->Om bloggen ->E-post till Ingrid ->Följ mig på Twitter

Pixbo, Anderberg och Emelie Björklund

2010-09-26 @ 10:47:52

Det är helt underbart med innebandy, igår MÄRKTES det att säsongen är igång. Råkade som jag skrev tippa på IBF Faluns hemsida... det engagerade en och annan.Kände mig aningen malplacerad.... Stefan Edberg, Robert Schultz och så mitt tips, en bloggare från Umeå
Nåja, när Monika Lindqvist assisterat Laura Mertsalmi till 1-3 blev jag uppringd från hallen och totalt sågad för mitt tips, ha-ha... Underbart med detta engagemang. . Så tokigt var det inte, så här skrev jag:

"Själv hade jag tänkt säga oavgjort men... Falun har hemmaplan och tar chansen. Framtidens Kristoffersson (?), Emelie Björklund blir matchens utropstecken. Om inte i den här matchen så under säsongen och i framtiden. Emma Lundmark är självklart en nyckelspelare, Sveriges bästa back? 5-4 som sagt"

Det är bara att tacka innebandyguden... de som var på plats fick se en blivande landslagsspelare i Emelie Björklund.  Förutom sina 3 mål hade hon två ribbträffar så... framtidens stjärna. Efter matchen ett SMS "Varför spelar Björklund inte i U19" . Mitt svar kommer här: Kära läsare, det är inte bloggare som tar ut landslaget, ring Marcus Holm. *ler*
Succédebut av Emelie Björklund, skriver DT. 
 
Tillbaka till mitt tips "hade tänkt säga oavgjort" ... men varför sa jag inte det då? Det blev faktiskt 4-4 och så vann Täby i Sudden.

På många andra sätt var det innebandy igår, blev oplanerat ensam på kvällen. Oxfilén var bara snack... Istället hängde jag vid datorn, ganska skönt.  Mycket cybertugg blev det. Men innan dess... var i Vildmannahallen.

DAMETTAN. Matchen mellan Umeå City och Sala Silverstaden i division 1, norra. Föräldrajobb i entrén... Kändes märkligt att lag som spelar dubbelmöten går runt på så lite folk. Tror City hade tjänat på att använda fler spelare, mer tid... så att säga... Ett utropstecken i Umeå City var målvakten, Karolina Edin. Elitserie-kompetens? Vad säger experterna?
Sala vann rättvist med 7-4. Härligt att se Helena Lundqvist igen... och så Madelene Backlund som verkligen inte gjorde någon besviken. 

- Ja... än en gång konstaterades att jag låter yngre när jag skriver än vad jag ser ut. Har vi gjort klart det nu?

- Vaknade 06.30... en söndag... Brukar aldrig vakna så tidigt utan väckarklocka Tack! Nåja... Siriusspelarna klev upp ännu tidigare, avfärd 05.00... de borde vara i Umeå 14.00. Matchen mellan Umeå City och Sirius startar 16.00. Det är lite olika förutsättningar beroende på vilket lag man spelar i. Det finns många hjältar.

- Umeå City vann stort mot Mora, nu är det ny match mot Sirius som... har varningstriangel. Citat Magnus Anderberg (länk till hans blogg på Helsingborgs dagblad) som har erfarenhet:  
"Ingen i hallen ska ta någonting ifrån Sirius för ett perfekt genomförd match, men ingen ska heller tro att vi tänker låta resultatet påverka oss när säsongen går vidare imorgon" (slut citat HD)
Helsingborg är taggade och Dalen får se upp... I HD skriver man att FCH vill ha dubbel revansch. 
   
- "196 cm Anderberg" skriver att man kan läsa om Umeå här på min blogg, och tänk om det är någon av HD:s läsare som vill ha lite tips här... ajja: Peder Bodén tyckte att resan till Helsingborg var låååååång:). 

- Det finns flera intressanta matcher idag, FC Helsingborg vs Dalen är en. Känns ändå som jag bor på rätt ställe som kan se City vs Sirius. 

- Har utsett veckans kommentar "Domsluten skall vara så tydliga att till och med Ingrid i Umeå förstår" Livscoachen har talat, bra sagt!

- Tränar mig på att inte skriva så långa inlägg.... jobba Ingrid.
 


Rapporter från andra matcher kom... love it! Bjuder på ett matchreferat från en plastälskare på plats. En person som borde skaffa en blogg?? Eller skriva om innebandy på någon klubbsida/innebandysajt. Tack vännen!      

MATCHREFARAT FRÅN PLATS. 
Djurgården kallade det för världspremiär, inte alla "nykomlingar" som använder det uttrycket inför debuten i Elitserien. Ett Djurgården som på pappret ser ut som en bättre och starkare upplaga än Balrog gjorde under fjolåret. Premiärmotståndare var Pixbo, detta Pixbo som jag tror tar sig till slutspel ganska enkelt och väl där har man en trupp som kan gå långt.

Djurgården fick en drömstart och det unga nyförvärvet "Mallan" likaså när hon enkelt kunde skicka in 1-0 efter en öppnande passning från Emelie Lindström, detta efter 30 sekunders spel. Den första perioden var sedan spelmässigt jämn och slutade 3-2 till Djurgården. 3 mål av unga nyförvärv i  hemmalaget och 2 mål i pp av gästerna. Tror dock att Pixbo inte var helt nöjda med den första perioden, inget mål i spel 5 mot 5 men 3 insläppta.

I den andra perioden såg det ut som om Pixbo skakat av sig resdammet och såg betydligt aggressivare ut medans Djurgården tappade både tålamod i anfallsspelet och positioner i spelet utan boll. 6 min in i perioden så hade Pixbo vänt matchen och det helt välförtjänt. I ledning med 4-3 så fick också Pixbo 2 chanser i pp och lika skoningslösa som man var i spelet 5 mot 4 i den första perioden var man nu och gästerna vinner perioden med 4-0.

Att Djurgården skulle komma ut som ett nytt lag i den tredje perioden visste alla, även spelarna i Pixbo som redan från minut ett såg ut som om dom önskade att matchen var slut. Man backade hem och började vända spelet med långa bollar mitt i banan. Och man skapade ett par vassa lägen samtidigt som man höll tätt bakåt. Djurgården malde dock på och reduceringen kom allt närmare. I PP kom så målet som hemmalaget behövde för att få ännu mer energi.

Djurgården fick ännu en möjlighet i PP men lyckades inte krypa närmare i resultattavlan. Istället så kom nästa Djurgårds-mål genom en mycket snabb spelvändning och Lisa Lundin tryckte snyggt in bollen när man kom 2 mot 1.

En tanke som genast dök upp i mitt huvud var: Vad höll Pixbo på med där? De var i ledning och hade spelat ett riktigt bra försvarsspel i hela perioden men helt plötsligt fick alla för sig att sticka upp och avgöra matchen. 5-6 och i mina ögon en ren bjudning från bortalaget, samtidigt en rättvis utdelning efter ett stort tryck från Djurgården. Pixbo lyckades dock segla segern i hamn efter att det stormat rejält de sista minutrarna av matchen.

Rättvis Pixboseger? Ja.
Två lag som kommer att gå till slutspel? Ja.
En bra premiärmatch? Ja
Bäst i Djurgården: Emelie Lindström.
Bäst i Pixbo: Johanna Dahlin
Matchens ris: Djurgården borde ha fler nycklar än att bara ösa in bollar på mål när man jagar i underläge. Spelarmaterialet för att spela sig fram på andra sätt har man definitivt.
Matchens ros: Pixbo effektivitet när Djurgården hade spelare i utvisningsbåset, 4 mål gjorde man då Djurgården hade 4 spelare på banan (ett mål kom i spel 4 mot 4).
 //Matchreferat



Fick även denna sammanfattning... av en person som innebandysverige skall tacka gudarna för att han inte är skribent:).
Pixbo anförda av Teres Persson var grymt effektiva i num överläge denna afton, spelet böljade dif var lite vassare i period ett,men i andra ryckte pixbo fram till en stor ledning, dif gick ner på folk i tredje å skapade oxå ett bra tryck mot pixbos case, man närmade sig sakta men säkert, med lite tur hade man kunnat kvittera, sammantaget en jämn match,där pixbo var något effektivare. (slut citat)

- tar tillbaka det där med ickeskribent. Man fattar ju exakt!

- Hermine Dahlerus i kvällspressen, mer sånt...

- på måndagkväll vet jag om jag valde rätt "drömfemman" ...
©Ingrid i Umeå. Åsikterna i innebandybloggen är författarens egna och inte nödvändigtvis hela Innebandy-Sveriges. Kom ihåg att hänvisa till källa.

feedback
Postat av: Anonym

edin är stor o duktig, hon har lirat en säs. i elit.

2010-09-26 @ 19:30:02

feedback:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (frivilligt)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bults blogg

Nordströms blogg