->Om bloggen ->E-post till Ingrid ->Följ mig på Twitter

Hermine -drömspelaren för alla tränare

2010-11-28 @ 11:43:01
...och inte bara för tränarna, Hermine Dahlerus vill man ha i SITT lag.

INNEBANDY. Innan "Minne" gick in på arenan för att möta IBF Falun i SM-final säsongen 2008/09. ”Gå in och äg i Globen nu”. Och det gjorde hon… Ägde och shit vad hon förtjänade det guldet. Kaptenen Amanda Wendelstig tog emot bucklan och lät gå vidare till just Minne. Vackert!  Har en känsla av att alla unnade veteranen guldet. Pokalen... i rätta händer (om än i Balrog *l*).  Det var Balrogs guld, men "Minne" ÄR GULD.

… men det blir liksom bara ord. Jag väljer att låta motståndarna tala. En hyllning av the one and only Sara Kristoffersson, motståndarnas tränare samt en aktad sportjournalist.  Det är mer än ord… det är respekt.
 
BILD: Kenneth Strignérus. På Bild: "Minne" från SM-finalen 2008.

Curt Söderström, mannen som tog IKSU till seger efter seger. När jag hör namnet Hermine Dahlerus:

"Det finns många BRA spelare, men också många VÄLDIGT BRA spelare. Sedan finns det spelare som GÖR MEDSPELARE BÄTTRE och de spelarna är UNIKA. Till den kategorin hör Hermine - en drömspelare för alla tränare". (Signerat Söderström) 


Innebandyns Zlatan, Sara Kristoffersson, landslagsspelare och publikfavorit, numera KAIS Mora. Hon vet hur det är att möta Minne och ha henne i sitt lag:

"Minne är en spelare som man hatar att inte ha i sitt eget lag eftersom man vet att hon alltid presterar och levererar. Hon är en komplett spelare på alla sätt och vis och blir bara bättre och bättre för varje säsong. Minne är otroligt ödmjuk och en stor förebild både på och utanför planen.
Jag hoppas hon fortsätter spela ett tag till för hon behövs i elitserien och landslaget!" (Signerat Kristoffersson)
Andreas Lundmark, tidigare tränare i IBF Faluns damlag. Numera tränare i herrarnas dito.
Det första jag tänker på när jag hör Hermine Dahlerus är...
"Glad, tjurig och extrem vinnarskalle. En dröm för en tränare". (signerat "Lunken")

Någon vecka efter SM-finalen, det är då Andreas lämnade arenan med en silvermedalj intervjuade jag honom. Minnes namn kom upp… ”högt upp på önskelistan”.

Om jag säger Hermine Dahlerus. Vad säger du då? Per Wallstedt, proffsig och engagerad sportjournalist på Gotland:

"Jag tänker på att det inför varje säsong värvas spelare mellan lagen i elitserien. Vissa hittar guldkorn i de lägre serierna medan vissa namn är givna på alla lags önskelistor. Det handlar kanske om fem, sex namn som alla sportchefer ringer, spelar som skulle platsa överallt.

Det skulle inte förvåna mig om Hermine Dahlerus namn står överst på alla listor. Tillsammans med kanske Karolina Widar är hon den stora kulturbäraren i svensk daminnebandy och hennes betydelse för utveckling av sporten går nog inte att överskatta. Hennes meritlista borde visa alla svenska juniorer vikten av erfarenhet och rätt inställning". (Signerat Wallstedt)

...före detta Täbytränaren Jonas Robertsson. Hans ord skulle kunna bli ett eget inlägg:

Den 5 november 2008 förlorade mitt Täby derbyt i Elitserien mot Balrog i "sudden" med 8-7, efter att ha varit i ledningen med 7-4 med 5 minuter kvar av den tredje perioden. Efter det avgörande målet så såg jag spelare i Täby med tårar i ögonen, ledarkollegor stod med tomma blickar och såg ut som om världen hade gått under och folk på läktaren i Tibblehallen fattade nog inte riktigt vad som hade hänt.

Själv stod jag och log lite, inte för att vi tappat matchen förstås utan för att jag var full av beundran för den spelaren i motståndarlaget som faktiskt helt på egen hand lyckas sno våra tre poäng. Hermine spelade
en innebandy som bara hon kan göra och under alla mina innebandyår har jag aldrig sett någon
damspelare spela så komplett innebandy.

Hermine Dahlerus är bättre än allt och alla och har varit det länge nu. Hon gör inte bara ett otroligt bra jobb för laget hon spelar i, hon har ett förhållande till innebandyn som är starkare än någon förmodligen kan förstå. En hyllning till "Minne" är ett litet tack för alla år man suttit som åskådare eller stått i motståndarbåset och faktiskt bara njutit av någon som behärskar spelet bättre än allt och alla! (Signerat Robertsson)

Avslutningsvis: Landslaget är nominerade till idrottsgalan. Om inte Hermine råkar ha fått en inbjudan... för mig är hon där. Det finns ingen, jag understryker ingen spelare som axlat ett sådant ansvar för daminnebandyn som Minne gjort. Se och lär!

På bild: "Minne" från VM 2009.
Tack Hermine. Till stor nytta på och utanför banan. Instämmer med Per W: En kulturbärare för Svensk innebandy. 

/Ingrid

©Ingrid i Umeå. Åsikterna i innebandybloggen är författarens egna och inte nödvändigtvis hela Innebandy-Sveriges. Kom ihåg att hänvisa till källa.

feedback
Postat av: Frida

Tungt att möta men en resurs i egna laget.

2010-11-28 @ 13:22:11
Postat av: Hanna

Jag brukar inte kommentera på nätet men den här texten berörde. Det är fint att du kan och vill hylla andra. Hermine ger så mycket men får sällan rubriler. Må bäst.

2010-11-29 @ 08:15:13
Postat av: Anonym

Man ryser

2010-12-02 @ 19:09:31

feedback:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (frivilligt)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bults blogg

Nordströms blogg