->Om bloggen ->E-post till Ingrid ->Följ mig på Twitter

Stående inbjudan, final, Årets tränare, tjuvspel och Hannes vs Falun

2012-04-18 @ 13:56:52
Årets tränare... tänk om det gick att förstå vilka kriterier som finns. Vad är det man röstar på? Det borde vara en kommitté som tar ut "Årets tränare", en grupp som består av till exempel SEI, förbundskaptenen. domare, och typ Anders Borgström. Nu är det väl tränarna som röstar. 

Flest kompisar vinner? (Uppdaterar, minst ovänner vinner, det kan vara därför nykomlingar tar priset med jämna mellanrum *ler* ja... som någon sa) Vad innebär det att vara en ledare som förtjänar priset. Handlar det om utveckling, eller om titlar, eller om den som har sämsta laget med bästa ledarskapet. Det är dags att fundera över vad som skall gälla i framtiden, skall man ha ett pris skall det vara seriöst.
Hörde under SDF-SM att man pratade om FCH och det tränarna gjort där under året, man pratade utveckling... Om Storvreta och Brottman tar nytt SM-guld borde han kanske få priset, det är en prestation... två raka med press. Sedan vet jag inte hur folk tänker.. tränare/coach. Guld är hur som helst ett kvitto. Det finns mer att skriva om detta... När röstar man? I mars, bygger man inte för att vara bäst just då? ... röstningen borde kanske ske alldeles innan SM-finalen, eller vad tycker ni? Dags att ta tag i bitarna?

Har skrivit om fler priser inom innebandyn flera gånger... Det om något skulle vara intressant för media. Ett pris som inte bara jag föreslagit är Fairplay-priset. (Länk till blogginlägg) 

SEMI. Tack Falun för ett roligt slutspel, ni är ett framtidslag.
Hannes Öhman, vilken hjälte han är. "Hannes mot Falun" som någon skrev på Twitter. Han vänder matchen det stod 0-3... Öhman får med sig publiken... hetsar och ja visar vägen... hjälte.  

Rutin plus tjuv och rackarspel, där har ni det som kan vara framgångskonceptet i en enda match, det finns flera exempel... inte alls bara i semin i måndags. Det finns säkert tio saker man kan ta upp som handlade just om slughet/rävspel. Saker vi inte ser i vanliga matcher... Där saknade Falun rutin, att skapa sig fördelar... 
När det stod 3-3 borde Falun ha kört rutin-taktik, det man sett i viktiga matcher... kört lite filmning, fått problem med utrustningen (först handske, sedan hjälm, sedan skon och kanske lite behov av att torka runt båset igen), sökt burskydd och passat på att samlat laget... Målvakten kanske till och med borde ha tagit en fem-minuters och gått ut och spytt. Det har hänt... Jag tycker man till en del kunde se "spel" i fjolårets SM-final, skillnaden var att det var två lag med rutin. Är jag orättvis nu? Kanske hoppades jag på Falun för Dalens skull... enögd? Det beror på vem man frågar. När matchen blåstes igång, var det inte en fot som råkade stampa på en tidigare skadad spelare? Nej, men så gör man väl inte.

Är nog mer uppmärksam på sånt spel nu mera... Conny har utbildat oss i hur man får med sig utvisningar och frislag. "Rutinerat" säger vi men är det egentligen så sportsligt? Det kanske hör till... det gäller bara att lära sig det. Det vore kul att samla ihop de där rackarspelen... det skulle bli rolig läsning.    
Det är näst intill omöjligt för domarna att plocka bort sådant, fusktimeouter... TO-matchen vann Vreta överlägset tack vare rutin. Vad säger domarobservatörerna, det är lika svårt för dem att påpeka något som är "spel".

Det fanns massor med frustration i Storvreta medan de låg under, eller ska man säga tills det stod 2-3. Hannes Öhman hade fått matchstraff om han fortsatt härja... Gissar att man är tacksam för att det inte blev ny utvisning direkt Hannes kommer in efter sin bot. Hur hade matchen slutat då? Lite lamt av en i vanliga fall stark Råsbrink. Har inte hört andra "klaga" på domarna, jag gör det inte heller (Håkan G Gustavsson var f.ö inte lam) men matchen blev svårdömd. Har jag fel? Ny match på lördag.       

Just nu laddar fyra lag för SM-final, det märks inte på innebandy-media. Årets målvakt och Årets spelare, första nyhet på tre av innebandyns fönster mot världen... sånt kan man berätta om efter finalen. Då behövs den typen av nyheter, eller måste man ta det nu?. Just nu har innebandyn chansen att synas, det är läge att ta fram egna artiklar, egna intervjuer, leverera citat... på det sättet ökar chansen att "vanlig" media hittar nyheter. Är det inte det alla vill? Nå utanför de egna leden/ledet. Nu är det världens läge men TVÅ nyhetssajter. (ursäkta mig, sajten har startat med final-uppladdning. Bara längst upp på sidan de kör samma som andra).   

... den som är taktiklös är också medaljlös.

Vad säger Mighty Kohonen: "Det kommer bli tajt. Det är ju de två bästa lagen i Sverige. Det handlar om att göra få misstag, special teams och det lag som kan leva i nuet vinner", säger Kohonen
Så bra sagt!

Gjorde en intervju med Ulf Hallstensson igår, den har jag fått kritik för från Uppsala-håll. Ta det snacket med Uffe, det är hans ord. Hur tänkte Storvreta där? Det får stå för Dalens tränare.

ODDS. Hur kommer det sig att oddsen är 2,10 på både IKSU och Mora. Det borde vara en klar fördel att ha erfarenhet av finalspel. Dessutom har väl IKSU bättre trupp om man ser till helheten. IKSU:2,10 kryss:3,35, KAIS Mora:2,10 antal SM-finaler 6-0 (om man bortser från Moras final 1988). IKSU har tagit sig till 6 av 7 möjliga och 3 SM-guld, 7 av 8 i år. Rutin är det oviktigt eller? (Spelbolagen kanske vet något som jag inte vet men det känns nästan respektlöst, IKSU är IKSU = vet vad som gäller)

Studet-VM i maj, SDF-SM i mitten av april men ingen SM-final, är jag galen? Nej... men jag skulle antagligen bli det om jag drog iväg till Malmö... Det är för mycket av allt. Det kommer kanske aldrig hända igen att Umeå har två lag i en SM-final i innebandy, det är klart jag hade velat vara med. Hade finalerna spelats i Stockholm hade det varit en helt annan sak för mig... Då hade jag kunnat avgränsa mig, men i Malmö... bara finaler och partyn, inget jag pallar nu. Men det är inte synd om mig... valet är mitt och beslutet tog jag för länge sedan.

HELGENS SM för 17-åringar.
Hur mycket innebandy orkar man med? Mycket om det är som i helgen... bara innebandy. Förutom att njuta blev det tre texter/artiklar som kommer senare, och en del insamlande... och så en del småroliga jobb. Tack alla för i helgen, det gav massor med energi. 

Avdelningen tappa ansiktet fullständigt... 
En "grej" fick mig och ett par andra att häpna, en sak som gör att man förstår varför innebandyn inte syns i media. Det behövs helt klart utbildning, en policy finns väl redan?... fast en hel del handlar om social kompetens och det går inte att köpa på burk. Vissa människor kanske ser sig som större än innebandyn och det är inte bra. Jag återkommer i ämnet. 

Jag skulle vilja hylla de som arbetar på Västerbottens innebandyförbund, de som jobbat praktiskt med tävlingen. Vilket hästjobb ni gjort det övergår mitt förstånd hur ni orkar och klarar alla delar. Jag hoppas ni får massor med credd. Putte, David, Jonas, Per och Håkan. Vilket gäng de är! Inte en sur min på hela helgen. Glömde jag någon? Ja säkert, det är ju dessutom många som gjort insatser på andra sätt. men då får ni andra credda dem.

SDF-SM. Hur kommer det sig att det inte gnälls på domarna i denna tävling? Var kommer den kulturen ifrån? Jag skulle vilja hylla alla ledare ute i landet som förberett lagen och... jo, jag har en känsla av att det inte är en slump att gnället man hör i SSL och elitserien inte finns alls i SDF-SM. Bra jobb ungdomstränare!

INBJUDAN. I helgen kom det på tal att många pratar om RIG men få tar sig tid att besöka dem. Jag är en av dem... Visst har jag tänkt på att ringa och bjuda in mig, men det har liksom inte blivit. Nu blev det TYDLIGT, att man på SIBF:s riksintag vill att både aktiva runt o i landet, media och andra skall hälsa på. En stående inbjudan till alla, med andra ord.

Många med mig saknar Hans-Erik Bergström, han var rätt man på rätt plats, inte bara för sin social kompetens. Tack för en himla massa Hans-Erik. Det blev tomt...

/Ingrid i Umeå
http://twitter.com/#!/InnebandyIngrid
©Ingrid i Umeå. Åsikterna i innebandybloggen är författarens egna och inte nödvändigtvis hela Innebandy-Sveriges. Kom ihåg att hänvisa till källa.

feedback
Postat av: Anonym

Jag tycker du är orättvis för även om det var en del taktik så spelade vi mycket justare än Falun.

2012-04-18 @ 15:30:20
Postat av: Stefan

http://www.unt.se/24unt/#category=1089627&date=latest&clip=1723001&startTime=0m0s



En bra intervjuv med Hannes efter matchen mot Falun i UNT TV som har mycket om Storvreta just nu.

2012-04-19 @ 09:31:20

feedback:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (frivilligt)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bults blogg

Nordströms blogg