->Om bloggen ->E-post till Ingrid ->Följ mig på Twitter

Cause célèbre i Umeå

2010-02-22 @ 01:46:52

Det tog 50 minuter för ambulansen att anlända till Gammliahallen i eftermiddag... Det känns inte bra. Att det kan hända i Umeå... universitets sjukhuset finns fem minuter från hallen. Ska inte ge mig på att skriva om själva olyckan under Dalen vs Karlstad... Såg den inte, när jag kom till hallen hade det redan hunnit gå typ 20 minuter sedan nackskadan inträffat 19.30 (typ) i tredje ... håller bara tummarna för att allt gick bra. Att det stod 3-3  (förlåt 2-2) i matchen är en annan femma.  (Man ville inte flytta spelaren... det var inte hennes första nackskada... därför väntade man på ambulansen).
Andra gången på tre veckor som det inte finns någon ambulans att tillgå en söndag em... Jag som alltid känt mig trygg med att om man verkligen blir sjuk eller eller en olycka händer får man bra hjälp-. Att det sedan är köer med mera på vårdcentraler och på akuten har jag inte tagit så allvarligt på. 

Att SSL-matchen fick skjutas upp till typ 17.30 är i sig ingen "skadal" (eller andra starka ord som brukar användas) ... men att en ambulans inte kommer... det är oroväckande. Undrar om media kommer att skriva om det, hoppas det... Beslutsfattarna måste få veta hur det ligger till... Tycker de att detta är ok? Vem ska man ringa? En gång ingen gång... sist det hände var på USM.  
Tyvärr gav inte den här kvällen någon bra PR för vår stad. Motståndarlagen ska väl inte behöva ta med sig egna ambulanser.. Dagens rubrik här på bloggen skulle kunnat vara "Ta med egna ambulanser till Umeå".  
 
Nytt ämne:
Att resa miljövänligt i Sverige är inte så smidigt. Det är en sak att tåg måste ställas in eller blir försenade... Vädrets makter kan ingen rå på. Men det där med tekniken... En av ledarna i Wic försökte få kontakt med SJ och hade vad jag förstår försökt ett bra tag ... sedan startade matchen.
Jag lovade hålla koll, hade ju datorn med,... men det var omöjligt att få ett bra besked om tåget från Umeå som Warberg skulle åka med var försenat... Tog hjälp av folk som satt vid sina datorer hemma.. FB är bra.
Ringa gick inte, man hänvisade till hemsidan... som inte fungerade. När det väl började fungera fick man olika besked på olika ställen. Var tåget två timmar försenat.. eller mer? Eller skulle det avgå i tid som järnvägstationens skyltarna visade?.
Efter typ hur många samtal och annat tjafs som helst så gick det att tolka, nästan... tåget var inte inställt... inte från Umeå iaf... men väl från Vännäs och en bra bit söderut. Warbergs lag hade kunnat bli sittande i Vännäs (där de f.ö låser vänthallen på natten) tills... ja vad vet man... Hotell i Vännäs... hade nog blivit svårt att ordna.  På gränsen till omöjligt... sådär runt midnatt... gissar jag.
Vilken himla "tur" att de inte hamnade där. Vännäs... inte mitt favvoställe.
Att tåg är inställda eller försenade vet väl SJ om ett tag innan...  kan inte vara så svårt att lägga ut den infon på hemsidan. "Kontakta stationen för mer info" stod det någonstans. det fanns ingen att kontakta i Umeå. Stationen är obemannad, fråga mig... jag åkte dit två gånger efter matchen, tavlan visade avgång i vanlig tid 20.50... ingen att fråga.  Tack för kaffet!

Matchen då? Grattis Dalen, sluspelsklara! Johan Samuelsson... sicken lirare... finns spelare och annat att hylla kanske återkommer om matchen.. eller inte. Strö salt i såren... nä, inte idag. Wic kom till parketten, fick sin match uppskjuten, förlorade mot Dalen... deras tåg blev inställt.  
Det finns nog bara en bra sak med den här resan för deras del, Isac och grabbarna kan se Sverige Finland på hotellet imorgon... gissar att det finns några i laget som tycker att det är bra... mitt i allt elände. Alltid något...  
 
Positivt om domarparet.
Visste inte när jag kom till hallen att Curre skulle döma matchen... bra för honom att han gjorde det. Roligt att få "credda"... rätt ska vara rätt. Han och kollegan gjorde sin bästa match... orättvist att säga sin bästa match i livet... Har ju inte sett alla hans matcher.. men jag kan inte komma ihåg att han gjort en bättre match än idag. Gnället från spelare föll de/han inte för... det är hans styrka. Rimligen borde de själva vara nöjda... men lyssna inte på mig, jag kan ju inget om innebandy. Det är min ursäkt, ha överseende med mig... De som klagar på domarna under en match, lever rövare och gnäller.... har säkert andra ursäkter. Sämre ursäkter?

Själv har jag lite feber.. pulade i mig alvedon innan matchen, hade lust att stanna hemma men det ville inte ungdomarna. Var inte så smart av mig att gå... eller att springa ut och in i en kall bil... Frös som en hund trots täckbyxor, dunjacka och snyggfula mössan... Är sådär lagom snuvig så det inte går att sova... Jag mår sämre än jag förtjänar om jag säger så. Jag VILL INTE bli sjuk nu...
Hoppas jag inte får någon allvarligare sjukdom... rätt som det är finns det ingen ambulans. Eller är det bara i Gammliahallen den risken finns? 

Mitt i natten blogg, har verkligen försökt sova... tror jag skall fira denna kväll med en Alvedon och lite Nezeril. Om fyra timmar är det hockey... hoppas få se Ö-vikarna lyckas med avslut... det räcker inte med läckra passningar...

©Ingrid i Umeå. Åsikterna i innebandybloggen är författarens egna och inte nödvändigtvis hela Innebandy-Sveriges. Kom ihåg att hänvisa till källa.

feedback

feedback:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (frivilligt)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bults blogg

Nordströms blogg