->Om bloggen ->E-post till Ingrid ->Följ mig på Twitter

Brottmans blogg, yes

2010-02-12 @ 15:08:59

En blogg av Thomas Brolle Brottman.
Hur glad blev inte jag? En ny kollega... välkommen!
Det behövs verkligen något nytt och fräscht i bloggvärlden, jag hoppas på Thomas Brottman... han är flink i fingrarna och tycker saker. En profil...  Det här ser jag fram emot, verkligen.

Brottman slutar som bekant som tränare (i Falun) efter den här säsongen... då blir han fri att säga det han tycker och tänker. Läs hans poesi om varför han slutar... aj, det gör nästan ont.
Brottman är en av dem som var rolig att intervjua på Innebandynytt tiden.

På tal om att skriva... just nu så fattas det verkligen något i vår lilla värld, någon som låter klubbar och spelare komma till tals i olika frågor. Någon som ställer frågor, ger flera parter chansen... ja ni fattar.
Varför finns det inget intresse?

Det här med schemat för slutspelet t.ex. det är ju något som borde belysas i innebandymedia och då menar jag inte på förbundets sida, en debatt skall föras på neutral mark... i media. SIBF kan ju inte debattera med sig själva....
Jag hade tänkt att bre ut mig lite kring slutspels--schemat med mera idag. Både dam och herr.
Jag läste att Gittan skrivit om det i sin blogg och jag hade skrivit ett långt inlägg i frågan i veckan men så kom något annat emellan.
Det här är svårt... å ena sidan skall det varit sportsligt, å andra sidan ska det gå ihop ekonomiskt.  
Nu finns det ju ingen anledning att spela veckomatcher om detr ändå inte är TV-matcher, eller hur. Har skummat igenom den intervju Gittan har gjort med Kim Fors...  Sådana intervjuer borde väl vara intressanta för innebandymagazinet och Ladies Edition, att göra och sedan skriva artiklar... Kom igen nu.  
Det kommer ett citat av Fors lägre ner som passar bra in i det L-G sa i våras.

Saxat ut en av artiklarna jag skrev om bäst av fem: (borttagna länkar då LE haft den dåliga smaken att ta bort sitt arkiv)
Sedan har L-G en personlig uppfattning. Han tycker att elitlagen ska göra en analys om det fungerar ekonomiskt och organisatoriskt innan man gör en förändring.
-Jag har väl sagt ungefär så här: Vill ni ha göra en förändring så ”fine”, men se till att ni får ihop det ekonomisk. Självklart är det ett visst hasardspel med bäst av tre, säger L-G, som påminner om att nya krav kommer att ställas på alla elitklubbar.
-Det sportsliga är viktigt men organisation och ekonomi är en förutsättning. Jag hoppas alla gör en tydlig analys, menar Lars-Gunnar Tjärnquist, och avslutar:
-Jag har flaggat för att vi är på väg in i en lågkonjunktur. Det blir ytterligare kostsamma resor och vissa klubbar har svårt att få det att gå ihop i vanliga fall.
(slut citat)

Kim Fors i veckan (länk tidigare i inlägget):
-Tillsammans med SIBF tog vi ett beslut om att damerna ska spela fem slutspels--matcher och det betyder fler matcher som måste in på vardagarna. Det vet alla inblandade, även föreningarna, om sedan beslutet togs. (slut citat)

Eftersom inga matcher från elitserien är inplanerade i början av slutspelet så finns det ju verkligen ingen anledning att ha spela måndag fredag. Men OM det skulle ha varit så... Det skulle ha varit svårt att få det att gå ihop ekonomiskt.
När jag läste om Endres förslag (som inte togs upp under själva elitkonferensen men ändå fick fullt stöd enligt vad jag förstått... jag fick inte ihop detta) och när jag tidigare skrev om det obekväma spelschemat hade jag en sak i bakhuvudet.
Processen fram till beslut om bäst av fem för damerna. Det var ju vad beslutsfattarna och L-G varnade för... fler veckomatcher. Ingen i ledningen satte sig emot förslaget om bäst av fem... därmot sa L-G. gör först en analys...  I den analys klubbarna gjorde hade man inte räknat med TV4:s önskemål om spel måndag fredag.

Här finns mer läsning för den som vill läsa om hur debatten lät innan beslutet togs. Mitt utgångsläge som skribent var... vad vill klubbarna, vad är möjligt och hur ställer sig SEI och SIBF. Alltså... jag hade ingen åsikt om vad som var bäst för damelit, men när alla sa ja... blev det positivt även för mig.  Sportsligare... helt klart. (Artiklarna saknar ingress... när LE gjorde om sin sajt la de av någon anledning inte in ingressera).
Artiklar på Ladies från våren 2009:

L-G: Vore konstigt att sätta sig emot. En intervju med innebandyförbundets ordförande.
Bäst av fem, ingen förlustaffär. Intervju med Harald Hoffman, Endre.  
Bäst av tre, sportsligt orättvist. Intervju med Niklas Ekblom,. IKSU.
Bäst av fem redan i år. Intervju med Roland Pettersson i Balrog. Magnus Nilsson Pixbo hade i flera år försökt få de andra klubbarna med sig...   

Avslutar med: Jag säger inte att någon gör fel som kommer med ett nytt förslag, det var verkligen knasigt att lägga matcher på vardagar om det inte behövs. Det nya (föreslagna) schemat krockar med bland annat innebandyfesten... fortsättning följer.
Tre spännande matcher i Umeå i helgen, IKSU möter både IBF Falun och KAIS Mora, sedan tar IBK Dalen, herrar emot Balrog. Ska se två matcher har jag tänkt, men har inte bestämt vilka.

©Ingrid i Umeå. Åsikterna i innebandybloggen är författarens egna och inte nödvändigtvis hela Innebandy-Sveriges. Kom ihåg att hänvisa till källa.

feedback

feedback:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (frivilligt)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bults blogg

Nordströms blogg