->Om bloggen ->E-post till Ingrid ->Följ mig på Twitter

Kohonen -already a legend, blir det han eller Janne Vaara

2012-03-08 @ 21:52:56

- Självklart ska vi gå för att vinna det där VM-guldet, i mina ögon är det en rimlig målsättning" Citat Janne Vaara om VM: (innebandy.se).
Det är så det måste vara, målet måste alltid vara guld, har tidigare kritiserat att SIBF hade målsättning VM-guld först i näst-nästa VM. Guld till Sverige... Även om nu Mika Kohonen med ett leende sa att "blir väldigt svårt" för Sverige (ståplats, se längre ner) . Respekt till båda dessa målmedvetna män.

En bra intervju med Jan-Erik Vaara på innebandymagazinet, mycket intressanta svar av herrarnas förbundskapten. Det är kaxigt och ödmjukt på samma gång, medialt har Janne haft en spikrak utveckling:
Om hemligheten bakom uttagningar (rookies) som blir guldkorn och slår igenom:
En stark tro på ungdomlig entusiasm, nyfikenhet och tävlingsinstinkt. Det har alla de här spelarna. Jag hade följt dem ganska länge och sett de goda sidorna hos dem och det är det man vill fortsätta komma fram och förstärkas i landslaget. Jag har haft stora förväntningar på dem, jag vill betona att jag har stort självförtroende när det gäller uttagningar (innebandymagazinet).

Rakt på sak "tror på mig själv", äkta. Det kanske låter som Janne haft öppen gata när han tillträdde som FK för damlandslaget. Det har varit en hel del diskussioner men Vaara har stått på sig. Det gav frukt... Det finns stor respekt i rörelsen och ett gäng avundsjuka så klart. Mot guldet nu, hoppas att hela innebandysverige sluter upp. Kom ihåg, Janne har aldrig dissat det klubblagen gör, det blev lite märkligt snack efter förra VM men nu är det nya tag. Blåguld =vårt lag.

LEGEND. Prenumererar på innebandymagazinet, så klart. Baksidan av nummer 103 ser ut som följer:
This is Mika- one day he will be a legend.



Jag skulle vilja säga, han är redan... en levande legend. Fick tips av från unt.se om "Ståplats", webbtv med Mika Kohonen. Där får Mika frågan om det där med utmärkelsen (för vilken gång i ordningen) världens bästa spelare. Mika säger "en stor ära" och hyllar Finland och Storvreta man får inte sådana priser om inte lagen man spelare går bra.
Snyggt men han gör ingen hemlighet av att framgångarna inte varit gratis. Lyssna noga... träning, fokus, inget trams. Mer då? Duktiga journalister ställer bra frågor och Daniel Legue... ska jag verkligen kosta på dig mer beröm? *l*

Mika igen: Om framtiden, (alltid välkommen till Umeå) han påtalar skillnaden nu när han har familj och typ för 12 år sedan... då det bara var att "packa grejerna, bollen till mitten och spela". Skönt sagt.
Varför Sirius åkte ut? "Jag vet inte varför, men tråkigt är det i allafall", Mika hade chansen att såga (med tanke på det Sirius förra tränare gick ut med i höstas) men Kohonen låter klubban tala.

En profil är inte den som snackar högst och mest, Mika säger alltid intressanta saker, även om det bara är "låt oss spela matchen först", eller signalerar något med kroppspråket. Vem skall göra citatboken, Mikas klokord, det finns guldkorn. "Varför säger han så lite?" kom under en TV-match...  Killen har rätt fokus, (detta med glimten i ögat) även just innan match... Talar med klubban (länk till hyllning här, fortfarande aktuell, världens bästa...).  

Sedan behövs också de som bullrar och låter, citatmaskiner och de som skapar rubriker. Men det skall vara äkta... man kan sticka ut på olika sätt. Det gäller att släppa fram olikheterna. Men hur är det? Gillar innebandyfolket att någon går utanför ramarna, en keps i TV, annorlunda uppladdning, ett litet uttalande och hela havet stormar. Vi vill att innebandyn skall synas, men vi har svårt att acceptera att någon/något sticker ut. Varför? Vi är svenskar helt enkelt.
Sedan finns det sånt här:
Magnus Svenssons svar till Conny i TV, det blev en skön rubrik.... "Här slår han tillbaka mot expertsågningen", sådana nyheter behövs. Härligt med någon som står upp för sig själv och samtidigt har glimten i ögat. Ja, även Connys sätt att hantera kängan. Mer sånt!

Curt Söderström sa en gång om att agera på och utanför banan: Vad vill jag de skall minnas? Vi tar med oss det. 

Det här måste väl alla älska. Oliwer, keepern i Jönköping... kul med någon som sticker ut. Det gäller att synas och där får vi säga tack till Cedergren.  Så många leenden idag efter artikel i Expressen om att cykla en mil per hundra åskådare, 11 mil vid fullsatt. Veckans festis!
Den där matchen det handlar om (JIK vs Umeå City)... Mullsjö (MAIS) kommer att heja på JIK när de möter Umeå City. Enda gången? Mullsjös egen existens hänger till en del på den här matchen... Nu är Umeå City inte bortskämda med någon stor hejaklack och kommer att skylla på publikstöd om det blir förlust. Bara å köra City. Spelar ni mot JIK som ni gjorde mot AIK vinner ni. Gunnar Domeij åter i målet i Jönköping, fast för ett annat lag.

... Filip och Fredrik, ska de skilja sig???

Har fått önskemål om att göra bloggen mer användarvänlig, lättare att läsa. Bra med feedback. Har gjort några snabba ändringar, hoppas det funkar i alla webbläsare. Själv läser jag bloggar vis "Feeds/Rss" där texten är avskalad och lättläst. Med andra ord, jag prenumererar på uppdatering på bloggar jag läser. Det spar tid, dessutom har jag hjälpsamma läsare som tipsar om något intressant dyker upp. (uppdaterar: Nej RSS erbjuds officiellt inte på flera av de bloggar jag läser, men det är bara att plocka ut den ur källkoden. Behöver du hjälp? Maila).
Fick frågan igår hur länge jag haft min blogg:
Jag: -Håll i dig, har bloggat sedan 05/06, ja... helt galet
Snabb replik: -Tio år innan ville man ha internet på skiva... (tack för den)

Klubbhuset (se till vänster i bloggen) öppnar (genom förvärv) man en butik även i Uppsala. Det är ett tecken på att det lönar sig att satsa på innebandyprodukter om man dessutom ger bästa möjliga service... Önskar Aga & Co lycka till. Länken går till innebandymagazinet.se

Nästa års Norra Allsvenska kommer att bli magisk. Kolla in vilka lag som är klara... Det måste vara en fröjd att spela i den serien.... Järfälla, Balrog, Mora, Thorengruppen, Sirius och ett superligalag till? (rysare, rysare, rysare).

På damsidan kvalar Jönköping mot bland annat Warberg, har de mötts förut? *ler*. Bra för övrigt av en som inte kan innebandy att faktiskt ta WIC till kval. *ironisk*

Ja, jag vill ha en stark elitserieförening inom innebandyn, alltså ett starkt SEI. Heja ni!

Hoppas få läsa på innebandymagazinet, innebandysajten och innebandy,se att det är innebandy på TV4-sport imorgon. 9 mars kl 18.30, Kvartsfinal 1, damer, Djurgårdens IF IBF - IBF Falun. Nu hjälps vi åt att sprida detta...

Jag hör hur ni sliter, förbereder slutspel. jobbar med arrangemang och hemsidor, planerar sponsoraktiviteter, webbtv och jag vill bara  säga: Tack alla ni som gör innebandyn möjlig.

Veckans innebandysnackis går inte i tonarten: Den där eviga attityden
-"vi-måste-slicka-hela-världen-i-röven-om-nån-ska-gilla-innebandy"

Det är roligare om man har kul /Ingrid i Umeå (ja, och jag har sportlov. Det kommer inte att bloggas i den här takten sedan men just är det kul. Märks det?)

©Ingrid i Umeå. Åsikterna i innebandybloggen är författarens egna och inte nödvändigtvis hela Innebandy-Sveriges. Kom ihåg att hänvisa till källa.

feedback

feedback:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (frivilligt)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bults blogg

Nordströms blogg