->Om bloggen ->E-post till Ingrid ->Följ mig på Twitter

Menar Jihde att det är reglerna som är problemet?

2010-01-23 @ 23:13:01
I måndags efter AIK:s förlust mot Sirius skrev Niklas Jihde sin krönika...
Igår publicerades den igen... då som AIK-nyhet på ssl-nyheter.se. Favorit i repris eller bara ett sätt att få igång en diskussion om regelverket.. känns som en snygg dribbling… Nu är det regelverket folk tänker  på (ska tänka och skriva om)... inte den senaste tidens händelser. Förväntas vi byta fokus?
Här om dagen hyllade jag Edgren och AIK för deras ursäkt...  jag tycker fortfarande att det var BRA... Jag tycker att de kunde ha fortsatt den linjen. Varför låta ett fåtal spelare och händelser få ge bilden av vad man står för?

Ang 60-dagars regeln.
Jag tycker också att två månader är för lång tid men...
Men man ska inte såga en regel och glömma bort vad har föregått dessa diskussioner. Och vad är det? 
Det finns spelare som beter sig illa… det är problemet. Det finns saker som domarna missar.. eller släpper. Det har handlat om domslut och spelare som gör dumma grejer men också att klubbarna låter "busar" fortsätta sin framfart.      

Istället för att resonera om anmälningars vara eller icke vara borde klubbarna rannsaka sig själva ...  ta tag i sina spelare, visa vad som är acceptabelt. Så att det inte uppfattas som Nordström skrev:
"Härligt, du satte en armbåge i magen på en kille. Då får du extra speltid nästa match!"

Jag har hört många som reagerat på att Egebrant JUST NU tas ut i landslaget... Och visst kan man funderar på vad förbundet signalerar. Visserligen har DG inte sammaträtt än, men det har varit en hel del fokus på hur Egebrant uppträder på banan under den här säsongen.  Det är svårt att markera att det är oacceptabelt med vårdslöst betende på banan och samtidigt ta ut "busarna" i landslaget, eller?  Jag kan förstå att folk reagerar... Göransson brukar alltid ha bra förklaringar, men just detta med vissa busar i landslaget har han aldrig lyckats sälja in hos mig helt. Som amatör tänker jag: Dumt att tillbringa en massa tid i utvisningsbåset medan Finland spelar hem guldet.

Jihdes jidder: Rubriken känns hyfsat ... ja, vad ska man säga.  
"Hänger du inte med - kan du få jobb på förbundet"... Tråkigt att formulera sig  så, det blir personligt.. ni vet, sak och person. Många av de som tar beslut på förbundet kan inte söka/få sina jobb.. de väljs på årsmöten... Ni vet, alla klubbar är med och röstar = gemensamt val.

Angående division 1 spelarens krönika:
-Jag håller med om att det var onödigt mycket fokus från TV4 på klubbsituationen. Hade domarna uppfattat det som hände hade detta varit glömt för länge sedan. 
-Håller med om att Patrik Edgren inte är någon buse.
-Håller med om att 60 dagar är orimligt lång tid då det gäller att tidsfrist till anmälan, UPPDATERAR tyvärr har många idrotter samma regel "bara innebandy", skriver Jihde "bara innebandy".. RF reglerar... och inte innebandyn (SIBF). 

Jihde: Om nu Uppsalalaget är smarta så väntar de cirka 60 dagar, alltså till mitten av mars innan de passerar den speciella brevlåda som finns på förbundet för anmälningar mot just AIK-spelare. Den andra brevlådan har tydligen rostat igen.

Intressent att han tar upp det... vad är det som gör att just AIK-spelare hamnar i hetluften då det gäller anmälningar? Inte beror det på den där brevlådan Jihde hänvisar till. Tycker det är barnsligt att hänvisa till antalet anmälningar. Tänk efter...  
Ska man istället införa en regel att INGEN får anmäla övergrepp? Alternativt att det ska vara rättvist åt andra hållet... Alla lag måste anmäla minst två spelare fördelade på två olika lag under en säsong. Anmälan skall handla om osportsligt uppträdande eller våld. 
För att förbundet skall kunna lägga till den här regeln måste AIK först ändra sin policy, och legalisera anmälningar av de spelare som gjort sig förtjänta av det.       
Det är inte regeln som är problemet...

Jag hade inte tänkt ta upp det här ämnet igen, när någon la ut krönikan igen blev jag illa berörd... Men så är jag ju inte så smart heller... de kanske inte alls försöker jiddra.
TUGG... det här med Egebrant tycker jag ha sköts illa, jag kan inte låta bli att skriva det... På AIK:s hemsida förstärker man (15/1) bilden av att Warberg och regelverket har ställt till det för dem. (Se artikel Så här är läget gällande Warbergs anmälan mot Alexander Egebrant)
Egebrant har aldrig beordrats be om ursäkt... klubben har mig veterligen inte tagit avstånd. Den där gesten AE gjorde när han satte sig i båset var inte direkt ångerfull. ALLA tycker det var korkat det han gjorde och farligt... men i AIK tas han ut som bästa spelare efter matchen. Välj en annan väg i framtiden... en sportslig och ödmjuk väg.

Måste hänvisa till Jäderlunds ord igen... trots att CTFC själva inte anmälde Henrik Olofsson innebär inte det att Binge sågar de som anmäler. 
 - Nej, vi tänkte kanske inte i dom banorna. Vi var mest glada över att "Ralle" inte fick några bestående men i hans skadade nacke. Men visst finns det ett behov av att anmäla farliga övergrepp det tycker jag är helt rätt, framförallt om det rör sig om samma spelare som varje säsong är inblandad i liknande händelser. Upp till var och en att anmäla om man känner sig kränkt. Tycker det är sjukt att folk kritiserar den som anmäler någon i efterhand. Vad skickas för signaler om brutala påhopp inte renderar i någon påföljd? Ska man inte våga anmäla någon som gått över gränsen?

Vad ska man göra då? (Nordström)
Nånting hoppas jag. Att man tar avstånd från det som ledare/förening och markerar. Och inte bara låter spelarna hållas match efter match, år efter år som om inget hänt.
"Härligt, du satte en armbåge i magen på en kille. Då får du extra speltid nästa match!"

Nu ska jag aldrig mer skriva om den här skiten. Ser jag ett gäng göra vågen? Skicka blommor!  



City fick stryk av Dalen, imorgon väntar ödesmatch mot Järfälla. Kämpa!  Jag var superless(en) efter derbyt, försökte skriva men fingrarna ville inte... det är TUNGT nu för City. Det finns några spelare i City jag ville hylla... men jag orkade inte skriva då.
Jo, jag skrev faktiskt något, men inte om City (man ska hylla vinnarna har jag lärt mig och det var inte svårt)... En minikrönika på Dalens hemsida. Det är en hyllning till de som kämpar och till Torp som gjorde sitt livs match.

Ö-vik storvann över Dalen igår... var inte så imponerad av spelet, men jag såg inte första perioden. Det stod 0-5 när jag kom till GH. Man kan inte säga att Dalen vek ner sig, de kämpade hela matchen.
Jag satt på bortalagets sida igår och njöt av hur Ö-viks sympatisörer stöttade sitt lag. Liv och rörelse... skön stämning. Känns som man varit med om det förr *ler*. KÄRLEK!
Murt hade keps...

Jag lärde mig något nytt igår IGEN, något jag ska skriva om sedan... Det verkar inte vara helt galet det där med Student-VM... Ingen har förklarar nyttan för mig tidigare, fast jag frågat med uppriktigt intresse.
Janne Vaara fanns på plats igår... vi hade ett trevligt och intressant samtal. '
Ännu en givande kväll i hallen alltså.  
Nu finns Ingrid i Umeå på FB
©Ingrid i Umeå. Åsikterna i innebandybloggen är författarens egna och inte nödvändigtvis hela Innebandy-Sveriges. Kom ihåg att hänvisa till källa.

feedback
Postat av: Lars

Pinsamt av AIK att skicka fram Jihde för att "plantera" åsikter och försöka påverka DG. Och varför skriver han på SSLnyheter.se överhuvudtaget. Trodde det bara var för eliten och inte division 1.

2010-01-24 @ 00:18:03
Postat av: Mona

Tråkigt att förbundet ska behöva ha en speciell låda för anmälningar mot AIK.

Varför är det helt plötsligt dom anmälande klubbarna som är the bad guys och inte spelarna som begår felaktigheterna?

60 dagar är ju alldeles för lång tid, det måste man kunna bestämma ganska så snart efter händelsen om man vill anmäla eller inte. Även om man väntar in tex bilder eller filmer så måste det gå att få fram dom snabbt.

Alla klubbar måste jobba med att stävja dåligt beteende på planen, det måste gå att spela tufft utan att skada andra.

2010-01-24 @ 10:47:56
URL: http://monaspusselbit.blogg.se/
Postat av: RF:s stadgar styr

Två månaders-regeln styrs av RF:s stadgar, 14 kap, 10§... SIBF har därför begränsade möjligheter att påverka detta...

2010-01-24 @ 11:08:44
URL: http://www.rf.se
Postat av: Badabam

Egentligen finns det inte så mycket att orda om, tycker jag. Självklart måste möjligheten att anmäla grova övertramp i efterhand finnas - så funkar det i alla sporter (och i samhället i övrigt). Tror ingen på fullt allvar vill ta bort den möjligheten, inte ens våra vänner i Solna.

Visst är det så att AIK, i egenskap av storklubb från huvudstaden (och efter att under flera år värvat färdiga stjärnor från andra klubbar) säkert väcker lite agg och avundsjuka runt om i innebandysverige, men det är inte hela förklaringen. Klubben har helt enkelt ett oproportionerligt antal ruttna ägg i sina led och självklart leder sådant till incidenter emellanåt. (Talar inte i första hand om Edgren här). Tills klubben tar tag i situationen kommer ingenting att ändras.

2010-01-24 @ 14:46:13
Postat av: Jonas

Klart folk ska få tycka och AIK tycker att alla är emot dom, folk utanför AIK (speciellt här i byn) tycker att AIK favoriseras....själv tycker jag att ett så pass stort namn som AIK, faktiskt är, borde ha råd att visa lite ödmjukhet och hänsyn till sporten och allt runt omkring.

2010-01-24 @ 20:28:00

feedback:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (frivilligt)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bults blogg

Nordströms blogg