->Om bloggen ->E-post till Ingrid ->Följ mig på Twitter

Den stora stjärnan - Mika Kohonen

2010-01-09 @ 01:16:27

Mannen som talar med klubban. Innebandyns stora föredöme:
Mika Kohonen är ”The big man”, han behöver inte sätta sig i respekt hos motspelarna genom att spela fult eller oärligt. Han visar att man kan vara bäst ändå. Mika är en stor vinnare och förlorare… där ligger hemligheten. Han gör sina medspelare bra, höjer alla i laget.

Väldigt få skulle komma på idén att springa in i ryggen på Kohonen. Han har redan respekt, han låter klubban tala. Mika får respekt också för att han VISAR respekt. 
Han lägger energin på att spela och hoppar över det där med att trycka dit någon verbalt eller fysisk.

Hur uppträder han mot domare? Försöker han bortförklara sig? Lägger tid på att protestera? Inte ofta va? Storvretas och SSL:s stolthet är en STOR ledare.

Han är ÄRLIG på banan, precis sådana förebilder som unga spelare behöver.
Man behöver inte sitta och hålla andan och säga till sina ungdomar:

"Jo, han är bäst på banan men han uppför sig inte som en stjärna. Du förstår, så där får man inte göra".
Det är tråkigt att behöva förklara för blivande innebandyspelare att ”Det där räknas som misshandel enligt svensk lag, hade det hänt utanför banan hade det kunnat leda till en påföljd”.

Medialt sköter han sig fint, han har fått bra träning genom åren. En stor profil, som i och för sig inte drar åt sig uppmärksamheten eftersom han är så ödmjuk, och kanske lite blyg(?).


SAGT IDAG AV LEDARE OCH TRÄNARE I MOTSTÅNDARLAG:
Om jag säger Mika Kohonen, vad säger du då?

- Det går inte att jämföra Mika med någon annan spelare, inte i samma mening i alla fall… Han har skapat respekt genom det sätt han agerar och presterar. Han är större än alla andra helt enkelt.


Om jag säger Mika Kohonen, vad säger du då?
- Mika låter andra växa, han är ödmjuk och väldigt blygsam av sig. Men när han låter spelet tala då är han bäst.

Om jag säger Mika Kohonen, vad säger du då?
- Mika Kohonen är en gudabenådad spelare. En ödmjuk, blygsam kille Ett proffs!

Om jag säger Mika Kohonen, vad säger du då?
- Mika är en hyvens kille. Har inget ont att säga om honom. Han spelar ärligt. Han låter klubban tala.

TRONBYTE: På SM-finalen hoppas jag att man hyllar honom, det blev liksom bortglömt när han slog rekordet med flest gjorda poäng, han gick om Niklas Jihdes rekord på 694.
Blev han ens matchen lirare när det begav sig? Firades av hemmaklubben? 
Jag önskar att det fanns någon typ av planering… alla visste att rekordet kunde slås i den matchen. Media var hetare än innebandysfären, vi måste ta vara på tillfällena … och skapa en hype kring sporten.

Det gäller att lyfta fram våra profiler...SM-finalen blir som sagt ett utmärkt tillfälle att hylla honom på ett värdigt sätt oavsett han finns med i ett av finallagen eller inte.
Nu verkar inte Mika vara mingelkillen men... snacka om VIP-status. Nåja, han är en stjärna med eller utan hyllningar och utmärkelser av olika slag. 


Det finns självklart fler stora män men ingen som går att jämföra med Mika, han är stor även på INSIDAN. Protest?



Jag måste citera Urban Karlsson när Dalen skulle möta Storvreta och Kohonen var både småskadad och sjuk. Urban visade inga tecken på skadeglädje utan sa: "Det vore synd för publiken". Det är stort av en sportchef.
... inget snack, Dalen kunde haft fördel av att Kohonen inte spelade. Om Kohonen är sjuk eller skadad det gör  skillnad i vilken match som helst.
Mika Kohonen låter klubban tala!

Ja, det var bloggämnet jag fick i natt då jag inte kunde sova p.g.a hostan.
BILD: Kenneth Strignérus

 

©Ingrid i Umeå. Åsikterna i innebandybloggen är författarens egna och inte nödvändigtvis hela Innebandy-Sveriges. Kom ihåg att hänvisa till källa.

feedback
Postat av: Robert

Mika Kohonen är en sann idrotts man. Det finns ingen like. Mycket bra skrivet. Jag tror inte Mika läser bloggar men jag hoppas att han får läsa detta.

2010-01-09 @ 11:28:09
Postat av: Mika is the shit

Jag hatar att möta Mika men skriver under på varenda ord Ingrid. Mika is the shit. #20

2010-01-09 @ 12:02:55
Postat av: Anonym

Bra där Ingrid. Respekt

2010-01-09 @ 13:01:34
Postat av: Martin

Jag väntar med spänning på att få höra vad som egentligen hände i Umeå i helgen. Det går vissa rykten...

2010-01-11 @ 11:04:08

feedback:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (frivilligt)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bults blogg

Nordströms blogg