->Om bloggen ->E-post till Ingrid ->Följ mig på Twitter

När i tid om vad? Del 2 i FloorBall pressreleaseschool

2009-04-23 @ 21:40:25

Alla som tycker att deras lag/klubb är värd att skriva om skall skicka PM, det är klart folk inte skriva... om vi inte ens själv visar att vi vill synas,
 
Ska inte lägga ner så mycket mer tid på det här med PM, men... känns som jag vill lägga ut en del av det jag skrivit iaf.

Håll till godo, hoppas ni hittar något matnyttigt:

Vilken tid på dagen skall man skicka ett pressmeddelande?


Här gör många fel, det kan vålla irritation och vi ska ju underlätta för pressen.

Detta är viktigare än man först tror, jag skall strax förklara varför. 


Bra regel: Ett PM skall nå alla redaktioner samtidigt, därför är det att rekommendera att skicka 06.00 (möjligen tidigare, kolla med er press) på morgonen. Varför? Så det finns i redaktionsposten (e-posten) när nyhetsuppdragen delas ut på redaktionsmötet.  Sportredaktion vill ha PM absolut senast 14.00  och till den "vanliga" redaktionen innan 08.00. Var lite uppmärksam här, det beror på vad ni skickar inbjudan till presskonferens eller pressrelease eller bara tips.

Tips: Många mailprogram kan autoskicka på angiven tid, annars får man helt enkelt masa sig upp. 


En bra riktlinje är så tidigt som möjligt om man vill ha ut sitt budskap. Förbered kvällen innan men skicka inte sent på kvällen (med hänvisning till detta att alla redaktioner skall få PM samtidigt).


Inga läckor... var noga med det. (här kan det ... ja, finnas undantag)


Se till att ha en maillista klar, ha den aktuell.


Om man skickar vid fel tid finns risk att nyheten "bara" hamnar på webben och inte i tidningen. Dessutom, antingen ger du en tidning exklusivitet eller så skickar ni till alla samtidigt, risken är stor att man börjar rikta PM så blir annan media irriterade och väljer bort er nästa gång. En avvägning, vill man ge någon exklusivitet kan det vara bättre att ringa en journalist.

Det tråkigaste som finns som journalist är när man ser att någon annan fått ett PM, sådant stör relationer och även i kontakt med media handlar det om att bygga relationer på en proffsig nivå.


När kan man skicka ett pressmeddelande (PM)? Om vad?
Här kommer exempel, zappar ur skallen bara:

En skräll
Silly season nyheter.
Publikrekord
Ny-satsningar
Spelare med aktuella rekord och ett citat från tränare.
Nyheter som mål inför säsong, delmål osv.
"Skandaler"
Även när det går tungt, ska man skicka PM.
En skada.
Utmärkelser

För att få pressen att skriva måste man vara lite smart... hitta en spännande vinkel.
Man kan alltid hitta "sexiga" nyheter, om man bara tänker efter en extra gång.

Säger det igen, citat är bra... , den enda risk med detta är att vi missar redaktionellt skriva texter, men så länge innebandyn har så svårt att nå ut...  skulle jag nog säga att det är (i princip) färdiga notiser som underlättar nyhetsflödet allra mest. Allt har en baksida... många vill vara ensam om nyheten, det man får hoppas då är att de ringer er för att få en egen ... vinkel.

Det finns mängder av om och men här...  nåja, här under kategogorier hittar ni det jag skrivit i ämnet
©Ingrid i Umeå. Åsikterna i innebandybloggen är författarens egna och inte nödvändigtvis hela Innebandy-Sveriges. Kom ihåg att hänvisa till källa.

feedback

feedback:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (frivilligt)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bults blogg

Nordströms blogg