->Om bloggen ->E-post till Ingrid ->Följ mig på Twitter

Vem skriver en roman om innebandy?

2009-11-11 @ 22:33:39

En bok om innebandy? Alltså skönlitteratur, är det möjligt? Nu finns snart boken Innebandypiraterna att köpa. En bok som enligt författaren är skriven med kärlek till innebandyn. Läsarna är just nu med och skriver historia vare sig ni vill eller inte. Innebandypiraterna är nämligen ute på en bloggturné och först ut är min blogg. En innebandyblogg… något annat vore konstigt *ler*.

I dagens inlägg försöker jag ta redan på lite mer om romanförfattaren, Sölve Dahlgren.
Redan i våras la han ut några kapitel ut på nätet, många av oss har säkert tjuvläst där. J

Jag undrar vad han fått respons på innehållet och det faktum att han skrivit en bok om innebandy.
- Jag har haft en liten kärntrupp som tappert följt boken ända sedan det första kapitlet lades ut i februari och som frågade ofta under de månader i våras då det blev ett uppehåll. Jag tappade nog en del läsare där tyvärr, men jag hoppas de hittar tillbaks. Hela boken kommer att ligga ute på webben även nu när den kommer som pappersbok, svarar Sölve.

Att boken gått att följa på en hemsida har öppnat upp för feedback på olika sätt.

- Jag har fått många uppskattande omdömen, folk tycker det är kul med en roman där innebandyn tas på allvar. Tack vare vakna läsare har jag också lyckats rätta en del fel som smugit sig in i boken, säger han och tar några exempel.
- En turnering där jag hade skrivit ett lags namn två gånger på olika ställen. De blev utslagna i både åttondelsfinal och kvartsfinal. Då är man verkligen utslagen, säger författaren med ett skratt.

Hur slutar boken?

- Ha ha, vad svarar man på det? Bra för vissa personer i boken och sämre för andra. Det blir i alla fall ett avslut på den här boken samtidigt som jag öppnar lite för en fortsättning.

Kommentera gärna sensmoralen i boken...

- Oj. Kanske att ingenting är svart eller vitt i livet. Jag tror i alla fall att den förmedlar budskapet att det krävs hårt jobb och passion för att lyckas med någonting. Och att allt du gör förr eller senare kommer upp till ytan.

Om Charlie var en spelare i SSL, vem skulle det då vara?

- Han och alla andra spelare är nog en blandning av olika spelare jag sett spela genom åren. Men han har nog fått en del egenskaper från killar som Linus Nordgren, Mika Kohonen, Magnus Anderberg och Karl-Johan Nilsson. Playmakers som kan slå passningar som ingen annan ser.

Vem skulle du själv helst vilja vara i din bok?
- Alla karaktärer, ja nästan alla, har nog ärvt några av mina egenskaper. Men visst hade jag velat ha Charlies spelsinne och teknik, det hade jag själv inte som spelare under min korta karriär. Sedan gillar jag Emil mycket, eftersom jag driver eget företag, säger Sölve, som leende konstaterar:
- Ska jag vara ärlig hade jag nog själv inte platsat ens i deras juniorlag när jag tänker efter.

Vilken SSL spelare tänker du på om jag säger "Anton"?

- Jag tänker främst på alla lojala lagspelare som gör sitt jobb, ofta i skymundan. Jag tror varje lag i SSL har en eller flera Anton. De är duktiga som juniorer men inte superstjärnor och under spelarnas debutsäsong som seniorspelare skakar åskådarna och läktarproffsen på huvudet och säger "det blir aldrig någon SSL-spelare av honom".
- Men de biter sig fast, tränar hårdare än alla andra och tio år senare är de många gånger viktigare än stjärnorna för sitt lag för att de nästan aldrig gör en dålig match och är lojala med sin klubb, säger Sölve som inte saknar ord när det gäller karaktären Anton.

- En del av dem blommar ut och blir till stjärnor eller åtminstone lagkaptener mot slutet av karriären tack vare sin inställning medan andra kan spela i tredjekedjan i 15 säsonger och nästan ingen annan än tränarna och lagkamraterna förstår hur betydelsefulla de egentligen är.
- Det är faktiskt lite kul att höra av dem som läst boken att "du, Charlie är väldigt likt xxx" eller "Kalle måste ju vara xx". Alla har sin egen bild och framför allt sina egna favoritspelare i SSL som de tycker liknar karaktärerna i boken, menar han. 

Varför ska vi läsa boken?

- För att det är den mest vuxna skönlitterära boken om innebandy hittills, börjar Sölve och blir avbruten av mig som undrar vad han menar med ”vuxna” i det här sammanhanget. (Vuxenböcker kan ju ge en annan typ av association *ler*).

- Ja, det var väl ingen glasklar formulering. (skratt) Jag syftar på att det finns ett par barnböcker om innebandy sedan tidigare, säger Sölve som tycker det känns det fel att prata om boken som den första riktiga innebandyromanen.
- Det kanske finns någon som skrivit en tidigare. Man kan ju ställa sig frågan om en barnbok är en roman, säger mannen bakom Innebandypiraterna.

Vad är din egen arbetsinsats i timmar?
- Effektiv tid har jag nog lagt 200-300 timmar på boken när det gäller själva skrivandet och research, spåna idéer och liknande. Men sedan går det ju åt väldigt många timmar ytterligare för att marknadsföra och publicera boken.

- Jag började skriva i januari/februari, hade lite paus i maj-juni när vi fick barn. En spurt i juli-augusti och så skrev jag sista kapitlet i september. Sedan har jag ägnat tiden därifrån fram till början av november åt korrektur då jag faktiskt fick skriva om några scener för att boken skulle bli bättre, berättar Sölve.

- Jag hoppas att folk kommer att tycka att den är spännande och underhållande. Det är en bok skriven med kärlek till innebandyn, avslutar Sölve.  (Slut intervju).

Innebandybloggen Innebandy Enligt Mig önskar Sölve lycka till. Skulle inte jag vara först ut? *skrattar* Hittade DETTA på Magget.  

©Ingrid i Umeå. Åsikterna i innebandybloggen är författarens egna och inte nödvändigtvis hela Innebandy-Sveriges. Kom ihåg att hänvisa till källa.

feedback
Postat av: Rune Engström

Starkt att våga förverkliga sina drömmar,med en bok, håller på att plöja igenom den / capello

2009-11-12 @ 15:53:42
URL: http://ehuscoaching.com/blog/?p=451http://

feedback:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (frivilligt)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bults blogg

Nordströms blogg