->Om bloggen ->E-post till Ingrid ->Följ mig på Twitter

Jihde om mer offensiv innebandy. Pixbo till semi

2011-03-21 @ 15:06:13

Massor har hänt sedan sist... Hoppas det är bra med er där ute. Det finns mycket mörker... kriget Libyen, Tsunamin, Gaddafis järngrepp, kärnkraftsolyckor, barn som far illa för att ta några exempel. När de där katastroferna visas på TV och i media känner jag mig som en mycket liten människa. Spelar det någon roll vad man gör när allt ändå är så stort och svårt?
Faster Ingrid, kan du värma minä kalla föttär på din magä?
Se där, att göra skillnad behöver kanske inte vara så stort, och så svårt:). Man får ta chansen liksom...

INNEBANDY. Först av allt Urban Karlsson & Co, inte illa, 2-2 i matcher... Dalen har haft 25 nya spelare på två år och nu skakar de fram en sista avgörande mot IKSU. Jag tycker inte att Dalen skall behöva be om ursäkt för att de har tagit IKSU i två av fyra matcher. Jag tänker inte kasta skit på Urbans gameplan. Grattis Dalen.
IKSU går vidare till semi och kommer att ta sig vidare från den, tvivlar inte på det. Derbyn är sjukt svåra (inte bara innebandy liksom) och jag trodde inte IKSU skulle välja Dalen i kvarten i år. På fredag vinner IKSU med 7-4.  

...det där med offensiv innebandy. Niklas Jihde blev intervjuad av Kimmos Eskelinen på hans innebandyblogg i veckan, resultatet kunde vi läsa i fredags.
Så här säger Jihde om byte av förbundskapten efter VM:
"För det första är det rent ut sagt löjligt att lägga skulden på Kent. Att Sverige ska spela en offensivare innebandy är ju lika patetiskt sagt som att gnälla över att VM-turneringen skulle vara riggad för Finlands fördel! Sverige gjorde väl typ 500 mål under veckan i Finland och det var inte där vi föll. Finland har haft bättre spelare än oss de senaste åren, thats it. Nästa VM kommer vi skölja över finnarna, utan Mika och deras veteraner".

Skön läsning! Undrar vad skulle Jihde säga... är SSL på väg åt helt fel håll? Varför finns inga Hellgård, Augustsson, Jihde idag? "Debatten" har varit klart ensidig, blodfattig... Inte så mycket journalistik tyvärr.

Mer Jihde: Det där med med Wikegård, tyckte det var konstigt att Niklas gick ut i media om det, ja blev lite besviken och såg inte nyttan... Hos Kimmo berättar Jihde att han blev ombedd av förbundet (!!). Det enda förbundet gjorde då var väl att låta bowlingspelare framstå i riktigt bra dager. Men alla tycker inte som mig, och det är ju okey.

Jihde saknas på många sätt, inte hans gnäll vid alla avblåsningar kanske:), men mycket, mycket annat. Har inte skrivit under på allt den mannen sagt och gjort under åren, han är ingen gud... men var/är en bra profil på och utanför banan.

Tack för läsningen Kimmo på SvS.

Hade fel om Pixbo:s damer, jag skrev att den serien skulle gå till fem matcher. Flaggade redan i höstas för Pixbo, deras trupp är långt bättre än experterna sa, detta har visat sig i serien. Ledarna har skapat en skön känsla verkar det som... 
När IKSU gjorde debut i SM-finalen 2005 var det just Pixbo som stod på andra sidan, vilka minnen. Sedan dess har Pixbo aldrig spelat (mer än en) semi så det här är stort. Grattis Pixbo och bloggkollegan Koppen! Hörde att...

Sedan har Falun gjort ett bra jobb (också de med en trupp betydligt bättre än experterna sagt enligt mig). Falun kommer vi att få se mer av, dock har man spelat klart för i år. 
 
Skall bli intressant att se vilka Pixbo möter. Jag har ju tippat Djurgården (Grattis åxå Djurgården som tvingade fram en femte avgörande) som vinnare i den serien (4), och IKSU i kvartsfinal 1, samt Mora. Jag hoppas på IKSU vs Djurgården, Pixbo vs Mora. Vet inte alls hur man tänker i IKSU, och de är ju inte heller klara för semi. Nu går jag händelserna i förväg. 
 
Grattis Endre, 2-2 i matcher. Kul att Jocke Sjöstrand (FCH) fick vara på plats, det är han som lagt mycket av grunderna för Endres framfart i serien. Bra gjort!
 "Väldigt vad det rasslade till där" säger Sara Kristoffersson om Endres tre mål på 62 sekunder. Bra intervju i dt.se... sporsligt av Sara Kristoffersson att ge Endre beröm och om match nummer fem säger Sara: "Vi är ett bättre lag och Endre ska få det riktigt jobbigt på fredag".
Hade gärna sett den matchen (också), Mora vinner! Det Jonsson/Holback byggt upp under de här åren är intressant. Ett team som skapat ett lag, ett intressant spel, vilken resa. Jag tror det kan räcka till final, att förlora borta mot Endre är inget att skämmas för. Tvärtom, att slå Endre i Södervärn är en svår nöt för alla. Går Mora vidare är det en klar fördel att ha mött Endre i kvarten... många prövningar på och utanför banan. Går Endre vidare gäller kanske samma där. 

Jätteskräll... Linköping tog en match av Warberg, jag hade inte tippat det. Kanske är det som Conny Vesterlund har sagt "nykomlingar vet inte hur dåliga de är". :)

Läste i kvällspressen:
Vi har full respekt för Hannes Öhman. Han har dessutom en stor portion humor och glimten i ögat. (expressen, Magnus Jäderlund om Storvretas Hannes Öhman) Vägrar inte Jäderlund media? I TV-matchen lär det visa sig... Varför finns det inga artiklar på magget och sajten om Täby, med deras ord? Har de inte deras nummer eller? *förvirrad*. Bojkottar media Caperiotäby kanske?

Var finns intervjuerna med Mika Kohonen? Saknar dem... Det hade gett annan läsning än de citat man hittar i olika forum. Kohonen - Mannen som talar med klubban... kungen av innebandy, på alla sätt. 
Oj vad man i media understryker att Storvreta inte bryr sig om Täbys beteende på banan, det står överallt och många gånger. Snacka om att bry sig. 

Ska jag skriva något om AIK vs Falun som möts i Solnahallen? Tja, men... lycka till! Jag håller på Falun om det är okey? Det är mer norrlänningar där.

Idag är det ny kvartsfinal här i Umeå
, Dalen tar emot Pixbo och det står 1-1 i matcher. Kommer inte att vara på plats då jag sedan länge lovat bort mig. Skulle hinna se halva matchen... men, det där med parkeringar utanför Gammliahallen är ingen hit.

Pixbo vann hemmamatchen och domarna delade ut lika många tvåor till båda lagen. Rättvist, eller hur Dahl:). Det är alltid mycket fokus på domarna, särskilt i ett slutspel. Ingen säskild smuts på Dahl, alltså.   

Jag har fått höra att jag verkar ogilla veteranerna Dahl och Delborn, nej verkligen inte... de hade gärna fått byta lag ikväll. Jag bor i Umeå, håller på Umeålagen... och ikväll håller jag å Dalen. Kämpa Dalen! Vad kul att sä många läsare från Göteborg hälsar på. Synd att jag inte är på plats ikväll, för både er och min skull.  

Sticker in en bild från seriebloggen. (Tecknaren Isabelle Söder). Hon har så sköna bilder...



Har varit på bio och sett "Hur många lingon finns det i världen", en fri tolkning om Glada Hudik-teaterns väg till scenen. Konstaterar... det finns människor som är på riktigt, på riktigt.
Vid ett tillfälle säger skådespelaren om motståndet mot att de utvecklingstörda skall få göra det de drömmer om: "Jag tycker det är bull shit. Det finns inga gränser. Jag tycker ni är fega. Jag tycker fan det är ni som är utvecklingstörda".  
Filmen har inte samma känsla som programserien i SVT, men sevärd... Unikt för Glada Hudik är att normalstörda och utvecklingstörda agerar tillsammans. Det är lite "du är bra och jag är bra, men vi tycker och är olika" över Pär Johansson. Kärlek på riktigt liksom. Man har en del att jobba på där...      

Dagen innan SM-finalen kan man lyssna på Pär, i Malmö. Han kommer föreläsa om sin resa och (citat) "tydliggöra hur det goda ledarskapet gentemot andra alltid tar sin början i en människa, och hur stora processer och resultat nås när man vågar konfrontera sin egen och andra människors okunskap och osäkerhet. Resan dit har kanats av en mängd mentala omställningar– hos grundarna, hos de medverkande och inte minst hos omgivningen".

Jag tror att Pär Johansson har mycket att lära oss alla. Hjärnfonden är god vän med innebandyn, kanske är det dags att vi blir god vän med oss själva.
Oj, nu blev det djupt och sånt...

Från en innebandyblogg nära dig:
Grått är också en färg. /Ingrid

©Ingrid i Umeå. Åsikterna i innebandybloggen är författarens egna och inte nödvändigtvis hela Innebandy-Sveriges. Kom ihåg att hänvisa till källa.

feedback
Postat av: Anonym

Synd att du inte är i hallen, det finns en här från bortalaget som gärna träffar dig:_).

2011-03-21 @ 18:08:51
Postat av: Gbg

Pixbos damer spelade semi 2008.

2011-03-21 @ 22:56:12

feedback:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (frivilligt)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bults blogg

Nordströms blogg