->Om bloggen ->E-post till Ingrid ->Följ mig på Twitter

Boken om världsmästar-coachen Petteri Nykky

2011-11-08 @ 18:17:04
Det finns en nysläppt bok jag vill läsa... boken om Petteri Nykky. "Alkemisti - Petteri Nykyn tarina". Nu vet jag inte om boken finns på svenska. Någon som vet? Har länge varit nyfiken på Nykky, vad ligger bakom framgångssagan? Och nu kommer de en bok, så spännande.

Vad handlar boken om? Har ju inte läst men... vägen till framgång. Filosofin om att optimera genom att se hela människan? Ge ansvar till spelarna? Tro på det där att utveckla spelare som människor. Fritt översatt, i boken kan man läsa att det  inom några år var en enorm förändring. Spelarna slutade vara rädda för att förlora och man började  vinna - var ett nöje att spela, med självförtroende och engagemang. Då skall man komma ihåg att när världsmästar-coachen tog över laget låg fokus på strejk och pengar och så vidare (läs här och här på bokförlagets hemsida)

Vad gjorde han för att vända trenden? ... laget som alltid förlorade när det gällde.
2008 vann Finland VM-guld genom att först besegra Tjeckien och sedan Sverige. Enligt artikeln jag länkade till ovan var Nykky inte nöjd då segern delvis kom av tur. Förbundskaptenen ville mer. Han ville bygga ett lag som inte skulle behöva lita på "turen". Passera nivån "chans". Som jag tolkar det ville Nykky att Finland skulle dominera. Inför VM 2010 lämnades inget låt slumpen - Finland krossade Sverige med 6-2. (försöker citera förlagets text, svårt med finska). 
 
Oskari Saari har skrivit boken... innebandydomare, sportjournalist som även skrivit typ en handbok i innebandy. Den här boken vill jag läsa. Årets julklapp till coacher och andra...



I våras pratade vi om Nykky och jag sa att jag gärna skulle ha intervjuat honom, ställt alla frågor. Suttit med och lyssnat... Har hört så många intressanta och roliga saker berättas om honom, både som golfcoach och innebandycoach. Svaren kanske finns i Saaris bok?

Fatta att Nykky efter två guld  inte fick fortsätta som förbundskapten. Världen är galen!!!! Nu återfinns han i Schweiz, vad kommer han att åstadkomma där?   

Tero Tiitu sa till Innebandymagazinet om att Petteri fick gå... 
Men du är inte helt nöjd att Petteri Nykky är borta?
- Jag tycker att det är ett av de många oprofessionella besluten av det finska innebandyförbundet att låta Nykky gå även om vi har utvecklats hela tiden och nått bra resultat. Han är inte bara en coach men också en intellektuell forskare. Det blir spännande att följa vad han gör i framtiden - om han blir förbundskapten till exempel för Sverige eller Schweiz blir det mycket tuffare för oss att vinna det tredje raka VM-guldet i Schweiz 2012.

Någon mer som är sugen på att läsa boken?

//Uppdaterar onsdag: Har nu fått veta att boken bara finns på finska. Än så länge?? *hoppfull*//
©Ingrid i Umeå. Åsikterna i innebandybloggen är författarens egna och inte nödvändigtvis hela Innebandy-Sveriges. Kom ihåg att hänvisa till källa.

feedback
Postat av: Stefan Westermarck

Hejsan!



Köpte boken direkt när det blev möjligt! Har nästan läst boken tillslut och dessvärre tror jag att den inte finns tillgänglig på svenska (vid behov vore jag intresserad av att översätta boken till svenska). Själv är jag en ivrig "köksinnebandytränare" som tränat en del lag på lägre nivå i innebandy. Största delen av mitt liv har jag bott i Esbo Finland, för tillfället är jag bosatt i Tallinn, Estland och tränar här ett lokalt div. 2 innebandylag. Petteri Nykky har alltid varit min idol inom innebandyn. Då han tränade Esbo Oilers, gick jag på deras matcher helt enkelt för att det hela såg så "vackert" ut. Det handlade helt enkelt om konst och man kan väl säga att det spel Oilers presterade under Nykkys tid var ren "intellektuell innebandy". Spelstilen gjorde att spelarna såg smarta ut på plan!!!



Om själva boken kan jag referera bl.a. att den behandlar rätt ytligt Nykkys bakgrund under hans ungdom i Vilmanstrand, hans utbyteselevsår i USA och hans studieår i Jyväskylä Universitet. Boken går litet djupare in på händelserna mellan tiden 2004-2010 då Nykky var inbladad i det finska landslaget och hur han förberedde det finska landslaget inför VM, hur han först behandlade förlusten i VM-finalen 2006, hur han sedan förberedde laget inför de kommande VM:n och hur han råkade i "konflikter" med det finska innebandyförbundet. Mellan raderna i boken kan man tolka att som person är Nykky en rätt kontroversiell person och absolut i sina åsikter, men samtidigt är han en en av de mest intellektuella innebandytränarna i världen.



En av de mest centrala teman i boken är att Nykky istället för att satsa på de traditionella delområden (tekniska och taktiska) satsar mer på de mer "icke-traditionella" delområden inom innebandyn (psyykkiska, spelförståeliga och fysiska). De centrala begreppen i boken handlar bl.a. om hur spelaren kan nå ett tillstånd av "flow" = ett tillstånd där spelaren lever i nuet till 100% utan att låta utomstående faktorer påverka prestationen, "modern innebandy" = där vikten av att vända spelet ifrån offensiv till defensiv och vice versa är centralt och där de traditionella defensiva och offensiva formationerna praktiskt taget kastas i soptunnan. Fysiken behandlar boken genom att presentera Nykkys syn på hur han upplever att en innebandyspelare ska leva sitt dagliga liv och hur han försöker bygga upp innebandyspelarens självbild ifrån att vara "tävlingsidrottare" till att vara "topidrottare".



Hoppas detta inlägg belyser det hela litet mer :)



mvh,



SW

2011-11-23 @ 22:04:02

feedback:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (frivilligt)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bults blogg

Nordströms blogg