->Om bloggen ->E-post till Ingrid ->Följ mig på Twitter

Dannes Trash-talk och...gratulera vinnarna?

2010-04-08 @ 17:14:04
Säsongen har gått fort, om NIO dagar är det SM-final i innebandy. Det är nära nu...

SPORTSLIGHET
Det finns mycket att säga om det som händer under och efter matcher, saker som MINST lika viktiga för sporten att jobba med som smutskastning i media under ett slutspel. Fair play är ett brett begrepp och borde vara allas angelägenhet.
Att uppträda sportsligt och ordet respekt hör ihop. Det vi säger om andra (till exempel motståndarna och domare, värdelös publik o.s.v.) säger också en del om oss själva. Väx upp och uppträd som till exempel män. 
... aktuellt nu under slutspelet, eller?
I media så ser det lite märkligt ut, allt som ofta. Vinnarna hyllas inte eftersom den som intervjuas ofta hänvisar till att det egna laget spelat dåligt. Hur sportsligt är det? Och vad säger man egentligen om den egna serien? Nu spelas semifinal, landets åtta bästa lag möts... då förlorar man inte för att man själv gjort en dålig insats...  möjligen för att man överskattat sig själv.

Att gratulera vinnarna är sportsligt, det finns mindre bra föredömen inom innebandyn, men också spelare som uppträder exemplariskt
Att visa respekt för andra är att respektera sig själv... motsatsen borde bli...
Det finns ingen tvekan om att ledarna i lagen är viktiga nycklar till sportslighet. Har vid några tillfällen sett ledare sträcka fram handen till motståndarna utan att säga ett knyst... hur svårt kan det vara att i sportslig anda tacka för matchen, gratulera vinnarna. Kom igen! Fair play i båset, sådant smittar av sig.

TRASH-TALK
Har blivit ombedd att såga Danne Bron Sundboms uttalande i Expressen.
Lite skoj att få instruktioner om vad jag ska skriva. Men instruktioner är iaf bättre än hot efter inlägg jag skrivit, det är märkligt att folk kan bära sig åt hur som helst och då menar jag inte Mr Bron Sundbom, även om han verkar ha haft ett mindre hjärnsläpp.   
Danne är för bra för att spy galla över andra. Caperiotäby är för bra för det. Inte snyggt av en landslagsman och klubben skall inte belastas med sådant. Men jag tror att Danne lyckades med det han ville uppnå... och han får själv stå för dina ord.

Slutspelet är tider för trash-talk, alltså ÖVERDRIFTER. Skryt och förolämpningar som används i en konkurrenssituation. En massa ord för att skrämmas men ofta så driver man med motståndarna Jag tror faktiskt att Danne driver med AIK. Sedan kanske han gick till överdrift... olikt honom.
Det blev väldigt tyst från motståndarna, mycket tyst. Kom på att jag saknar Conny Westerlund ... det var lite stil på hans trash-talk , han var väl typ innebandyns Muhammed Ali.

TV
Det blir ingen innebandymatch i TV4-sport på fredag. Båda lagen hade goda skäl att tacka nej den här gången, trist för oss innebandynördar men allt går inte att fixa. Vet inte ens om det var aktuellt att visa Endre vs IKSU, Endres hall är inte TV-vänlig.  och dessutom hade kvoten för daminnebandy fyllts. Till Fasth, fortsätt kämpa!

BÄTTRE ÄN BRA och WIC vs STORVRETA
Mika Kohonen, värdens bäste är bättre än någonsin skriver unt.se. Det var verkligen en hyllning med tanke på att Mika just nu dras med en skada och inte kan förväntas ge allt. Nåväl, det är inte riktigt det artikeln handlar om, matchen ikväll är i fokus.
Om Magnus Svensson säger Mika "Han är en duktig rackare"... undrar om Stål Mange blivit kallad det förut. Webbradion sänder matchen, tack för det. Varför fortsätter inte SEI med sin webb-TV, jag lovar att de hade kunnat dra in grymt med pengar på att visa några matcher i semifinalen.
På tal om SEI, idag fyller Pelle Körberg år, får fira med match i Sparbankshallen där han trivs och lagt ner massor med tid Grattis på födelsedagen Pelle.

Eftersom mitt inlägg inleddes med sportslighet och sedan nämndes Mika... läs mitt gamla inlägg med hyllningen till Kohonen,  mannen som talar med klubban. Se och lär mina vänner...
Webbradion och radiosporten, ska lyssna medan  jag städar, tvättar och packar upp resväskorna. Mer än spännande match, mindre spännande det jag ska syssla med. Hade verkligen velat vara på plats.

FÖR BRA FÖR SIN KLUBB
Har en del tankar om Balrogs val att skrota damlaget, återkommer kanske. En sak är säker... spelarna förtjänar det allra största engagemang en klubb kan ge, proffs i styrelsen och de bästa förutsättningarna Jag hoppas att det ordnar sig för spelarna. De är helt enkelt för bra för att spela för en klubb som är ett sjunkande skepp.
Lånar ett citat från en vän:
det är tack vare spelarna som stannat troget säsong efter säsong som Balrog överhuvudtaget kunnat vara med i toppen....ALL HEDER ÅT DOM!

Minne om en eventuell fortsättning i klubben där damlaget skall ingå, i Djurgården.
-Det är helt klart en grej som gör att det finns en möjlighet att fortsätta. Som det var i Balrog, jag hade inte orkat det. Det var för dåliga förutsättningar, tyvärr, säger Hermine Dahlerus till TT. 
Jag unnar henne och övriga spelare det bästa... Men Djurgården? Min förhoppning är att vi får se några av Sveriges bästa spelare i något av topplagen. En parates med ett leende på läpparna är att det måste kännas lite konstigt för Minne som  har ett stort AIK-hjärta att tänka sig spela i Djurgårdens färger. Sånt är ju viktigt i Stockholm tänker jag.  

Det finns fler Stockholmsklubbar som slår ihop med andra för att överleva, AIK gör visst det på juniorsidan hörde jag. Är det så? Går ihop med Häselby? Synd i så fall, det bästa för blivande innebandyspelare är att ha föredömen att se upp till, drömma om att spela i A-laget, en bra morot.
All heder åt klubbar som helhjärtat satsar på bredden, ungdomarna och innebandyns framtid. Respekt!

VINNARE AV NÄSTA ÅRS POÄNGLIGA I SSL
Så är det offentligt, Christian Mattson klar för Falun, en spelare som tackat nej till mycket fina erbjudanden under åren. I Piteå i fjol skojades det om att Hallstensson i AIK skulle signa honom på plats.
Nu bildar Mattson par med Rasmus igen... livsfarligt för övriga lag gissar jag. Grattis Falun.

BLOGG
Det blev inga inlägg under påsklovet... gjorde ett försök men mina fina syskonbarn, tvillingar på 3 år ville "hjälpa" mig då jag satte mig vid datorn. Det blev lite komplicerat men vad gör man? Hur skall man kunna säga nej till någon som lärt sig säga världens bästa Ingrid (iofs har vi tränat en del *l*). Det kommer för övrigt en mängd sköna meningar just hur "hur många är klockan", "ska vi leka städa nu" och "Messi inte roligt".  Det är nästan på sin plats att publicera några av deras många bokstäver. Här kommer en trettiondedel:
hjklbty7ks-knfgbljjlkhhvkjbgglknbhhyjlojiöplj   bopuopmmnnnb bbnjjmmbbj jjjjmngffffffffcvcvcvcvbbggbjj (blev tvungen att göra några mellanslag då deras text hamnade långt utanför mina mallar här)

LAN
Har haft en massa 15-åringar här i natt på LAN. Jag var på väg hem från stugan så jag sa till de andra föräldrarna att de kunde vara lugna. Mycket riktigt, här LAN:ades det när jag kom hem, men min egen son var inte här... han tränade innebandy. man blir stolt. Vad gör det att han lämnade huset i kompisarnas vård för ett par timmar. Det enda jobbiga med detta LAN var att komma hem med packning från vintersemestern mitt i denna röra av kablar, skärmar och burkar. Samt att ingen mat fanns hemma. Några av LAN:arna åker snart hem.. ja det är sant, de har varit här sedan 17 igår. Tänk om man skulle lära sig dota, måste ju vara kul när de kan spela det och CS och vad det nu spelar hur länge som helst.

Just det, väntar på TVÅ gästinlägg... *trummar med fingrarna i bordet*.
©Ingrid i Umeå. Åsikterna i innebandybloggen är författarens egna och inte nödvändigtvis hela Innebandy-Sveriges. Kom ihåg att hänvisa till källa.

feedback

feedback:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (frivilligt)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bults blogg

Nordströms blogg