->Om bloggen ->E-post till Ingrid ->Följ mig på Twitter

Tar dagstidningarna ett steg tillbaka?

2010-01-07 @ 11:51:26

Innebandy: "Pratade" Sölve Dahlgren (mannen bakom innebandypiraterna) här om dagen... han hade upptäckt att Göteborgsposten slutat lägga ut artiklar på webben. Han hade sökt efter nyheten om publikrekordet inom innebandyn i Scandinavium...
Han är knappast den ende som upptäkt att allt fler redaktioner drar ner antalet webbnyheter.
Vad händer då om dagstidningarnas webbsida inte signalerar att de följer sporten?.

Så här sa/skrev Sölve angående Göteborgsposten:
Effekten blir att läsarna söker andra källor till information. Kanske konkurrenter som enbart är webbaserade exempelvis. Eller nischpublikationer. Men framför allt är det ju kass reklam för huvudprodukten. Den som idag kollar gp.se och ser att de inte har en rad om publikrekordet tänker ju - jaha, de skriver inte om innebandy. Då ska jag minsann inte prenumerera och det är ingen idé att läsa den på webben heller.

Förstår vad han menar, men jag förstår också dagspressen.
Lokalt: Umeå är inte längre bäst i Sverige när det gäller rapportering Eller är det faktisktBild tagen av Strigge. Storvretas Mika Kohonen så att alla webbtidningar väljer att ha nyheterna bara i papperstidningen? Kanske, jag går i alla fall inte längre in på vk.se som tidigare, förut var det dagligen. Unt.se har idag fyra nyheter om gårdagens match (läs Storvretas hemsida, inga kommentarer i övrigt), dessutom en artikel om Sirius och deras match mot Helsingborg... en viss skillnad. Men så blev också Kohonen historisk. Umeå har också två lag i superligan dessutom två i elitserien. Det borde märkas mer i media.
På Gotland och i Dalarna har man fortfarande ett bra nyhetsflöde på webben... min känsla.  

Västerbotten Kuriren är ett exempel... på deras flik innebandy finns (allt) färre artiklar...  De som hade gjort ett sådant uppsving. Visst har VF fler innebandynyheter på webben än VK?  Se bara angående matchen förlusten mot Storvreta i går. VK lägger ut en kort notis med VF har en artikel. Jag upplever att rapporteringen på webben inte har sjunkit lika mycket på VF som på VF. Rätt eller fel?
Var har alla "inför match" artiklar tagit vägen? Ikväll... en jättespännande match... inga artiklar (på webben).
Jag förstår dilemmat... de behöver fler prenumeranter av papperstidningen 
Det gäller i dessa tider för dagspressen att hitta ett nytt sätt att finansera sin webbdel. Alla sitter och gnuggar geniknölarna och man har gjort försök att ta betalt vissa tjänster på webben. Frågan är hur det skall fungera i fortsättningen.

Jag tycker t.ex VK de gör rätt när de skriver "läs mer i morgondagens VK" i alla fall om de tar med en del av artikeln. En ingress kanske och något citat. Kan det vara något?
Om den korta notisen väcker intresse så kanske människor köper tidningen som lösnummer, bättre än inget. Det är många som inte har råd med en prenumeration, alltså har inte miljöskäl som "ursäkt".
Däremot tror jag inte folk köper tidningen om det bara står matchernas resultat och sedan "läs mer om matchen i morgondagens tidning". Det gäller att skapa intresse!  

Finns det någon annan lösning? Det är klart att prenumeranter inte skall sponsra oss som väljer bort tidningen i tryckt form. Upprepar, jag valde bort tidningen av miljönskäl. Dessutom blev jag less på de pappersberg som bildas då man prenumererar på tidningar. I perioder hade jag både VF och Vk på grund av mitt jobb, fram till för några år sedan hade jag bara VF... på den tiden var det VF som följde innebandy, det blev liksom en tyst protest mot Vk av innebandyfolktet alltså inte bara jag.
Jag får leva med att inte kunna följa innebandyn på det sätt jag vill... just nu i alla fall.
... Snart har alla datorer, de som blir pensionärer idag har ofta kunskap och tillgång till webben. Det blir en ännu större utmaning i framtiden alltså. Här i Umeå sågs det att VF och VK skall slås ihop... det är tuffa tider.

Jag fårstår att dagspressen runt om i landet har ett jätteproblem ... de behöver in pengar, och annonserna på webben ger inte tillräckligt med intäkter.

Innebandyn förlorar också:
Att pressens webbsidor blir sämre påverkar också den PR de kan få globalt, om man nu anser att den är värd något. Vill man locka läsare?
Jag har själv haft stor nytta av webben... (snålskjuts eller bra PR för dagspressen?). De hundratals artiklar jag skrev på innebandynytt.se och förra året på Ladies var notiser med hänvisning till dagspressen. Det fanns redaktioner som hörde av sig och tackade för PR.
Av innebandysajter finns nu bara Innebandymagazinet.se, de "drabbas" av att webbtidningarna "håller igen".
Det kan vara en orsakerna till att IBM  inte bevakar innebandyn på samma sätt som tidigare, så upplever iaf jag att det är. Sedan... man tappade ju Journalisten Anders Borgström för ett par år sedan, det märks verkligen. Han var grym på att lyfta fram nyheter på olika sätt. Han ville skriva unika nyheter.
IBM gör och gjorde stor nytta:
Lokalpressen använde/använder innebandymagazinet.se som uppslag, en viktig funktion när det gäller att göra PR för  innebandyn som sport. Så, fortsätt kämpa Fredriksson, trots att du tagit bort mig som vän på FB är jag en av dem som hejar på, men jag ger både ris och ros. Det finns det andra som enbart sågar och söker fel.

Det finns journalister som uttalat att de ogillar att nisch sajter åker snålskjuts. Förstår irritationen, men som sagt, notiser ger även PR.
Så länge man hänvisar till fakta är det citat lagligt, tyvärr är det inte alltid det görs. Det är stöld!
... jag blir själv jättearg när någon stjäl mina och andras texter utan att hänvisa till källa (tänker inte på bloggen). Jag var därför sååå imponerad när redaktionen på Caperiotäbys hemsida hänvisade till Ladies Edition en gång. LE som inte hade någon status.. och  är/var en nyhetssajt om daminnebandy. Dagspressen gjorde inte alltid det, man mer eller mindre kopierade nyheten... hänvisade inte, kanske beroende på sajtens status, sedan är ju namnet inte så medialt.
PR: Vart går man om man vill läsa senaste nytt om innebandyn i Umeå? Till VK och VF så klart om de lär sig att de är bra på att leverera.  På det sättet ökar antalet besökare...   
Blogg: I media ska man hänvisa till källa, i bloggsfären är det kutym att länka till den man plockat tips ifrån. "jag läste hos Sjöstrand" räcker inte "jag läste någonstans" "en bloggare skrev"... en länk bör man ha. De kommer ofta kommentarer om detta...
På tal om Sjöstrand, jag saknar hans inlägg... särskilt de som rörde upp damm.

Nytt ämne: Det vore trevligt med en logo på innebandy.se, till Svensk Elit Innebandy och SSL-nyheter. Dags för ett mail till lämplig person där kanske.

Koppens innebandyblogg är äntligen uppdaterad. Han tycker som mig angående Pixbo och publikligan.
Pust, snart har jag skrivit 650 inlägg på min innebandyblogg...

Ikväll är det mer innebandy... IBK Dalen vs AIK... de ni. -27 grader men en het match, sist vad DPå bortaplan vann Västerås i sudden med 4-3. alen nära. FCH vs Sirius visas på webben, alla kan alltså följa SSL ikväll. Lyx!

Igår vann Västerås över Järfälla, jär kommer en bild från matchen signerad Kenneth Stignerus 

Tänk om... man kunde vända på tabellen... med vissa undantag.

Grattis Stefan Hedlund, nybliven förbundskapten för USA.

Uppdaterar: Här är en länk till en annan webbsändning (tvnynas.se), mycket skoj intiativ. Bloggkollegan Selles spelar i Storvreta ungdom, i matchen på webben mötte de Nynäs.

Från en innebandyblogg nära dig /Ingrid

©Ingrid i Umeå. Åsikterna i innebandybloggen är författarens egna och inte nödvändigtvis hela Innebandy-Sveriges. Kom ihåg att hänvisa till källa.

feedback

feedback:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (frivilligt)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bults blogg

Nordströms blogg