->Om bloggen ->E-post till Ingrid ->Följ mig på Twitter

Om Dalen vs AIK, är jag så enögd?

2010-01-08 @ 00:46:26
Uppdaterar 01.27: (se även längst ner i inlägget) Ja, jag menar att AIK var det bättre laget men att vissa spelare uppträder så att regel 576 i hockey skulle ha blivit en utvisning. Jag är ingen bitter Umeåbo, jag vill bara att innebandy skall vara kärlek... schysst spel. Där filmning inte hör hemma. "det är hans spelsätt, han kastar sig ofta". Ok, då vet jag. Alla har sin stil, vissa stilar gillar jag mer än andra. Nu pratar vi PÅ banan, kom ihåg det. Jag avskyr filmningar!!!!
Vi fick se ett klassmål av Edgren (bäst på banan idag) ass assist Antener. Visst fanns det många höjdpunkter också. Se bilder från matchen. 

Jag har inte läst vad media skrivit om matchen, inte ens betygen... ovanligt för att vara mig.  Läs Patrik Janssons blogg om matchen, den är mycket trevligare läsning än min.
Jag hostar och hostar, det går INTE att sova... höll VP vaken till 03.30 igår (p.g.a. hosta=. I natt sover jag i D:s säng).// Slut uppdatering,


BLOGG:
Innebandy ikväll... är inte på gott humör och har funderat en lång stund på hur enögd jag egentligen är. Jag bor i Umeå... men jag är inte med i Dalenfans. Jag borde väl skriva allt det positiva först... men det tar jag kanske en annan dag.
Läs gärna Dalens liveuppdatering... också den enögd antar jag... men där finns mycket mer innebandy-kompetens än på den här bloggen. Här kommer ett enögt inlägg:

Domarna var ojämna och gjorde matchen (länk matchfakta) till  något som kan likna ... ja, vad? Inget av kvällens lag var nöjda med de två röda grabbarna som är anställda för att få matchen att flyta. Domsluten var ibland konstiga... ena gången gällde nivå 1, andra gånger 7 (åt båda håll, men som enögd mest åt ett håll). Det kan inte bli någon bra match om spelarna inte får vägledning av vad som gäller.

Finns det någon innebandykurator? Jag skulle behöva bearbeta den här matchen. Det fanns i perioder något osympatiskt över spelet. är det inte dags att inför diving som i hockeyn? REGEL 576 – DYKNING. En spelare som uppenbart kastar sig, överdriver en ...

Jag skulle behöva se om den... sitta med papper och penna och se vilka 50/50 situationer som gick respektive lags väg. Jag vill verkligen inte vara enögd.  
Det går inte att resonera utifrån hur många minuter det blev på bänken i respektive lag, det beror ju helt hur man uppträder på banan (eller rättare sagt vad domarna ser/tycker).
Utvisningar; Eller ska vi införa regeln att båda lagen skall ha 12 minuter per match... sedan är det upp till domarna att bestämma när och för vad. *ironisk*

Alltså... det är bara TUR att Sundelin var någorlunda beredd när Egebrant sprang in i ryggen på honom. Kranbergs påspringning bakifrån på Cedric så Koffe låtsades bli skadad var konstig... (såg ut som han trodde han skulle få en utvisning med sig)
Om Cedric hade varit numret mindre...  Sedan är ju Cedric själv inte världens smartaste mellan varven. Han hade kunnat få någon fler 2:a emot sig.

Om hårt spel: Tänk att man bara kan RÅKA springa in i folk... då har man bekymmer med motoriken eller perseptionstörningar. Kanske kan en läkare vara behjälplig, vad vet jag.

"Kolla benen" hördes från läktaren.. Det finns visst spelare som får ramma motståndarna över benen med klubban samt sparka. Kan det vara så att vissa spelare inte växt ifrån medrörelser... sånt som förskole barn har? Håller de i en bricka med tallrikar på och man ropar på dem... de vänder på huvudet så faller brickan i golvet. 
Medrörelser – innebär att barnet inte har mognad och förmåga att t ex hindra att .....
Medrörelser- Barnet kan inte skilja ut enskilda rörelser utan rör armar och ben eller hela kroppen på en gång. 
Does adapted motor exercise help children with motor deficits?

Kan det verkligan vara så att AIK tycker att detta är okey. Så seriösa i allt annat ju... Se och lär av Peter Fischerström, han spelar hårt men inte farligt. Bra där!

Landslagsspelare (och andra oberoende av lag) som försöker filma till sig frislag och utvisningar känns... jag hittar inget annat ord än oärliga.

Måste ge beröm åt Gillek som bättrat sig så otroligt när det gäller uppförande på banan, det är roligt att se. Sedan råkade han visst peta upp en klubba mellan benen på en spelare... det syntes inte från kortsidan. Den utvisningen såg helt felaktig ut, orättvis... men jag satt tydligen på fel ställe.

Visst, det var rättvis. AIK är outstanding just nu, men Dalen hade chansen och en poäng hade inte varit orättvist. De felpassar sällan, är disciplinerade, kan hantera klubba och boll och... kan det där med direktskott. Många i Dalen och andra lag måste först ta fast bollen för att få kontroll... de vinner man inte på. Nu har ju AIK värvat spelare med massor med kompetens, men de tränar också hårt och har ett tydligt tänk i hur de spelar.

Dalen spelade enligt mig årets bästa match, det var riktigt roligt att se. Men de förlorar p,g.a slarv.
--- det som inte funkade var 5 mot 3... sedan skulle man behöva göra mål i PP.
Stort credd till de i Dalen som  höll huvudet kallt... jag är DJUPT imponerad, dock inte av alla.
Coaching: Att Ketil skulle bli utvisad i slutet av matchen visste jag redan innan han klev in efter PP påbörjats. Han var arg, jättearg. "Han kommer att åka ut om 30 sekunder" sa jag...
Jag hade låtit honom vila sig några sekunder innan han släpptes in... det var bäddat så att säga.

Den här matchen var inte lika viktig som den på söndag mot Falun. Betonar: AIK var det bättre laget ikväll.
Det fanns många höjdpunkter men alltför många "downs". (Egentligen är det inte de fula grejerna som störde mig mest utan filmningarna på vissa spelare). Men jag är enögd... och skall aldrig mer gå på innebandy.  
Tack och förlåt för ikväll.

Ingrids  klokord: Det finns spelare som är trevligare på banan än utanför... och tvärtom. Men under matcher är det innebandy som gäller.


Uppdaterar 100109: Blev ombedd att ta fram fem namn på spelare i bortalaget som inte filmade eller gick över gränsen. Det var inte svårt alls... Jag ber om ursäkt... menade inte att dra alla över en kam.
Kim Nilsson är ett av flera föredömen i AIK. 
Det är bara en handfull spelare som gick utanför ramarna eller var överdrivet gnälliga igår, en handfull = tre eller möjligen fyra.    
©Ingrid i Umeå. Åsikterna i innebandybloggen är författarens egna och inte nödvändigtvis hela Innebandy-Sveriges. Kom ihåg att hänvisa till källa.

feedback
Postat av: Tråkig läsning

Enögd och tycker illa om AIK. Det är tydligt och synd eftersom du skriver ofta bra.

2010-01-08 @ 02:27:05
Postat av: Sofia

Hej! Man behöver inte vara enögd eller tycka illa om AIK för att tycka som du gör. Jag håller med dig i det mesta (eller så är det så att jag också är en enögd aik-hatare?). AIK är Sveriges bästa innebandylag just nu. De är otroligt bra innebandyspelare. De är sympatiska vid sidan av planen. Och dom var bättre igår, även om jag tycker att Dalen var värda 1p. Men - vissa i AIK spelar verkligen inte schysst. Det är så otroligt trist att se när vi talar om ett av världens bästa klubblag, som borde stå över sånt.

2010-01-08 @ 09:34:29
Postat av: Tänk om...

...det är många som inte tycker om AIK för att de faktiskt inte uppför sig ok på planen.

2010-01-08 @ 11:23:01
Postat av: Anonym

Det du skriver om ska inte lastas på spelarna, det är något som AIK måste styra upp. Det hör till deras strategi att filma och gnälla samt spela fult. Det är så Uffe Hallstensson vill att de ska spela, jag kan inte se det på något annat sätt. Ledarna bär ansvaret. Hälsningar Peter Svensson

2010-01-08 @ 13:58:19
Postat av: Ingrid

Hej alla. Tack för feedback, har sorterat bort ett par som var rena påhopp.

@"Tråkig läsning". Förstår att det kan tolkas som AIK-hat men om du nu läser ofta här så kan du inte ha missat det positiva jag skrivit tidigare.

@Sofia. Egentligen var jag stortokig på att det filmas och gnälls. Jag var besviken...

@...Tänk om. Jag skulle ha varit tydligare. Jag tycker inte om några spelare gör, att de sen råkar spela i AIK är en helt annan sak.

@Peter. Det måste vara svårt att stå i båset också, men vill inte hämma spelarna... Visst bär ledarna ansvar, men jag vill inte tro att det är en så här man vill spela.

2010-01-08 @ 15:29:04
URL: http://innebandyenligtmig.blogg.se/
Postat av: Micke

Du har skön humor. Du föreslår en bra regel, jag ska framföra det. ¤:-))

2010-01-08 @ 16:43:14
Postat av: ?

Du är orättvis och drar alla över en kam, alla spelare uppträder inte med filmning och för hårt spel. Ge mig fem namn på de som uppförde sig väl.

2010-01-08 @ 20:26:04
Postat av: Peter

AIK berör, dels genom sitt beteende på planen men ibland får dom oförtjänt kritik riktad emot sig. Det stora problemet som jag ser det är att domarna inte klarar av att stå emot och det är DÄR problemet ligger tycker jag. Jag förstår din reaktion Ingrid, det är eorhört frustrerande att behöva se spelare som beter sig dåligt på planen och dessutom är det dubbelt beklagligt om det sker som en naturlig del i spelarens sätt att spela.

2010-01-08 @ 21:30:10
URL: http://zerpo.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Till anonym (?),. Mycket bra fråga och nyttig. Jag kan ge dig åtta namn kanske fler i den här matchen. Vilken bra feedback, tack!

Till Mattias S, det där är din bild.

Till Peter: Ingen gillar att få domslut emot sig och jag skrev inte att allt gick AIK:s väg igår. Har egentligen aldrig köpt det där att topplagen alltid får fördelar. Det finns risk att sådana som jag är enögda i frågan.

Två kommentarer är borttagna. Den om att jag inte har alla renar hemma tar jag också bort.

Jag välkomnar feedback, det är svårt att sålla.

Visa kärlek!

2010-01-08 @ 22:03:15
URL: http://innebandyenligtmig.blogg.se/
Postat av: Krister

Håller med Peter Svensson. Det är ledarens ansvar. En starkt moralisk ledare hade tagit bort Egebrant och Kranberg från plan. Istället verkar de uppmuntras att hålla på.

2010-01-09 @ 09:25:19
Postat av: Ingrid

Till Krister: Vilka tränare sätter överhettade på bänken? Alltför få. Det borde fler lag tänka på, verkligen.

2010-01-09 @ 17:22:15
URL: http://innebandyenligtmigg.blogg.se/
Postat av: Michael

Till ingrid det ar Fornudden och inte aik som inforde filmning vid sargerna for att fa med sig frislag. det finns en lang tradition. det är svart att fa bort sadant.

2010-01-09 @ 20:35:45

feedback:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (frivilligt)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bults blogg

Nordströms blogg