->Om bloggen ->E-post till Ingrid ->Följ mig på Twitter

Flipp eller flopp?

2010-05-03 @ 01:13:03
Jobb och bostad, en förutsättning för en lyckad Silly season, här krävs ett bra nätverk och en proffsig organisation. Ja, innebandy, även i innebandy.  
...jobb kan vara det som avgör. I Umeå görs en satsning som jag hoppas går hem, en lågpris-butik i Dalens regi. Pocketprice, skall gynna butiken, så klart. Håller tummarna allt jag kan för det är en tuff bransch.
FBC Engelholm fick lägga ner sig butik... FBC Outlet. Beundrar alla klubbar som är innovativa, all heder FBC.

SAMARBETEN - SAMMANSLAGNINGAR
Sammanslagningen mellan FBC Uppsala och Sten Sture... ja vad säger man? Flipp eller flopp?
Jag behöver ett bra exempel på sammanslagningar som gjort succé. Har skrivit om ämnet många gånger tidigare och... ja, jag är tveksam. Jag blir inte ledsen om någon sopar bort mitt tvivel. Jag vet inte hur det ser ut i Uppsala gällande de parametrar jag tar upp längre ner.
I Umeå har man resonerat om detta länge, på herrsidan... vet inte om något samtal pågår just nu om samarbete mellan Dalen och City. Magnus Augustsson skrev i en av sina analyser att sammanslagning är nödvändig om Umeå skall kunna slåss om SM-guldet.

Vad behöver man för att lyckas i högsta serien?
En viktig parameter är lokalförankring en annan är bra ungdomsverksamhet där man utbildar spelare.
Varför? Både för att föredömen skall kunna lyftas fram... det drar publik. Titta på Warberg, hur stor procent av deras publik är inte de egna lagen med anhöriga? Först då kan man skapa... idoler.
Visst kan man lyckas på andra sätt men som sagt, jag tror på att bygga en förening från grunden. Alla har sina bitar att fila på, vaska fram egna talanger, skapa en känsla för klubben o.s.v.
Föreningar i landet sågas av olika skäl, men vi kan lära av varandra. Alla har som sagt saker att jobba med.

Ett sidospår:
...tror inte på det där föreningar håller på med att alla lag i föreningen skall spela efter samma spelidé. Varför lägga lock på kreativiteten? Det finns andra grundstenar som kan vara kittet. Försöker hålla mig från att påpeka detta som förälder... och klarar det ofta ganska bra:). 

Det verkar inte som om Balrogspelarna flyr Djurgården. Trodde att spelarna skulle välja etablerade klubbar, för att veta vad man får. Vore verkligen synd om man inte lyckas med satsningen... vilket innebandy-kapital man har att förvalta i spelarna. Schabbla inte bort detta! 

Läste just som jag skulle publicera vad bloggkollegan Peter Bohlin skrivit om samgåendet mellan FBC Uppsala och Sten Sture. En krönika som lämpar sig för Innebandymagazinet. Läs gärna, man kan säga att han är tveksam... och han hör hemma i Uppsala.

Jag tror att det gäller att alliera sig med en förening med god ungdomsverksamhet om man nu skall alliera sig med någon.  

Jag hörde från en AIK-förälder i början av april att något var på G, så här skrev jag 8 april. 
"Det finns fler Stockholmsklubbar som slår ihop med andra för att överleva, AIK gör visst det på juniorsidan hörde jag. Är det så? Går ihop med Hässelby? Synd i så fall, det bästa för blivande innebandyspelare är att ha föredömen att se upp till, drömma om att spela i A-laget, en bra morot". (8/4 i min innebandyblogg

Pressmeddelandet om samarbetet kom 16 april, läs på Hässelby SK innebandy:s hemsida.
"Boris bloggar", tycker till om att AIK tar över Hässelbys juniorverksamhet ...så här skriver Andreas D (Boris bloggar) i veckan.
 
"AIK innebandy glider tydligen in och tar över Hässelby...Skrämmande! Allt är bara märkligt enligt mig och många inblandade......Jag vet att gnaget vill ha Hässelbys juniorsida, självklart vill man det.  Kolla hur många Hässelbyspelare som lirar i Caperiotäby bara! Men faktum är att lirarna fortfarande kommer att välja Täby, och jag vet varför... (SLUT)

Det lär visa sig hur man kommer att bedriva sin juniorverksamhet i framtiden, men som sagt, mitt tips... alliera er med de goda exemplen! (som AIK verkar göra)

SILLY SEASON
Mycket snack och lite verkstad känns det som i vissa led. Men snart ligger korten på bordet.

Reagerade på en sak förra veckan... läste artikeln på VF om IKSU:s tilltänkta ny-förvärv. Många namn nämns.Vilka signaler ger denna artikel till spelarna i Sveriges (enligt de allra flesta) bästa lag?.  
Undrar vilka spelare som inte kommer att få förlängt hos IKSU?. Ja, det var bara en tanke... Kanske har ett gäng spelare flaggat för att man skall byta klubb eller slutar.
Silly Season.

GOTT OCH BLANDAT
-Ogillar jag majbrasor? Ja!
-Går det bra för Liverpool? Nej, men man är aldrig ensam iaf.
-Har jag demonstrerat? Nej, jag brukar alltid passa på att jobba 1 maj.
-Kan någon se till att stryka mig från Skattemyndighetens utskick... ogillar att deklarera, känner alltid på mig att jag missat något avdrag för företagets räkning. *suck*. Ska få hjälp av en OS-medaljör imorgon... tack för det!
-Vänners vänner på Facebook, tack Erik Ställ för hjälpen via Selle. 
-Just det ja, en skön kommentar: "Faster Ingrid, du ser ful ut när du är arg" ... Ja, ja...

Har uppdaterat detta inlägg. Blev lurat att lägga ut det innan det var klart:)
©Ingrid i Umeå. Åsikterna i innebandybloggen är författarens egna och inte nödvändigtvis hela Innebandy-Sveriges. Kom ihåg att hänvisa till källa.

feedback
Postat av: Robert

Kais och mora ibf är en rätt bra och nödvändig sammanslagning ;-)

2010-05-03 @ 23:55:05
Postat av: Ingrid

Robert: Kanske det... Nu måste läsa in mig på historiken. Tack för tipset.

2010-05-04 @ 23:41:22
URL: http://innebandyenligtmig.blogg.se/

feedback:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (frivilligt)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bults blogg

Nordströms blogg