->Om bloggen ->E-post till Ingrid ->Följ mig på Twitter

Hallstensson-mentalitet, mycke Caperiotäby-Dalen, energi och magget

2012-04-01 @ 23:35:11
Behöver fylla på, hämta kraft... tanka. Jag längtar till SDF-SM som drar igång snart, 12-15 april. Den absolut roligaste tävlingen, orädda talanger som inte ännu inte skolats in i mallen... sköna ego:n, spelare bryter mönster, riktigt skön stämning då talangerna intar Umeå. Härlig innebandy alltså men också vänner/bekanta på besök, en del som ledare i båset, andra i publiken. Det var en härlig helg ifjol, skön stämning... Årets viktigaste scout-helg enligt vissa. Tio dagar kvar... Boka in den helgen. 
På tal om SDF-SM, att några matcher sänds på svtplay är stort.

SLUTSPEL. Webbsändningar från alla tre slutspelsmatcher, kanonbra jobbat! Alla tre matcher gick till sudden. två avgjordes på straffar. Pixbo herr slår ut Warberg, det är en bedrift! Iaf om man ser till hur de agerat i slutspelet. Såg inte matchen, hade två andra igång:) Nu väntar Pixbo-Dalen, det blir kul, välkomna till Umeå när det är dags. 

Pixbo dam tar sin FJÄRDE bortaseger i årets slutspel, och sin andra match på straffar. Starkt, hur långt räcker det? Innan säsongen tippade jag dem i semi tack vare deras smarta silly season. Pixbo har gjort ett gott jobb där, det skulle man kunna berätta mer om...

Och Falun, grattis. Pratade med "Lunken" igår, jag tyckte han lät som en vinnare... och det var han visst. Nu väntar Storvreta... Trist: Alexander Galante Carlström skadad, spelade inte idag. Vilket avbräck för Falun.

PÅ VÄG. (detta var alltså ett aprilskämt) Innebandyn på väg mot OS? Storvreta berättar på sin hemsida att de är klara för uppvisningsmatch under OS i London. Läs mer här...

ARTIKLAR. Tar upp några saker kring artiklar jag skrivit, om det någon som tycker det är ego så ring en vän istället för att läsa här. Eftersom det varit så MYCKET innebandyskrivande kretsar en del tankar kring det. Har suttit många timmar i telefon, mellan fyraögonintervjuer och sedan framför datorn. Alldeles för mycket... därför handlar detta inlägg delvis om det, intervjuer/artiklar.

Minns ni intervju med Jan-Erik Vaara, den om mellanmjölk... Den väckte känslor och var ett hett ämne på Twitter. Gjorde misstaget att ta kontakt med en av dem som skrev... hade kunnat bli bra media, försökte förklara. Sågar man något som en förbundskapten säger eller gör kan det bli en bra debatt. Vi skall inte vara rädda för olika uppfattningar och känslor. Det var upplagt för en bra diskussion men något blev galet...
Sedan fegade jag, backade på följa upp "debatten", ville inte bli den onda (budbäraren ni vet)... det är inget jag är stolt över, fegheten, undrar om inte just den går före tystnad, ibland skitsnack, eller något annat. "Du borde följt upp det direkt", ja kanske... men jag fegade.

Egentligen tror jag att många av de som på olika sätt är aktiva inom sporten har samma syn, man vill att profiler och sporten skall synas. Skämten, kommentarerna om mellanmjölk, minimjölk, gräddmjölk och så ifrågasättandet av Vaaras uttalande, allt sådant behövs. Att alla de som är aktiva i klubbar uttrycker sin åsikt. 

Förstod först inte vad Vaara menade, men jag tycker det är stark att han säger som det är. Vi behöver mer av det inom innebandyn. Folk som säger vad det tycker och menar det. Det ställs alldeles för lite frågor.

Skrev även en grej om när Mika Kohonen skrev nytt kontrakt, han svar var intressanta och i somligas ögon stack den ut för mycket... för att ekonomi kom upp. Tänk så olika vi tänker... ord som "snygg fråga och jag svarar att jag är nöjd, annars skriver man inte på. Pengar är viktigt... Men jag är viktigare" säger oerhört mycket om självförtroende och det där att bottna i sig själv. Skriver man på är man nöjd... Yrkesstolthet, respekt för sporten... varför skriva på något man sedan inte kan stå för.
Intressant med feedback inte bara ruggdunk, det gillar jag.

Orättvis att inte skriva om alla lag? Ja, det är ju skillnad om man sitter på en redaktion. Som volontär kan man inte trolla.
Vissa människor och klubbar är lättare att komma i kontakt med, det påverkar... Det är bättre att göra något än inget. Skulle vilja säga tack till Caperiotäby och Dalen för en rolig kvartsfinalserie som det blev bestämt att jag skulle rapportera. Jag har fått vara skribent, ingen har hackat trots att det blev rubriker om ditt och datt. Hallstensson och Jäderlund verkar vilja samma sak... mer ljus på innebandyn. Spelarna, vilka klippor... alltid tillgängliga.

Kommer nog inte att skriva så mycket mer nu, kanske men det har varit otroligt givande... Att skriva tar tid och kraft. Känner mig tömd på energi, tack till alla ni som peppat men... sköldkörteln bråkar fortfarande, längtar till kroppen vill vara med. (Uppdaterar: Jo tydligen skriver jag om Pixbo-Dalen, haha... jag gör ett försök i de matcher jag kan. Jag måste säga att jag imponeras av Pixbos inställning till media,  det har en tanke. Pratade med Jansson förut, ni vet jag är ju trots allt från Umeå ville bara kolla att det var ok för dem)

Började detta inlägg för flera dagar sedan.
MENTALITET. Dalen i semi.
I torsdags var Dalen det klart bättre laget, det var härligt att se den beslutsamhet som fanns. Grattis Dalen!
Varför är Dalen i semifinal i år?
1. Man har ett bra lag 2. Man har någon som har vunnit något och kan visa vägen 3. Rom byggdes inte på en dag, det man gjort tidigare under säsongen men även under tidigare år...

Jag tror att många missar den stora skillnaden nu och då... man har gått in stenhårt för att toppa till slutspelet, och Mr Hallstensson har stor del i det. Varför finns så lite intresse kring vilka människorna bakom klubbtröjorna är och vad står de för?

Ursäkta mig men jag tror på Halltenssoneffekten. Det finns något i årets Dalen som man saknat tidigare, om det sägs det lite. Man pratar om hallen, spöket nya spelare.... Jag tror den största skillnaden ligger i inställningen (sättet att tänka, träna, agera). Uffe vet hur man vinner SM-guld och kommer att försöka (minst sagt) han har med sig spelarna. När man leder med 5-1 visar Dalens kapten prov på det man tidigare sett i en annat av Uffes lag som tagit SM-medlaljer...  Vad såg vi? Johan Samuelsson tar tag i coachtavlan och ritar, trots ledning. Det är något med inställningen... Hallstenssonmentalitet?

Sa till Uffe i veckan att jag inte skulle vilja spela sällskapsspel med honom, han skrattade så klart men... skojet hade för mig en djupare mening, det vet han också. Hoppas få låta honom tala till punkt i en text på typ Magget med tiden... Intervjun jag skojat om i många år. Vem vet...

Har i Umeå-media läst om hur lite Hallstensson lyckats åstadkomma, det var  i höstas men ändå. Detsamma på bloggar.... Jag vet inte hur många som brytt sig om att ta reda på vad Dalens herrlag håller på med. Vad vet man om att bygga ett lag... Har nog missat alla de artiklarna som handlar om vad "Nya Dalen" står för? Vad vet man om Uffe? Om jag var journalist skulle jag fråga... undersöka. Är det inte så man gör? Hur tänker man när "Ketil levererar inte", han var ju inte tränad. Varför togs sig Dalen till semi? Inte tusan handlar det om något spöke man besegrat!

Täby har inget att skämmas för, Dalen var bättre i år. Ja, i sista matchen var man inte ens nära. Om jag nu inte redan skrivit så mycket om det laget skulle jag vilja fråga om den tuffa vintern... tunga händelser sjukdom, bilolycka, skador. Hur står det till med allt det där?
Detsamma med AIK och Warberg, de där frågorna som ingen ställt... eller vågat ställa. Nu finns det ju journalister och bra frågor... det där överlämnar jag till proffsen.

Har sett på Facebook, i hallen och på Twitter att vinnarna får gratulationer av förlorarna och vinnarna säger tack till motståndarna. Det är alldeles för lite av den varan, sportsliga gratulationer... respekt. Är stolt över Dalenspelarnas uppträdande, inge hån. Och publiken i Gammlia Arena, så klart enögda... men har aldrig hört en sådan ljudnivå och ändå bara strax över 2000 pers. O-umeå-aktigt med liv och rörelse på läktaren.

Det finns de som är konspiratoriskt lagda... jobbigt liv.
Nej, Stefan Lindgren på innebandysajten.se har inga problem med att jag skriver och ger bort artiklar till Magget. Han är själv en sådan som brinner för att göra innebandyn känd och har själv skrivit för olika sajter

Sara Kristoffersson funderar på sin framtid... Umeå? Det vore riktigt roligt att få en profil som Sara i stan, hon har alltid något att säga i media också. Det gillar vi!

TV4-sport. Det är lite med Martin Emanuelsson som med Caperiotäby, fast tvärt om, Emanuelsson får massor med TV-tid fast han inte är där- För CTFC ... De ger intervjuer i alla TV-matcher, ändå är de inte där, ändå ställer de inte upp. Borde inte TV4 kunna lösa detta på något sätt, innan matcherna. Eller är det kanske så här det funkar i alla sportsändningar?  

Det var inte meningen, helt oplanerat... jag ringde Täbys tränare för att prata en vanlig "inför-matchen-artikel", plötsligt började han berätta en massa om myterna, om lögner och anekdoter... Jag frågade, han svarade... ibland tvärtom:), halverade texten och lämnade ifrån mig "Binge talar ut". Har förstått att det för många blev en annan bild av Jäderlund, har aldrig upplevt honom som annat än öppen sedan första intervjun typ 2007. Det var fint att få skriva den texten. Har fått massor med tack och feedback från de mest oväntade håll, men det går bra att skriva om någon dukar bordet. Jag blev både arg, ledsen, rörd och glad under intervjun.. hur orkar man med allt skitsnack? Borde man inte gå ut och säga ifrån? Ta ingen skit liksom...

Finns risk att det blir en del Pixbo-Dalen framöver... och kanske Mora-Pixbo. Frågan är bara om det finns kraft hos mig... Innebandy
©Ingrid i Umeå. Åsikterna i innebandybloggen är författarens egna och inte nödvändigtvis hela Innebandy-Sveriges. Kom ihåg att hänvisa till källa.

feedback

feedback:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (frivilligt)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bults blogg

Nordströms blogg