->Om bloggen ->E-post till Ingrid ->Följ mig på Twitter

En hype kring innebandy. Årets skyttekung blir...

2010-09-06 @ 13:10:17
INNEBANDY. Lag som på papperet har starkare lag än i fjol i SSL. Falun, Pixbo, Helsingborg och AIK.
Lag som är starkare i år i elitserien: KAIS Mora och Djurgården. Också Pixbo och Dalen.
Har jag missat något?

FILM: Tittade på en innebandyfilm… den som enligt innebandy.se skall höja temperaturen inför VM. Oj vad det smäller, folk flyger och torkar blod. Inte kom jag då att tänka på lirarnas sport. Filmen är bra gjord men… jag såg mest kamp och lite lir… Är nog för gammal:).
På tal om film och… Peder Bodén, VK togs sig tid att lägga ut hans snygga mål på hemsidan. Snyggt! (Film från You Tube)
Nolia Cup såg jag inget av i helgen (förlåt, jag vilar mig i form till serien) men Dalen och IKSU tog hem den.

RUBRIKER. Bra rubriker den här veckan… alltså "Brolle" och DG. Tack till Thomas Brottman och Disciplingruppen... och tack alla läsare som hittat hit igen. Det är stort!

KONTRAKT. Sundsvall får 15 000 för Emelie Wibron, bra att det löste sig. Det går visst troll i spelarkontrakt hos IKSU, jag tror jag kan räkna till sex tillfällen då spelare hamnat i tråkigheter för att föreningen inte har koll på när och hur man skall skicka in sina papper. Sedan har jag ingen åsikt om reglerna kring just RIG-spelare är bra eller dåliga. Den som ”krånglade till det” var i alla fall inte Sundsvall som IKSU:s sportchef olyckligtvis råkade säga i media.. ”Jag kunde aldrig i min vildaste fantasi tro att de skulle krångla, det har aldrig hänt”.
Jag fick ett mail om att jag borde kritisera Sundsvall för att de ville ha pengar av IKSU, jag svarade ”no way”.

Bästa läget att skapa en hype
UPPSTART. 10 dagar kvar till upptaktsträff för innebandyn, den träff där media har chans att träffa alla lag och tvärtom. 14 september på Nordic Sea Hotel i Stockholm.
Årets program:
11.30 Registrering och lunch
12.30 Upptaktsträff
13.30 Tränare tillgängliga för journalister
14.30 Avslutning

På plats finns förbundskaptenerna för herr- och damlandslagen Kent Göransson och Jan-Erik Vaara samt tränare från SSL och Elitserien. (Citat från inbjudan)

Vet inte vad man ändrat på sedan förra året men..
det är innebandyn som har initiativet. Vad vill vi och varför… och för vem? Bra frågor att ställa… Om alla vet varför man är där… ja, ja. Vad var bra vid förra träffen, vad var mindre bra… Innebandyblogg, bild till blogg om innebandy... SSL och elitserien, SIBF, pressmeddelanden m.moch sedan kör man… mot målet.

Att sy ihop en träff som den här är en UTMANING.
Vart tar alla goda idéer vägen? En bra idé är att lämna synpunkter och förslag till ansvariga… jag vet att det finns kloka tankar hos klubbarna, sedan gäller det att hitta rätt forum.

Förra året slog man ihop SSL och elitserien, samt körde en drive kring VM Västerås. Riktigt svårt…
Sedan kan man ju fundera på om det är att maxa intresset genom att inleda med intresseväckare till media som den här:
”ja… ni vet kanske inte vem den här personen är… Men det vet vi som håller koll på innebandy”. (Då vill man sjunka genom jorden… hallå… Vem skrev hans manus?)
-Hej, vi är innebandy… ursäkta oss, liksom.

Hur får media ut maximalt av denna träff? (eller bättre, hur underlättar vi för media så att innebandyn får ut sitt budskap) Man vill göra mediaträffen kort och effektiv, det gör man genom att satsa på mingel… (inget fel på mingel men svårt också, imponerad att det fungerar). Fjolårets upplägg förutsätter att journalisterna som får i uppdrag att ta presskonferensen när de väl är på plats skall vara bra pålästa och kanske känna tränare/spelare personligen. Det gäller att sätta sig in i medias vardag...

Man skall vara rädd om andras tid, både media men också klubbarna som avsätter tid och pengar för att komma till mötet. Tar ledigt från jobbet för spelare och ledare…Tänker på lag som åker ända upp till 150 mil för denna träffa, utan att få en enda fråga. Media som stressar i väg och… inte vet vilka de skall fråga.

Funderar… Som journalist hade man kanske uppskattat om alla tränare hade svarat på tre ”öppna frågor” som man hade fått med mig hem i pappersform… Då är det lättare att följa upp presskonferensen och även få inspiration på plats.

Inte vet jag men… skulle det måhända uppskattats att få tillgång till minimontrar för klubbarna så att jag sluppit fråga Storvretas tränare om han tränar Warberg i minglet. Ok, det skall vara enkelt, lätthanterligt... Skall bli spännande att se och höra hur dessa pressträffar utformas i framtiden.

Profilera stjärnorna är något eftersatt
… men det är kanske ett annat ämne. Kommer inga stjärnor till uppstarten? Det är dessutom VM-år.

10 dagar… sedan har Svensk innebandy ett jätteläge att visa upp sig från media. Den som står som inbjudare äger initiativet… all in? Lycka till den 14 september, hoppas det blir FEST.
Jag hoppas på ringar på vattnet i media. En uppstart, en hype... sedan gäller det att hålla i.  

Ja, ja… media vet inte vilka NN är, det vet bara vi som håller på med innebandy men… det behöver vi kanske inte PÅMINNA dem om.



APPLÅD. Har en nära vän som sprang sitt livs lopp igår, sitt enda också… Tjejmilen. Jag måste fira henne på något sätt… att vara 40 år och springa sin första mil… Det är aldrig för sent.

VISIONER. Nu väntar jag med spänning på en krönika om vad SEI vill.
Kom igen Jan Ögren Fjellestad. Sjung ut! Texten är ju redan skriven, den ligger inte ute...
Just det… det kanske skulle kunna vara något för Magget att skriva om. En djupdykning i det Svensk Elitinnebandy vill. *väntar*

Fråga: Vem vinner skytteligan i SSL och elitserien? Maila gärna eller lämna en kommentar.

©Ingrid i Umeå. Åsikterna i innebandybloggen är författarens egna och inte nödvändigtvis hela Innebandy-Sveriges. Kom ihåg att hänvisa till källa.

feedback
Postat av: Rig i Umeå

Reglerna för Rigspelare är inte bra för föreningarna i landet. En direkt sponsring av lag som iksu.

2010-09-06 @ 14:37:47
Postat av: Ingrid

Det är väl vad Sundsvall tycker, om du läser artikeln jag länkat till. Jag är inte insatt i alla nya RIG-regler... Känns iaf som det hänt positiva saker på ett år, reglerna ses över.

2010-09-06 @ 18:21:35
URL: http://innebandyenligtmig.blogg.se/
Postat av: David K

Om inte klubbarna får betalt för sina talanger när de går till elitserien hur ska de då ha råd att hela tiden utveckla, elitserieklubbar var inte så jävla snåla om ni inte kan ta fram egna talanger så är det bara o pröjsa upp som fotbollen o alla andra sporter får göra, tragiskt att vissa lag klagar..

2010-09-06 @ 19:24:34

feedback:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (frivilligt)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bults blogg

Nordströms blogg