->Om bloggen ->E-post till Ingrid ->Följ mig på Twitter

sponsring och ekonomisk doping

2008-09-07 @ 23:12:00
nu funkar min blogg igen... nästan som den ska... orkar inte fixa till alla knappar och finesser som jag hade tidigare... det är ju innehållet som är viktigt på en blogg... Har fått kommentarer om att sidan ser trist ut,,, jahajaha,,, blunda medan du läser så slipper du den tråkiga designen *L*.

Undrar hur det går med Westlings fraktur , han behövde inte en skada nu med tanke på hur länge han var avstängd (Dalenfans) förra säsongen., SJU matcher... ni kanske minns det... bland annat Jihde tyckte till i Expressen .Tycker Westling förtjänar en bra säsong.... han ser ruskigt vältränad ut.

Sponsring
 - vad får innebandyn?
.... på tapeten i Umeå är  Umeå kommun och de kommunala bolagen och hur de satsar sponsorpengar i olika föreningar/lag. I går publicerades en undersökning om vad olika föreningar få, det är stora skillander... Hur är det med IKSU, Umeå City alternativt IBK Dalen, vad får de för stöd? Lag i högsta serien... elitlag. Tänk... IKSU med hur många SM-guld som helst... om man jämför vad de får för ekonomiskt stöd med exempelvis Björklöven.  
      I lokaltidningen var det den upplevda orättvisan mellan UIK och Umeå Södra. som var upprinnelsen till artikeln. I går publicerade samma tidning en artikel om att Åsa Ögren sitter på två stolar, hon är ordförande i Björklöven och ordförande i Umeva och kommunpolitiker... hm.. Umeva har avsatt mindre pengar till sponsring de senaste åren men ökat anslaget till Björklöven... fast de har Åsa Ögren inget att göra med säger Umevas VD..Hm... klart att folk reagerar... Kan hända det är annorlunda i det här fallet (beskyller ingen för jäv)... men visst är det personliga kontakter som ger sponsring... 
     SÅ klart, det finns många exempel... utan kontaktnät, inga pengar in till föreningar. Självklart ska Björklöven få sponsorpengar... men det där med Elitbidrag vore inte så dumt.... det där man har i vissa kommuner ...  men alla gillar inte elitbidrag.

Allvarligt talat... vilket är Umeås största varumärke? UIK skulle jag säga... ändå får de mindre pengar än Löven. ..men hockey är underhållning för mig ... vad vore Umeå utan Skycom Arena... hockey är dyrt... det går inte att jämföra med fotboll/innebandy på samma dag.

Sponsorpengar är en sak, men vad går kommunen in med för pengar i hallarna... där idrott utövas... får Löven ett extra anslag indirekt där? Spännande fråga men... i love hockey ... även om Löven inte är mitt lag så ser jag en del matcher... är det är speciellt att komma till en ishall... Är det här vettigt? Ja det är upp till andra att bestämma, men VF-sportens högsta höns vill se en ny innebandyhall här... och vem vill inte det? Hur många spelar innebandy kontra hockey i den här stan...  lätt att ta reda på, bollar över till någon annan.

Ibland är sponsring svårt....
Det ko-handlas ibland "om ni sponsrar NN så sponsrar vi NN"... allt för att det inte ska märkas att beslutsfattare satsar pengar på sin egna lag/intressen. Skulle kunna ge flera exempel, till och med kommunalabolag... pengar är pengar, och spelet är inte rent... alltid. 
     Det finns en och annan som skulle hamna i blåsvädret om någon grävde i detta, men det är svårt att lägga frågan på bordet ... vem skulle erkänna att "jo vi fick ett uppdrag av NN mot att vi satsar pengar i NN-laget".  kanske att media redan vet hur det går till ibland...Har själv varit heligt förbannad mer än en gång, kommer att skriva om det i mina memoarer...

OBS! det finns många GODA exempel på hur företag/klubbar verkligen har utbyte av varandra, där sponsring byts mot uppmärksamhet, där etik moral styr... Tror vi är på väg mot en bättre idrotts värld... där den ekonomisk doping minskar.

Riksidrottsförbudet markerar att de är EMOT ekonomisk dopning... men de har ett spelar/förening perspektiv...citat: "Exempel på ekonomisk doping kan vara att föreningen betalar spelare eller tränare med s.k. svarta ersättningar (dvs inte erlägger skatter och avgifter), och därför får större ekonomiska möjligheter att konkurrera på det idrottsliga området"

Bra att RI jobbar med detta... men näringslivet/sponsring ,,, är en klurig rebus att knäcka.

Vill avsluta med att säga att jag inte lastar någon för att de vill stötta idrotten.... Umeå kommun ger inte för mycket pengar till Löven ....  tvärtom... satsa mer pengar på idrott... det tjänar alla på. 

"Ensam pappa söker"
Det finns en skön kille som saknar fru... han behöver helt klart hjälp att göra en kontaktannons...
Det är ju inget fel på killen tvärtom men, han vet nog inte hur man kommunicerar "här är jag, jag vill betala dina räkningar resten av ditt liv" grejen... Vilka damer går igång att ens potentiella date spelar PS med sina polare?  11 åringar typ.
     Ska försöka ta mig tid att göra en profil åt honom.. på en bra singelsajt... vet inte om han vill ragga via nätet... men en innebandyblogg ger dålig utdelning (tror jag)... Vilka tjejer gång igång på innebandy? Oops, ja men det är ju en hel del, tror ändå Göteborgaren behöver ett komplement.
©Ingrid i Umeå. Åsikterna i innebandybloggen är författarens egna och inte nödvändigtvis hela Innebandy-Sveriges. Kom ihåg att hänvisa till källa.

feedback
Postat av: Ensam farsa söker

Tycker du är orättvis som bara vill hjälpa Koppen att hitta en fru. Han är inte den enda ensamma farsan som ägnar tid åt innebandy då man borde köpa in sig på en singel hemsida. Fixar du en donna åt mig me?

2008-09-08 @ 09:02:31
Postat av: Ingrid i ume

Ställ dig på kö... om jag tar på mig för många fall är det risk att jag måste rea ut någon. L

2008-09-08 @ 22:12:10
URL: http://innebandyenligtmig.blogg.se/
Postat av: Sponsor

...hur mycket lägger inte vi föräldrar in i kontanta medel :-(

Vi fick betala både sarg och läktare själva trots att föreningen sysselsätter många barn och ungdomar (och dessutom framgångsrikt!). Kan kommunen investera pengar bättre????

Jag älskar innebandy (och en del annat) och tillbringar massor av tid på idrottsanläggningar och i bil, men med många aktiva i familjen kostar det på.

2008-09-09 @ 09:00:21

feedback:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (frivilligt)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bults blogg

Nordströms blogg