->Om bloggen ->E-post till Ingrid ->Följ mig på Twitter

Replik från GA ang. Moras bojkott samt Wijk och kniv i ryggen

2012-03-07 @ 15:49:16
Den där eviga attityden "vi-måste-slicka-hela-världen-i-röven-om-nån-ska-gilla-innebandy"

Det verkar inte vara någon större fara med svensk innebandy, den här gången heller. Förra gångens innebandysnackis var om alkohol, den här gången om en så kallad mediabojkott. Men på Twitter kunde man nästan tro att alla innebandyhallar i hela Sverige brunnit upp, samtidigt. Elller... nja, nu tog jag väl i. Men Twitter är riktigt intressant... vilken genomslagskraft den kan ha.

Väntade att innebandymagazinet.se skulle höra av sig till Mora om bojkotten, fast det är klart det är svårt att göra intervjuer med en bojkottare:). Istället fanns en artikel med landslagstjärnan Anna Wijk på innebandysajten sent på kvällen. Ler åt Anna:s "Ja, jag hörde det. Hur kunde det bli så här?" Skön tjej. "klart jag ställer upp på intervjuer"

Artikel i Dalarnas tidning av Ingen bojkott från vår sida.

Det verkar ha blivit ett missförstånd här, det finns en historia... idag skriver Gotlands Allehandas journalist ett mail till mig. Så bra att mina kontaktuppgifter finns på bloggen... när nu kommentarer sällan används.
Hur som helst: Se Simon Frids text längst ner i detta inlägg.

Fick en länk postat på min blogg igår, till Lasses inlägg på VF, jag läste och förundrades över orden:
"Förbundet har nyligen tillsatt en person på heltid för att få ut innebandyn mer i riksmedia och här går en förening ut och sticker en kniv i ryggen på sportens egna förbund och samtidigt drar pajasmössan över samtliga spelare, ledare och föreningar i det här landet som jobbar aktivt för att få landets befolkning att ta sporten seriöst och få folk att sluta kalla idrotten motionssport och börja kalla den elitidrott. Spelar man på elitnivå ska ha sådant här inskrivet i sitt kontrakt. Man måste kunna ställa ett så banalt krav på spelare. Kais Mora – här gör ni fel" (slut citat).

Den där eviga attityden "vi-måste-slicka-hela-världen-i-röven-om-nån-ska-gilla-innebandy"

Det är innebandy,världens coolaste sport. Det finns enligt mig ingen anledning att gå igång med ord som "kniv i ryggen på  egna... " Andas! Det är ingen pappersdocka vi pratar om. Ingen pajasmössa på innebandyn i det här fallet, heller. Men jag är ju ingen expert. Jag kan förstå att en bojkott väcker känslor, men ingen har ju dött. Vilken urladdning alltså...

Stampa silencio...tillämpas väl i serie A när lagen sluter sig samman, det är inte det Mora signalerar...


Här kommer Simon Frids replik:

Hej Ingrid!
Jag har skrivit ett svar efter debatten.
Vill du publicera något på din blogg vill jag ha det publicerat i sin helhet.

Med vänliga hälsningar
Simon Frid

TEXT:
I söndagskväll sökte jag Martina Löf, Therése Karlsson, Amanda Larsson och Anna Wijk för en kommentar angående kvartsfinalerna. Jag ringde samtliga två gånger – utan att någon ringde tillbaka.
I måndags ringde jag återigen till Martina Löf, Amanda Larsson och Therése Karlsson. Inget svar då heller och till slut väljer jag istället att messa Martina och Therése. Martina svarade senare på mitt sms:
"Hej! Tack men har valt att skippa intervjuer inför matcherna, ses på ön! //Martina"
Jag svarade då:
"Men, är inte du lagkapten för laget? Eller vem är det? /Simon"
Martina:
"Stämmer, jag är lagkapten."
Jag;
"Jag menar att det måste finnas någon som för lagets talan förutom tränaren och att ni och Endre samt innebandyn i stort får utrymme i media måste ju vara bra. Varför görs inga intervjuer innan matcherna?"
Martina:
"Väljer att hänvisa till våra tränare."

Därefter bemötte Roger Jonsson mig på ett bra och professionellt sätt. Jag fick en intervju med Martina efter att han pratat med henne och den var inte sju minuter som stod i Ingrids blogg. Citat från henne och Roger kom med i texten och i en annan text angående kvartsfinalvalet; LÄNK Varför nämndes inte den på bloggen?
Roger och klubbens ordförande Anders Forsberg förklarade att spelarna själva fick välja om de ville uttala sig eller inte.

När jag då inte fick tag i någon av de fyra spelarna under två dagar. Då såg jag det som givet att de inte ville prata med media. Om någon sökt dig flera gånger, då ringer man väl upp?

I förra slutspelet ville inte Anna Wijk ställa upp på en intervju i Södervärnshallen och efter sista matchen i Unihoc Arena var det väldigt svårt att få en intervju med Therése Karlsson.
Bojkott eller inte. Dagen efter min artikel var alla helt plötsligt anträffbara (innebandysajten, dt.se mfl) – om det är en efterhandskonstruktion tack vare artikeln vet jag inte.

Innebandyn är en av de mest betydelsefulla idrotterna på Gotland och vi ger den därför stort utrymme.
Att då Kais Mora - i ett SM-slutspel (!) - väljer att lägga locket på så skadar det idrotten. För om fler följer efter ger det alarmerande signaler och mediabevakningen blir sannolikt mindre på sikt.
Är det vad innebandyn vill?

Jag vill att innebandysverige och media ska ha ett bra och givande samarbete.
Men vill inte Kais Mora ställa upp på det så respekterar vi det och i det här fallet valde vi att delge våra läsare det.
Det var knappast den text vi hade tänkt oss när vi ringde spelarna.
Om någon har frågor angående artikeln eller något annat så är de välkomna att ringa eller mejla mig.
Och vill någon som jag intervjuat läsa sina citat så är det alltid okej.
Sen att vi skulle vinkla grejer till Endres fördel är rent skitsnack.
Vi skriver för våra läsare - inte för Endre eller någon annan klubb.

Med vänliga hälsningar
Simon Frid
[email protected]

Uppdaterar: Media på Gotland gör ett bra jobb, så även Simon Frid. Härligt med engagemang, sådan journalister behövs!

Innebandybloggen i Umeå, since 05/06
©Ingrid i Umeå. Åsikterna i innebandybloggen är författarens egna och inte nödvändigtvis hela Innebandy-Sveriges. Kom ihåg att hänvisa till källa.

feedback
Postat av: Ove skriver på Innebandysajten att

"""Moragrejen = storm i ett vattenglas. Dels för att jag tycker Mora har rätten att säga att spelarna får avgöra om de vill prata med media. Det kan faktiskt vara så att vissa spelare behöver fokusera på sitt för att prestera på topp. Det bör man respektera, då det sportsliga alltid går i första hand. Och då är det helt okej om spelare avböjer, vänligt men bestämt, från att kommentera."""

2012-03-07 @ 20:16:51
Postat av: Czitrom András

Vilka problems som här lyftes upp till ytan.

Jag kan avslöja att jag är medieansvarig åt Moratjejerna i samband med att SM-Finalen i Malmö Arena är avslutat. Min uppgift är att ta bort mobilen från GA, och ett 20 tal andra medior bl.a. CNN, så att bojkotten skall bli så fulländad som möjligt. De andra 100-tals journalister och fotografer som, som vanligt, beräknas trängas i samband med den officiella och den mera vanliga trängseln inne på plan kommer mitt arbete in. Information har redan gått ut till TT.

Reaktionen från den stora IB-intresserade journalistkåren räknar vi med kan bli förördande.Därför är Jag beredd att genomföra denna presskonferens som frilance och kommer genom en skyddad källa på TT att sprida nyheten om varför tjejerna i ora tog sin klubbs första Guldmedalj i Skandinaviens överlägset största inomhusidrott.

Slutord:

Allt detta kan bli inaktuellt ifall Mora inte går till final i Malmö Arena senare i april.

2012-03-08 @ 10:14:46
Postat av: Anonym

Tjohoo Jag har surfat runt och Gittan som tillsammans med dig ofta slår an tonen och för debatten inom sporten är på samma linje som dig kors i taket det är roligare när ni bloggdrottningar är två kärringar mot strömmen .ler. Lindberg är den enda som kallar vår sport för motionssport. Ordet som seriös och pajas får stå för Umeå. Vänligen elitidrottare 24/7

2012-03-08 @ 10:48:48
Postat av: Ingrid i Umeå

Hej alla

1. Läste Oves inlägg, ja... det var inga konstigheter.

2. Andras: Hm... tänk om folk köper detta. Nåja, det är Moras problem, och ditt:). Tuff dag i Malmö fniss

3. Åhhhh, drottningsnacket har vi sluppit några år trött suck. Läste Gittans, hon talar ju utifrån erfarenhet av Moras ledare och spelare.

4. Alla som har åsikter om Lasse på VF:s och hans inlägg hänvisas dit så han kan svara upp. Tar mig friheten att "moderera bort" två kommentarer.

Peace Ingrid

2012-03-08 @ 12:40:10
URL: http://innebandyenligtmig.blogg.se/

feedback:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (frivilligt)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bults blogg

Nordströms blogg