->Om bloggen ->E-post till Ingrid ->Följ mig på Twitter

TV4 prat, skandaler, aktuell målvakt, eftertanke

2010-10-20 @ 11:19:50
Imorgon... hoppas jag kunna presentera en hyllning (gästblogg) till Hermine Dahlerus. En text som har legat i luften länge... En unik spelare, på många sätt.

AKTIVITET. Att folk tycker saker är ett bevis på innebandy engagerar. Det finns två personer som skall ha en extra eloge för att ha den inställningen. Har länge tänk skriva det... Anwar Samuelsson och Mattias Hjelmberg. Har haft anledning under åren att få ynnesten att bli respekteras som människa trots att vi kanske haft olika åsikter. Trots att jag varit kritisk och trots att jag haft fel. Trots att jag ifrågasatt och kanske inte alls gynnat sporten. Bra att de finns... i rörelsen. Bra att de står ut, även med en bloggare. 

I måndags påminde Stefan Edberg mig om... att jag själv borde tänka så, frågade om jag fick citera honom: "Vi ska nog se åsiktsyttringarna som till den största delen ett tecken på stor kärlek till sporten... "
Tack för påminnelse... varför bli gal1 liksom:). Bra där Edberg.

En annan bra påminnelse, mycket tänkvärt... angående det där med att jag inte tycker det är okey att hänga ut folk som inte kan försvara sig. Motfråga till mig: "... vem bestämmer vem som är vad? Hur vet du hur folk mår eller tar åt sig"?
Så sant, tack för det, på riktigt allstå. Det där är svårt... vem är stor och vem är liten? Här sitter jag och utgår från min lilla värld. Klart att en blogg blir enögd och kantig... både beronde på vem som skriver och vem som läser. Sändare och mottagare... supersvårt ju.

På min gravsten skall det stå "tack och förlåt" (lånat av Marc Levengood

Jag må vara en idiot, en kärring, tragisk och patetisk... ja, det finns de som menar det. Får leva med det... oavsett jag vill eller inte. Hade hellre gjort patetiska saker och tragiska... faktiskt.


INNEBANDYNAMN. "Alla spelare i Elitserien och Svenska Superligan ska ha folkbokfört efternamn på tröjans rygg. Texten ska vara läsbar och minst 8 cm hög" (Citat Seriekrav 2009-10)

Någon i Caperiotäby måste känna någon på folkbokföringen... Gåtan, inget lätt namn att få igenom i dagens byråkrati. GÅTAN... Underhållande men...
Jag hittar inte ordet... Kalle-Anka, skandal, pinsamt, de borde skämmas, ickenamn, oproffsigt... ej elit. Jag väljer ordet oelit. Vilka namn kommer vi att se på spelarnas rygg i framtiden? Mini, Kalle, Proppen, Lingon, Alex, Tvättbjörnen. Plötsligt dyker det upp en spelare med ett smeknamn som har en direkt avtändande effekt.

Feta böter? Lagstraff? Reprimand från förbundet? Nja, men lite rättning i ledet. Just i den här matchen kanske det var ÖDET som ville att TV-tittarna skulle få den typen av profil, och räddning. Underhållande. Bara i innebandy, eller bara i Täby.   
  
TV4. Igår var ju sur, jag tyckte att folk gnällde... angående val av TV-match... som visserligen var ett olyckligt val men vad skall Fasth göra när lag han ville visar tackar nej. Det går inte att trolla... Läste någonstans att man hellre borde ha visat Moras damer... Mitt tips, de skulle ha fått det ännu tuffare mot Caperiotäby. *ler* Är det kanske dags att SEI är med och bokar hallar i fortsättningen? Att den som betalar styr...

Att Carolina Gynnings pojkvän tycker att reglerna i innebandy är fjompiga är en sak...  Han gillar inte att titta på innebandy, men vi andra... som älskar det. Om det nu råkar vara rätt lag i rutan... och så skall de spela rätt sorts innebandy. Bara det bästa lagen får visa, bara i de hallar med mycket folk och bara lag som spelar offensivt... oavsett motstånd och läge i tabellen. *ironisk och med ett leende på läpparna* Är det läge att man får kvala till TV-tid?
Fokus har legat på det negativa, trots att tennisvinkeln är borta. Och trots att vi fått in "rätt folk". Jag kanske inte är världsmästare på att vara positiv själv...

Hur får vi folk intresserade av sporten... att vilja viga ett par timmar en måndag till TV-tittning. Lite kan vi nog påverka... genom att välja att prata om det som är positivt. Vad hade folk väntat sig? Innebandy-propaganda? Att sända Mora vs Caperio är visserligen att göra det svårt för sig. Både för TV-team och spelare. Visst.. Mora borde ha älskat att möta Täby, stått upp mer. Men experterna tände inte heller till. Alla har rätt att göra en "så där" insats.   

Ja ja... innebandy engagerar. Bra det!  
Vi fick i alla fall se en del snygga mål, och snygga mål gillas av TV-tittare. Visst? 50 skott från 08:orna... 11 mål. En dag på jobbet... ja, för alla. 
....men inte tror jag en match som den här hotar TV- innebandyns framtid.
En liten passus: Jag behövde skratta och det fick jag... När Moras mål kom... TV4 sport: "Det är aldrig avgjort i Sveriges högsta liga", 1-10 efter 55 spelade minuter. Jag hade just sagt till mitt sällskap i soffan... nu säger han det snart...  
Kanske är sant som någon sagt att man har trademark på det uttalandet. Sluta inte säga det, jag älskar det! Den där straffen med GÅTAN inblandad... himmel vad vi skrattade.

Chris Härenstam, han har under åren fått riktiga sunkmatcher att framstå som spännande. Med sin energi. Utan att man känt sig lurad.  "jag ger mig i kast med alla uppdrag som om det vore OS-final".  Han har framstått så passionerad oavsett vad han pratar om. En gåva! Vill minnas att han på min fråga hur han lyckades låta så insatt var... att han ringde sjukt många samtal inför alla uppdrag. 
Jag är inge expert men nog tror jag att våra experter hade kunnat leverera mer i måndagens match om man lagt ner lite mer krut förberedelse Det kändes så... Inte årets bästa insats... men heller inte skandal, katastrof... eller Kalle-Anka.

Att Chris är bra betyder inte att någon annan är dålig, om det nu var någon som lyckades tolka det så. Chris är anställd på heltid, viss skillnad. Man kan inte trolla...


INNEBANDYGYMNASIUM. En sak gjorde man inte från TV4:s håll igår... man hade en jättechans  att ge en rättvis bild i ett visst ämne.
Varför sa man inte att Moras innebandygymnasium inte heller blivit godkänd NIU... Var det inte läge att bjuda in någon från förbundet som tagit beslut i gymnasiefrågan och låtit dem förklara. Det blev minst sagt ensidigt i rutan senast... Lite trist.

Det luktar skandal sa experterna på TV4 om att Mullsjö inte blivit NUI... Är det en mindre skandal att Mora inte blivit godkända? Mora har väl presenterat ett 40-50 tal av sina spelare på olika breddläger och i landslagen. De har typ åtta linjer att välja mellan.
Men 8 av 12 REK gymnasium blir inte NUI. Känn på den...
Hur kommer de sig att Mora inte blev godkända?
... Mora säger på sin hemsida att de kommer att fortsätta med innebandy på schemat på deras gymnasium trots att de inte blev NUI... Hur kommer det sig?  Vad gäller?
Sa man inte att förbundet mer eller mindre tvingar Mullsjö att lägga ner? I media (dock inte i TV) kom älsklingsordet Kalle-Anka förbund till användning. Illa tycker jag... om man nu är företrädare för en skola. Onödigt i allafall. Har förbundet ingen förklaring så blir det lätt så här... många frågor....
  
Hur kommer det sig att Solna och Farsta blev godkända i efterhand... trots att de inte uppfyllde kraven?  Trots att man sagt att man skulle godkänna 20 gymnasium, hur kom det sig att det plötsligt blev 22? Hur kommer det sig att Umeå bara har ett gymnasium... och det skall täcka även norrbotten. Om samma policy skall användas som man gjorde när det gäller Solna och Farsta borde Umeå ha ett till.
Vad är skillnaden? Den stora skandalen att Mullsjö inte blivit NUI eller att meriterade Mora inte blivit det? 
 
De frågorna hade man kunnat tagit upp... i korthet. För att ge en lite mer nyanserad bild. Om nu matchen i sig inte var så kul att kommentera. Man försökte sig på lite VM-snack och om tränings-upplägg.  


UNDERHÅLLNING. Både under matchen och efteråt har folk kommenterat det där med glädje... Jubla vid mål... jo. Skärp er CT, era målgester är inte TV-vänliga. Lite frustrerande för tittare och motståndare att folk inte jublar när de gör mål. Provocerande.. som att säga "jag älskar dig" och få till svar "bra, fortsätt med det". Va???  

MEN att leka hela laget stormar för att visa glädje tar sjukt mycket tid i vissa matcher. Danslekar mitt framför motståndarnas bänk... Glädjeyttringar är kanske inte alltid vad de ser ut att vara... Ibland känns det som en strategi för att reta motståndarna Både elitserien och SSL känns lite större än så. Eller hur domarna, BLÅÅÅS! Nu gör inte alla lag så... och strategier har alla. Just ja... det är inte jag som bestämmer om det här, heller.


Läs mer om matchen: Stefan Edberg på plastsnack (han vurmar för offensiv innebandy)
Expressen om Danne Brons mystiska bortavarande
Kent Göransson på innebandy.se
cicciilias
Gittang        
Rune Engström

Robert i Mora

Robert är bitter över hur folk sågade, Gittan besviken över val av match och att CT backar hem. Rune Engström menar att den här typen av matcher gör TV4 till de stora förlorarna. Ciccila funderar kring Ramsins agernade i kassen, och drömfemman.
©Ingrid i Umeå. Åsikterna i innebandybloggen är författarens egna och inte nödvändigtvis hela Innebandy-Sveriges. Kom ihåg att hänvisa till källa.

feedback
Postat av: capello

... vem vet vad Moras damer hade haft i "handväskan", "ler" ...

De hade kanske överraskat CT, "ler" ...

ciao ...

2010-10-20 @ 14:37:40
URL: thttp://capello.nu/
Postat av: Ingrid

Rune: Det som sägs på Facebook stannar på Facebook... :)

Klart folk menade att Moras damer skulle möta ett annat lag i elitserien... Missade faktiskt inte det.

2010-10-20 @ 16:46:03
URL: http://innebandyenligtmig.blogg.se/
Postat av: Kårhuset

När luskar du fram något om helgens Storvretaskandal då? När den når riksmedia så får Storvreta det tufft!

2010-10-20 @ 20:31:46
Postat av: Ingrid

Det verkar som det finns fler som behöver en blogg:)

2010-10-20 @ 20:50:43
URL: http://innebandyenligtmig.blogg.se/

feedback:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (frivilligt)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bults blogg

Nordströms blogg