->Om bloggen ->E-post till Ingrid ->Följ mig på Twitter

Det kan kosta för Sirius, kosta för IKSU o kanske AIK

2009-10-27 @ 19:01:16
Har skrivit det förut... all heder åt klubbar som tar ansvar och visar TV:matcher, tack Sirius. Klubben visar att man menar allvar och vill bidra med allt slit det innebär. CREDD!  Dessutom en nykomling som riskerar att bli (citerar) "sönderlästa i TV". Hade kunnat ha överseende med att just Sirius tackat nej till en TV-match, de är de etablerade lagens klubbar som skall gå före med gott exempel.

TACK även för uppvisningen. Mr Erik Svenson... vilken kille.
Han fanns på hörsägen med i mitt landslag, nu fick jag se med egna ögon. WOW!

Sirius offrar sig (?) och tar på sig TV-matchen och får därmed spela TRE matcher på SEX dagar. Skulle kunna stå dem dyrt, de får slita... särskilt på en spelare som Erik Svenson. Så mycket speltid!
Iofs har andra sporter så tätt mellan  sina matcher... undrar ändå om det inte kommer att straffa sig.
Sådär ja... då har man hjälpt till med tändvätska eller?

Imorgon kommer Sirius till Umeå och skall möta just Umeå. Fina skalper i ryggsäcken och många matcher i benen. Försökte tänka mig in i hur en match mellan City och Sirius kommer att se ut. Svårt!
Tror att City vinner, har spelat på det och jag har INTE råd att förlora mer pengar nu.
Jag hoppas att City tar med sig det som varit bra i tidigare matcher och inte allt som inte fungerat... finns bara en väg för City... HÅLL UPP TEMPOT.

Två nya landslag har presenterats Skall hålla mun, bara glappa LITE.
De matcher jag sett med landslagsspelare i år... ja, alla har inte levererat, andra har imponerat. 
Några från mitt herrlandslag får chansen, Johan Samuelsson... jaaaaa, så kul. Daniel Johnsson var på reservplats i "mitt tänk".  Trodde på Samuelsson redan förra året, han stod tydligen på tillväxt. 

Undrar vad som händer på damsidan i framtiden? Spelare slutar för tidigt enligt experterna. Vad finns det att sträva efter ... om man redan varit med om allt innan man hunnit... bli myndig? Det här kan man bolla fram och tillbaka... vad händer med spelare med rutin? Fortsätter det så här... finns en risk ... ja, ni fattar. 
Vill understryka att jag förstår att Vaara vill ta sig an VM med bästa möjliga lag.
Ett landslag med "juniorer"... kan visst vara och bli bäst i världen... 
Undrar hur andra landslag resonerar... kanske är vår sport unik, man är redan som junior klar för senior VM, i allafall spelmässigt.  
Kanske vore nyttigt för Svenska daminnebandy att få en ordentlig konkurrent... hur skulle laget se ut då? Det kanske inte skulle se annorlunda ut...  
Säger inte att någon spelare inte borde finnas i den blågula truppen... men jag bollar lite... återkoppla gärna.
   

Är många matcher en möjlig nyckeln till SM-guld? Så kan det vara.
Är det bra för IKSU:s Globen satsning att ha halva truppen i landslaget?
Förra året var jag orolig... då var det tätt mellan många av IKSU-spelarnas matcher/läger/cuper/kamper. Dessutom egna träningar som knappast liknar något annats lag i elitserien.
Hur mycket håller man för? Hur mycket vila behöver spelarna? Det är inte bara matcher utan tuffa resor.
Räddningen är självklart en väl avpassad träning, en bra fysisk status.

Kanske ser schemat bättre ut i år, i fjol var det MÅNGA tränare som reagerade på att det var ett tight schema, många dubbelmöten och då i högsta grad för IKSU.
Några tränare gick ut med detta... andra höll en låg profil. Tror IKSU har inställningen att deras spelare kan och ska palla, de grundar liksom för det. 

Har faktiskt aldrig tidigare tänkt att de många engagemangen tog ifrån IKSU SM-guldet, de tänker jag inte nu heller. Men visst måste det kosta en del... tära. Många matcher kan också vara nyckeln till SM-guldet. 
En match i veckan är för lite hävdar några SSL-spelare jag pratat med under åren... 

Jag är en stolt Umeå- bo som håller tummarna för att IKSU klarar av det tuffa schemat, att inga elaka skador drabbar dem. Det vore inte så dumt om guldet hamnade här i stan igen... nämligen. 

Är det med AIK som med IKSU, att det kan om det vill sig illa kosta att ha landslagsmän... (de tog hem spelarna en dag tidigare en gång vill jag minnas, inför semi mot Falun)
Nja, de kan ju köra landslagsträningen på sina egna träningar numera. Ha ha. 
"Förmodligen är AIK bra mycket bättre än ett icke samkört landslag" sa någon
... och jag sa: De skulle slå Finland.
Blågult har må hända för få landslagssamlingar, å andra sidan tränar halva landslaget (med coach) tillsammans flera gånger i veckan. Det kan Finland inte slå!
(Detsamma gäller inte damernas landslag, Grubbe är inte blågults matchcoach. Stora delar av det svenska landslaget träffas flera gånger i veckan... i UMEÅ, stort.. eller hur? ).  

Jag vill höra förbundet säga om herrarna "Vi tänker ta hem guldet igen, var så säkra"...  och då menar jag inte att Göransson i första hand ska säga det utan... de högre upp.
Förstår att man inte vill ta bort strålkastaren från dam-VM... men ändå.

Trodde Kimmo VILLE spela i landslaget, skrev han inte att han gav Göransson en anledning att höra av sig. Varför, nej tack? 
Btw, riktigt tungt avbräck för WIC att Nilsson blir borta, resten av säsongen. Det gör ont ont när jag tänker på det där med ledband och knän. 
Kohonen... måste han opereras är det tråkigt av flera skäl. Storvreta behöver Mika och publiken går till hallarna för att se honom. Stjärnornas stjärna just nu... bäst i världen enligt experterna.


©Ingrid i Umeå. Åsikterna i innebandybloggen är författarens egna och inte nödvändigtvis hela Innebandy-Sveriges. Kom ihåg att hänvisa till källa.

feedback
Postat av: Undrande

Vad vet du om hur andra lag i elitserien tränar? Har IKSU bäst fysresultat eller vad menar du? Undra isf vad för resultat du tittat på.

2009-10-27 @ 20:25:34
Postat av: Ingrid

Hej undrande

Är det inte vad Mr Vaara säger och sagt i flera år?

Nu pratar vi laget IKSU.





2009-10-27 @ 21:39:12

feedback:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (frivilligt)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bults blogg

Nordströms blogg