->Om bloggen ->E-post till Ingrid ->Följ mig på Twitter

Tungt att AIK turvann (?), Egebrant... och Warbergs "problem"

2012-03-05 @ 16:12:16
Besökte motvilligt Gammlia Arena, skrev innan på Facebook: Jag vet att City kan slå AIK, samtidigt är AIK ett lag som både har "chans" att: missa slutspel, ta SM-guld. Så tight är ligan... Åker till hallen, blundar och håller för öronen och längtar till matchen är slut. Oavsett resultat. Innebandy, är det kul de? (slut)

Väl i hallen ville jag gå hem, dödade tid på bästa tänkbara sätt. Tack för det Bossen (förlåt Ubbe & Co). Väl på läktaren förutom det bästa innebandysällskap jag vet (PV) besökte Gunnar hallen, hamnade bredvid oss. Det blev en hel del prat om damelit med honom under period ett,  trevligt och ett bra sätt att slippa spänningen. Killen med kollen... Plötsligt ledde City med 2-1 *ler*.

AIK drabbades av en skada som krävde ambulans, Everysporttjejen (AIK) var den som skulle åka med spelaren. Jag frågade om hon ville att jag skulle ta över rapporteringen "hemskt gärna" sa hon det blev min smala lycka. Fingrarna fick något att syssla med, det gick inte att hålla andan.  Att försöka hålla koll och dessutom skriva ner det som händer tog exakt all tid. Jag som mådde så dåligt innan matchen, Citys chans till nytt SSL-kontrakt eller ett steg ifrån. Ja, ni fattar. (länk till matchen på everysport
Jag visste att det där med att rapportera inte riktigt var min grej, skrev från en kvartsfinal för några år sedan... för Storvetafansens skull.  Det passar inte mig då jag vill tänka efter innan jag skriver. All heder till er som har förmågan att fånga fakta, känslor och händelser i en och samma mening. Det som AIK gör i sina rapporter (ja inte i går då *ler*)

Efter matchen blev jag utskälld för att vara för PRO-AK i min text. Det är bara för AIK att tacka och ta emot, det var jag som avgjorde. *ironisk*, men det var en AIK-profil som verkade nöjd: "du vände matchen åt oss". Haha, ja... matchen stod vägde. Det var stressigt i båda lagen, Umeå City stod upp bra och det hade inte varit orättvist med oavgjort. Plus till City som vann närkamper och inte backade för det fysiska spelet. Även om inget lag kommer att säga att de gjorde någon av sina bästa match var det två SSL-lag på banan.

Låt mig säga så här, i andra: den perioden blev City långa stunder avklädda men lyckades lugna ner vilket var räddningen. Det hade kunnat dra iväg... När AIK höjde tempot blev det farligt.
Och i tredje, vilken styrka City visar efter en tung andra, man reser sig... det tar 26 sekunder och Toumas visar vägen. City hade bra inställning och laget höll en bra jämn nivå.
Ingen stack egentligen ut, laget City gör en bra match. Thomas Holmgren är alltid bra, Andreas Tuomas bästa match i år (som jag sett), Stefan Lindberg Dellsand skall även han ha beröm. Härligt att se Emil tillbaka efter skada.
Matchen två delikatesser:
Erik Nilssons suveräna pass till Holmgren, istället för att göra mål själv drar han och... Ja, där missade ni något.
Kim Nilssons mål Skrev: "Men så vackert. Kim lägger ut på backhand, chippar in den över keepern. Världsklass!". Karl-Johan Nilsson gör dock jobbet... vilken nyttig kille han är.

MATCHENS GIGANT. Den enda spelaren som stack ut rejält (gäller båda lagen) var Alexander Egebrant, vilka rensningar, skapar men rensar i samma byte, vilket ansvar han tar och speltid... Fysfenomen. Han  blev också matchens lirare, något annat hade förvånat mig mycket. Henrik Lorendahl saknades i bortalaget (halsfluss?), det blev lite rörigt stundvis, kändessom Alex spelade/agerade för både sig själv och Lorendahl. Starkt av AIK att ta hem tre... ja, visst var Daniel Thorssons framspel till David Blomberg styrning helt osannolik men det var inte turen som avgjorde, det är sällan det. Inte heller domarna, golvet eller... listan kan göras lång. Ofta kan man läsa om motståndarlagets tur om de vinner, hur dåligt ens egna lag spelade. Men vinner  det egna laget är det inte svårt att framhålla dess förträfflighet. Att visa respekt för vinnande lag, inte ta ifrån dem vinsten är sportsligt. Uppdaterar, fick tips om mycket bra text på Citys hemsida, all heder.

Det var tungt att se Cityspelarna efter matchen, så nära, så viktigt, så tufft.

Alltstå damelit... samma kvartsfinaler som alltid. Barnsligt av mig men jag hade gärna sett lite ny konstellationer. Emelie Lindström, ja vad säger man. Poängligan fyra gånger i rad, vem kan peta ner "Limpan" från tronen.  T Karlsson gjorde flest mål. Respekt till dem båda! FAKTA: Johanna Ekeroth har vunnit poängligan åtta ggr, varav de fyra första gångerna i följd (Säker källa nämligen Klas). Bara å köra Limpan:)

Om några timmar möts Falun och Warberg. Har som många andra fått frågan vad som är fel i Warberg. Kom igen nu... man har en drös landslagsspelare men skall man tro media (Tv4-sport) så fokuserar man mycket på skador och dåligt självförtroende. Dags att ta fram en spegel, titta in i den och ställa frågan: Vem är jag? Vad kan jag? Vad vill jag? Därefter ta beslut hur man bäst vinner matcher. Rolig innebandy i alla ära... Matchen mot Dalen här i Umeå, det var säkert (enligt de som tagit på sig rollen att bestämma vad som är rolig innebandy), en tråkig match. Men man vann med bravur, det fanns inte en enda signal om dåligt självförtroende. Tvärtom.
19.05 i TV4-sport. Sist Warberg spelade borta mot Falun var man (iaf Magnus Svensson) missnöjda med att Falun inte gett dem ens en bra träningsmatch. Kan man gissa att Warberg idag ödmjukt skulle tacka och ta emot...

Till sist: Varför hör man så ofta att innebandymatcher är sömnpiller,  tråkig innebandy, kan inte kallas underhållning. Kära vänner: Vi snackar innebandy, sporten många av er lägger ner  hela sin fritid på. Innebandypropaganda, vad är det? Alla nedlåtande ord? Nej, men kom igen, släpp sargen. Skulle så många lägga ner så mycket tid på något som är så tråkigt. Innebandypropagandan kanske börjar hos dig...
/Ingrid
-bloggen som inte för hela innebandysveriges talan:) Kontakta mig gärna, adress finns högt upp till höger på sidan.
©Ingrid i Umeå. Åsikterna i innebandybloggen är författarens egna och inte nödvändigtvis hela Innebandy-Sveriges. Kom ihåg att hänvisa till källa.

feedback
Postat av: Innebandyfrälst AIK fan

Jag tyckte att du gjorde det synnerligen bra i går på din rapportering. All heder för ditt inhopp och det var proffsigt och rappt skrivet.

2012-03-05 @ 16:34:36
Postat av: Anonym

Dåligt att hjälpa aik i en sån viktig match fy fan.

2012-03-05 @ 17:32:53
Postat av: Ingrid i Umeå

Till "ib-frälst": Fina ord, uppskattas verkligen. En viss skillnad på Marie:s rapport och när jag tog över. Det fanns en del att önska P2, P3:). Kul att kunna hjälpa till.

Nypan: Så lite, har på känn att du skulle gjort samma om någon behövde en "filt". Tack för kommentaren.



Till anonym: Synd att jag inte fick speltid i AIK, DET hade hjälpt City. Peace Ingrid

2012-03-05 @ 18:12:03
URL: http://innebandyenligtmig.blogg.se/
Postat av: Marita

Träffsäkert som vanligt. Hjälpsamma människor är det bästa som finns :-).

Du som är anonym. Lätt att skriva nedlåtande saker när man inte vågar skriva sitt namn. Det var ju knappast så att AIK vann matchen bara för att Ingrid hjälpte till att rapportera. Eller tror du att spelarna läste Everysport medan de satt i båset?

Ingrid, jag sa det redan igår, mycket bra jobbat. Tack!

2012-03-05 @ 19:11:42
Postat av: Ingrid i Umeå

Nypan: Länken i din kommentar var trasig, jag tog bort din kommentar.

Marita: Men det är lugnt om någon tycker jag gjorde fel. Mitt val! Synd att jag inte fick stå i mål el ngt:).

2012-03-05 @ 20:19:46
URL: http://innebandyenligtmig.blogg.se/
Postat av: w

Tändvätska av bästa sort och vinst mot falun du avgjorde en match till:-)

2012-03-05 @ 21:49:40
Postat av: Ingrid i Umeå

Du ser, ville hjälpa Vreta att vinna serien:, hade spelar på det. Ordets makt... Det gäller att ta sig själv på överdrivet stort allvar, sådant väcker respekt:)

2012-03-06 @ 09:31:04
URL: http://innebandyenligtmig.blogg.se/

feedback:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (frivilligt)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bults blogg

Nordströms blogg