->Om bloggen ->E-post till Ingrid ->Följ mig på Twitter

Kultur, innebandy och tvärtom

2007-09-20 @ 20:36:42
Kulturhuvudstad och innebandy huvudstad. Klart att jag det känns aktuellt som ämne i en blogg om innebandy.

Umeå är aktuell för Kulturhuvud stadsåret 2014
Vad har idrott med kultur att göra och tvärtom?
Massor...
Hade väntat mig att idrotts Umeå skulle passa på att visa sig genom att skapa debatt eller på annat sätt berätta...
det gäller att haka på ... det här är något för de som brinner för idrott i allmänhet och ... ja ni fattar... innebandy i synnerhet.
Men är innebandy kultur?
Vad är kultur?
Begreppet är ... STORT

Kultur betydde en gång i tiden ...Kultur betydde en gång i tiden odling och djurhållning och när man talar om det so många förknippar med ordet kultur nämligen opera, litteratur mm  handlar det om odling och skötsel av det själsliga livet.

Men kultur är lika mycket hur vi är mot varandra, hur vi umgås... nå´t slags mönster... ja ni vet "den norrländska kulturen"... KULTUR = LIVSTIL ... i så fall är innebandy i högsta grad kultur.. och på utövande nivåer är vi unika...
Vilken annan idrott kan man syssla med på så många nivåer ... i så många år..
Och ALLA har råd... ett par skor en klubba och i vissa fall en burk hårvax *fniss*
Därför borde innebandy ligga på topp... livstil... och inte bara för eliten.
Att sitta på läktaren är för mig en form av odling och skötsel av själen att skriva om sporten ett annat ... så jag tillhör kultureliten *ler*... Hm... nu är jag allätare... gärna opera, teater och musik av olika slag...
Se där nu bad jag om ursäkt för att jag älskar sport... men sport är kultur...  kultur som "man" lätt talar nedlåtande om.. "de som sitter i soffan och tittar på sport"

Innebandy är en livstil... det är upp till oss att bjuda in fler ... i vardagsrummet

Här i Umeå borde innebandyfolket komma till

Kommunen bjuder in ... för att höra vad Umeå borna tycker och tänker...  OM IDROTT
Bara att visa sig där är ett sätt att tala om att innebandy intresset är stort... att idrott är viktigt... för Umeå
Lite coolt om folk kom med ett klubbmärke på bröstet... sånt märks

Det låter som om jag själv är med och fixar arrangemanget... inte alls...  verkligen inte....
tror bara att det vore ett bra tillfälle att ... visa att sporten är med... om vi nu ligger så rätt i tiden som alla säger.
Kolla in den här länken... (raderad)

Töntstämpel? ja om töntar är sådana som vill vara med och utveckla

Så här säger Ludvig och Iman om vad "barnkultur"är

Ludvig 5 år Stockholm
"Kultur är tavlor, när man ställer upp en massa tavlor i rad som man kan titta på. Barnkultur kanske är när man ställer upp gamla fina leksaker som man kan titta på. Kanske är det på ett museum men man kan ju också göra det själv för en kompis att titta på."
Iman 11 år Stockholm: "Kultur för mig är att ha kul, cykla, att vara med mamma och pappa, att vara med min katt, att vila, att bara vara, att må bra, att simma och dansa att gå på konserter.

Musik ...
jaha... nu är hon lite här och där.
Gillar när den här tjejen rappar... hittade ingen video... Natalie M och gruppen Cleo...(det här hennes nya musik hon blandar friskt, hon kan dansa magdans... så coolt)  Umeå... naturligtvis ... ingen musik jag hade lyssnat till om ... det inte vore för att Natalie ... hade liksom ingen chans att... komma undan *ler*... det är relationer som gör att man lär känna nya kulturer.

/Innebandybloggen i Umeå
©Ingrid i Umeå. Åsikterna i innebandybloggen är författarens egna och inte nödvändigtvis hela Innebandy-Sveriges. Kom ihåg att hänvisa till källa.

feedback

feedback:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (frivilligt)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bults blogg

Nordströms blogg