->Om bloggen ->E-post till Ingrid ->Följ mig på Twitter

Haijo "felt like a playoff game", Anna Wijk o snack om/av domarna

2012-01-22 @ 14:27:41

Sent igår kväll kastade jag ett öga på innebandy-resultaten... SKRÄLL. Mullsjö gjorde det det som en av spelarna meddelat mig innan. "Vi vinner mot Falun" Grattis MAIS! Mullsjö verkar ha varit lika bra som Falun var dålig... eller?
Andreas Lundmark till dt.se: "Mullsjö var mycket bättre än oss. Bra organiserade, bra fart och de hade allt det som vi saknade i dag"

Faluns bottennapp (även det citat Lunken) ställer verkligen till det i tabellen. 24 poäng kvar att spela om. Kanske bäddar det för kommentarer som: Haijo på Twitter: "You have to admire the atmosphere in Mullsjö yesterday! It was an ordinary league game but felt like a playoff game"!


Det där med gnäll på domarna... 
Skrev ett inlägg för ett par år (december 2009) sedan "Inför nolltolerans för gnäll på domarna", det kändes rätt nu men så här ett par år sedan känns inlägget aningen... svart/vitt. Jag gör det väldigt för mig i det inlägget. Nu är det svårt att definiera "gnäll". Idag skulle inlägget haft rubriken: "TJAT på domarna". Lite gnäll (känslor) behövs.  

Och det där jag skrev för några år sedan att innebandyspelare är ett extraordinärt gnälligt släkte. Det uttalande baserades på känslor... onödigt dömande ord.

Är innebandyspelare gnälligare än till exempel fotbollspelare? Har dels försökt studera andra sporter men också... Råkade på en person som dömt både fotboll och innebandy på hög nivå och sökte stöd för "gnälligaste sporten" Han tog dock vårt sport i försvar och menade att "Det är exakt samma tugg i fotbollen fast det hörs inte ut från plan som det kan göra i en idrottshall"  
Killen hade samma vecka dömt Kalmar - Djurgården i fotbollens Allsvenska  och SM finalen mellan Warberg och Storvreta. "Snacket på plan år exakt densamma men ingen tänker på det för att det finns 12 000 på läktaren och det hörs inte upp dit".

En av mina vänner är före detta elitdomare i hockey, han säger samma sak. Mun går i ett på många spelare, det finns riktiga gnällspikar. Han menar att dialogen mellan spelare och domare borde vara lika viktig i alla sporter.

Handbollen är nog ett undantag... hur nära jag än sitter hör jag inget gnäll.

En lite lagom het stämning mellan tre parter, domare, spelare och publik gör innebandyn till vad den är. Ett par dagar efter matchen mellan Dalen och Storvreta bar jag fortfarande med mig lite av underhållningen... Hannes Öhman, även om just den matchen var klart övergnällig.
Hettan mellan domare och spelare smittar av sig till oss på läkaten... men det gäller att ha en bra balans. Går det att hitta utan att nivån stavas mellanmjölk?

En sak vi sällan pratar om är snack FRÅN domarna. De som skall vara matchledare... brister i vissa fall. Skall man komma tillrätta med snacket, de onödiga avbrotten i spelet finns det saker att jobba med på flera håll. Vi får återkomma i ämnet.

TIPS i SSL av Anton Jonsson, Peter Arnberg (uppdaterar/rättar tipsen eftersom)

Arnberg: Falun, Täby, AIK, Umeå, H-Borg, JIK, Storvreta... (2 rätt)
Anton: Falun, CT, Dalen, Link, Ume C, WIC, Vreta. (3 rätt)
Mitt tips: Falun, Täby, AIK, Umeå City, FCH, WIC, Vreta (3 rätt)

Får se om det blir Gammliahallen klockan 17. Om ja spelar på Sirius och stannar hemma vinner nog City, Har tre sådana exempel. Om Sirius vinner vet ni vems fel det är:). Tror att det handlar om att optimera sina chanser, inte minimera misstag. Våga vinn... både i Solnahallen o Gammlia (AIK vs Dalen, länk till LIVE-rapportering).
 JIK vs Warberg, även den rapporteras LIVE. Och City vs Sirius går att följa på folkbladet.nu

Måste kanske tina och skotta fram cykeln?.

DAMELIT. Det har varit lättare att tippa årets damelit än SSL. bara därför ryker väl detta tips.   
Vinnare: Sala,(blev suddenvinst för Karlstad)  Pixbo, Mora, DIF (Rolle). Jag har tippat likadant, den här gången... Uppdaterar tipsen med vinnare under kvällen (fet=vinst, överstruken text=fel tips).
Karlstad verkar ha nio liv...Vore det inte bra att börja om i ettan, de har harvat på så många år i botten av tabellen. För innebandyns skulle skulle det inte var det bästa (hela innebandysverige skall leva) men...
Det finns lag med bättre spel/spelare i ettan... men när det blir kval klarar sig Karlstad kvar tack vare erfarenhet av det fysiska spelet.
Det kanske uppfattas oerhört egoistiskt av vilja ha in något nytt och fräscht. Nu är det ju som tur är inte jag som bestämmer vem som vinner matcher:). 

Just nu: Fem poäng av Anna Wijk efter 15 minuter, redan efter fyra minuter hade Therese Karlsson gjort tre mål, alla tre låg Anna bakom. (en stund senare :-),  sju poäng av Wijk efter två spelade perioder) 

Dålig tajming på inläggen? Ja... blogg.se hängde sig trodde jag. Det visade sig vara hos mig problemen låg. Se där...

Angående den så kallade innebandypappan. Oavsett vad som är sant så... Tror man att ett barn utsätts för det som skrivits om den senaste veckan... ring polisen eller socialen direkt. Tycker inte man skall skicka hem ett barn till en förälder som utsätter ett barn för det pappan gjorde/sägs ha gjort.
Gick det där att förstå?

It was an ordinary league game but felt like a playoff game (Haijo). Någon som kl 21 ikväll kan säga detsamma? Publik, spelare eller domare...
©Ingrid i Umeå. Åsikterna i innebandybloggen är författarens egna och inte nödvändigtvis hela Innebandy-Sveriges. Kom ihåg att hänvisa till källa.

feedback
Postat av: Karlstad

Tack för tännvätska:))).

2012-01-22 @ 18:27:32

feedback:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (frivilligt)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bults blogg

Nordströms blogg