->Om bloggen ->E-post till Ingrid ->Följ mig på Twitter

Limmets krönika samt Edgren stängs av i noll matcher?

2010-02-16 @ 19:24:11
Skrattade gott när jag lästa Jimmy Limmet Lundins krönika på Caperiotäbys hemsida, vilken lirare. Hemma i Ö-vik sitter han och tokälskar CT... Himmel vad roligt han måste ha haft medan han skrev.
Men... jag undrar... stämmer det verkligen att den här matchen är så het?
Limmet: "Att det är två lag som vill visa att de fan inte vill trampas på".
Låt mig gissa... båda lagen skulle gärna hoppa över den här matchen och gå direkt in i slutspelet... men jag hoppas Limmet har rätt att det blir en fight som folk kommer ihåg... som har det lilla extra. just detta derby borde vara "det lilla extra"...  men spelarna... längtar nog mer till torsdag än till imorgon.
Himmel så dumt skrivet av mig... men det får stå kvar.

Nytt ämne:
Imorgon... City tar emot Falun, ser fram emot denna match. Jag skall hjälpa till under matchen...  man får ge klubben något tillbaka för att de satsar på våra ungdomar. Välkommen till Umeå Falun...

Den här delen har jag ändrat en del text i, då VP sa att den inte gick att förstå...
Hur är det nu med anmälan mot Edgren? Tiden går...
De nya "reglerna" som blev offentliga vid Egebrants anmälan bäddar för att Edgren inte får något straff alls om det tar längre tid än en månad från match till utlåtande. Om det nu DG kommer fram till att Edgren skall stängas av måste det ske i redan spelade matcher. Eller?
Man plockar ju bort X antal avstängningsmatcher om handläggningen tar för lång tid... 

Läs domen för Egebrant: Då DG haft oskäligt lång handläggningstid i ärendet skulle detta straff sträcka sig över den tid då Finnkampen spelas. E som kommer att bli uttagen till Finnkampen skulle då inte kunna spela dessa landskamper. För det fall DG handlagt ärendet inom den tid som DG normalt handlägger ärenden skulle straffet, om tre matchers avstängning varit avtjänat i god tid innan Finnkampen.

Sedan:
DG anser vidare att den enskilde idrottsutövaren inte skall drabbas på ett otillbörligt sätt på grund av något som står utanför dennes kontroll. DG anser därför att påföljden skall stanna vid en tid som motsvarar 2 matchers avstängning i Superligan.

Avstickare: Tänk om man haft samma tänk då Micke Karlsson stängdes av... Det tog flera månader. Undrar vad han tänker om de "nya reglerna"? 

Tillbaka till Sirius och Edgren, den anmälan som gjordes den 26/1 (matchen spelades den 18/7): Ganska snart begärde DG in kompletterande uppgifter... Kompletteringar från Sirius gjordes direkt...  den typ 9:e... idag är det den 16... och DG  har inte tagit beslut. Tydligen behövdes mer uppgifter om fallet... Ändå fanns TV-matchen på SIBF:s hemsida... Jag undrar vad Sirius inte varit tydliga med...  

Handläggningstiden, vad är rimligt?... Känns onödigt att plåga Edgren på detta sätt. Fria då... sätt punkt på något sätt. Var det osportsligt eller olyckligt? Döm hur ni vill... bara det blir punkt. 
Det här handlar ju bara om Edgren och att Sirius vill ha förbundets syn på klubbsvingen och markera... citat: 
Vi ville visa ungdomar och resten av innebandy-Sverige att vi inte tycker att innebandy ska bedrivas så här, säger Sirius innebandyordförande Sven Ordéus.

Funderar: Om Egebrants handläggning tog för lång tid så.. Hur påverkas isf  Edgrens eventuella straff? ... andra regler pga behov att ta in mera uppgifter? När har det gått för lång tid? Och när kan man räkna med rabatt på sitt straff? Snacka om att inte kunna påverka som idrottsutövare  "något som står utanför dennes kontroll".

Minns hur AIK redogjorde för förloppet i detalj när Egebrant hade anmälts. Undrar om de ens kan redogöra för det här fallet... knepigt, verkligen.
 
En avstickare: Många klagar på eller kanske påtalar att två månader är för lång "respit" att lämna in anmälan... det var inte länge sedan som RF hade sex månader som regel. Hur många har koll på det?

Behövs en nu regel inom innebandyn?... tycker innebandyklubbarna som Sirius ... att anmälningarna borde göras av förbundet... det som även AIK nu föreslagit.
Här finns möjligen ett problem.... hur ska DG då få tillräckligt med bevis/uppgifter... när en TV-match inte är tillräcklig. Matchövervakare på plats? (tillägg: Den som har lite koll på hockeyn, inte så solklart allt... skall skriva mer hur den regeln sedan)

Bra att DG bytt strategi... att en Micke Karlsson grej aldrig mer kan hända... 
Synd att låta människor lida... tidigare Micke och nu... Edgren. Även om en spelare handlat fel... borde ingen behöva gå omkring och hålla andan.
Tar bort enkäten... den funkar inte!

Måste tillägga: Det är inte lätt för någon det här... inte för DG, den som anmält eller anmälts.
©Ingrid i Umeå. Åsikterna i innebandybloggen är författarens egna och inte nödvändigtvis hela Innebandy-Sveriges. Kom ihåg att hänvisa till källa.

feedback
Postat av: Mr Klister

Jag vet inte hur en Disciplingrupp fungerar. Jag antar att det är ett antal personer som träffas och tar del av den "bevisning" som de har till förfogande och sedan fattar ett beslut om det ska bli någon påföljd för den anmälde.



Vad är det som ska behöva ta flera veckor för att lösa det? Att behöva mer underlag är ju ett skämt när de, precis som alla sveriges innebandyintresserade kan se det på tv.



I min värld så träffas man, diskuterar det hela en sväng och tar del av allt material och sedan bestämmer man att han (i det här fallet Edgren) blir avstängd i X antal matcher.



Jag blir faktiskt förbannad när jag tänker på det.

2010-02-16 @ 21:59:47
URL: http://www.sellessal.se
Postat av: Adam

Det här gillar du nog att läsa...saxat från en chat med Mika Kohonen: Tycker du om intervjuer? Vad är det bästa någon sagt eller skrivit om dig?

Mika Kohonen Jo, absolut, det är roligt att folk är intresserade. Det är lättare att svara på frågor än att berätta själv. Jag är ganska vanlig och ödmjuk person, så man får iallafall ut något om man frågar. Jag kan inte komma på det bästa, det är så många som har sagt så snälla grejer om mig, man blir nästan generad. En person, Ingrid från Umeå, skrev en krönika om mig med väldigt stora ord och väldigt snällt.

2010-02-17 @ 11:55:33
Postat av: Anonym

Vi fick leta länge men här hittade vi Ingrid i Umeå och krönikan om Mika. Vilken skrivglädje passion och talang det finns i denna hemsida. Idag har vi erbjudit en chatt med Mika Kohonen på sr.se, om du följer länken förstår du.

Postat av: Ingrid i Umeå

Ang chatten: Jag kan inte se den av någon anledning. Hoppas sidan inte stängs ner innan jag kan läsa där med egna ögon.

Jag är rörd Adam, omtänktsamt av dig att skriva här.

Till anonym: Vi, är det sr.se? Stämmer e-postadressen?

2010-02-17 @ 12:38:55

feedback:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (frivilligt)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bults blogg

Nordströms blogg