->Om bloggen ->E-post till Ingrid ->Följ mig på Twitter

Ogillar AIK, ingen hemlighet

2011-03-13 @ 22:46:03
Har nu gått i terapi för mitt "AIK-hat", nä...
Men hur ligger det till egentligen? Jag kan säga så här, det finns en emot-AIK känsla hos mig, men då gäller det hockey... Jag håller aldrig på AIK och ogillar att förlora mot dem. ...det beror på att Modo är mitt lag sedan elitseriens födelse (typ 30 år sedan). När AIK kom besök var det mycket känslor. Det har inte gjort ont de gånger AIK hockey åkt ner i Allsvenskan, vilket har hänt några gånger under åren. Detta medan Modo alltjämt spelat i högsta serien.

När Modo förlorade mot AIK nu senast, hoppades jag att det inte skulle vara den matchen som petade Modo i kvalserien. Har fört över kärlek till Modo till mina barn. De har haft mössor, halsdukar, sockar med emblemet. Jag har fått le ibland när jag hört dem säga, "Vi håller aldrig på AIK va?". Vi håller aldrig på Skellefteå heller, om det inte står mellan dem och ett lag i södra Sverige. Nåja, kärleken till Modo är långt starkare än den där nejtack-känslan till "vissa andra" lag där AIK är ett. Är knappast unik... det hör liksom till.

AIK:s märke symboliserar (för gnaget) de tre eviga: Tradition - Styrka - Stolthet, och kronan i märket symboliserar "Ett äkta Stockholmslag" AIK stör med sitt "Den odödliga själen" och "Världens vackraste klubbmärke" (enligt dem själva). Mycket irriterande för ett (ursäkta mitt skulle det stå) Modo-hjärta. Även/särskilt just nu... för medan AIK (som inte ens borde spela i elitserien) gör succé i slutspelet kommer Modo att inleda kvalserien. Match imorgon i Axa Center, mot Södertälje. Surt! (Sedan får Viktor Fasth gärna slå ut HV71)

2000 dök det plötsligt upp ett innebandylag i AIK:s färger i högsta serien. Vad väckte det för känslor? Inga alls egentligen. AIK är hockey och fotboll. AIK har 2 seniorlag och 21 ungdomslag i hockeyn och 72 junior och ungdomslag i fotboll som skapar stolta AIK:are. Tradition... AIK-blod liksom. Inom innebandyn ser det annorlunda ut. Tunt med ungdomslag och det är långt kvar innan AIK-innebandy är huvudstadens lag. Samarbeten med andra klubbar kan man läsa om, jag vet inte om man fostrar stolta AIK:are... men kanske i framtiden.

AIK-innebandy (numera herrlaget AIK innebandy AB) är sitt eget varumärke, något man skapat. Framgångarna har inte uteblivit varken publikt eller sportsligt tack vare drivande människor. Idag är man ett namn och har en hel del att säga till om både på och utanför banan. Sådana lag behövs och just märket AIK tror jag hela innebandysverige har haft nytta av. Men det är fortfarande förvirrande... både AIK och inte på något sätt. AIK som klubbmärke står för tradition... som man fostras in i och lär sig älska eller "hata".

Medan AIK-hockey stått för en typ av glädje/kaos och fotbollen passion känns AIK-innebandy mer som ordning och reda, struktur, proffsighet. Kom ihåg att det är min bild. Det arbetsätt man valt har visat sig vara framgångsrik. Ett riktigt imponerande jobb! Men fortfarande AIK-innebandy, inte AIK. Men även inom innebandyn väcker det känslor... som inget annat lag.

Har skrivit en del om AIK-innebandy här i innebandybloggen, eftersom de spelar i SSL. Både ris och ros under många år (05/06). Sedan kom jag ut ur garderoben *ironisk* i januari 2010. Det blev flera inlägg om saker som hände, i och runt laget. Olyckliga händelser, förvånande uttalanden... ja enligt mig. Flera av inläggen gav besöksrekord (visar på engagemang) mycket tack vare att Kimmo och ett gäng andra länkade. Reaktioner kom... både att/när jag tog AIK i försvar och att jag var orättvis/hårdare än mot andra lag/klubbar. Inga konstigheter. Fjolårets avstängningar... nytt besöksrekord och massor av reaktioner. Några enskilda händelser...
"Det är väl ingen hemlighet att Ingrid inte tål AIK och allt vad det nu innebär" kan man numera läsa på nätet. Det är lugnt.. även läsare måste få vara subjektiva. (Subjektiv= term för en personligt färgad, eventuellt osaklig bild, Subjektiv är motsatsen till objektiv). 

För mig är AIK en innebandyklubb/innebandylag, inte en person... och jag kommer att fortsätta skriva om laget/klubben de dagar jag får lust. Det är svårt att låta bli... även om jag är en ofrivillig "vänder allt emot AIK". Gör skillnad på lag och lag. AIK-innebandy är starka, har stort inflytande, tar plats... det kan omöjligt vara omedvetet. Det förtjänar uppmärksamhet...i min blogg, fast det inte är AIK.

Ja nu vet alla... så skönt att tala ut!


Dagens innebandy: 1-1 står det i matcher i elitseriens kvartsfinaler. Grattis Dalen, Endre och Falun.
-Glömde säga grattis till Kim Nilsson som tog hem poäng och skytteligan. Tänk att ha en sådan spelare i sitt lag. Umeå nästa? Nähä, och inte Djurling heller... vilken skillnad han hade gjort. Lycka till i Schweiz Djurling.  
-Storvreta och Täby har haft svårt att komma överens om matchdatum... synd. Jag som var så övertygad att de INTE skulle mötas i kvartsfinalen att jag slängde ur mig... Om det händer skall jag erbjuda mig att sjunga nationalsången i Fyrishov. Men eftersom de inte bestämt datum går det bort. Synd för publiken.
-Har inte heller uppmärksammat Urban Karlsson här på bloggen, Urban blev 40 år i veckan. Grattis! Och grattis till skalpen i Gammliahallen idag.

Från en innebandyblogg nära dig: Nu börjar det roliga... play off. Ha en bra måndag!

Uppdaterar 17.40, måndag. KOM IHÅG Djurgåden vs Rönnby i TV4-sport 19.05.
©Ingrid i Umeå. Åsikterna i innebandybloggen är författarens egna och inte nödvändigtvis hela Innebandy-Sveriges. Kom ihåg att hänvisa till källa.

feedback
Postat av: Mie

Som den "totalgnagare" jag är så skulle jag kunna bli tjurig på dig för att du sågar AIK-hockey och väljer bort dem för ett bondlag som Modo men eftersom jag vet att det finns en avundsjuka i alla för att AIK i sin helhet väcker känslor så väljer jag att le åt ditt inlägg. ;)

Det är helt ok, Ingrid. Du får tycka tänka och känna som du gör för AIK och du får avundas att vi har haft glädjen att ha Jidhe, Djurling och Antener under vårt tak i Borgen, att vi har Kim som valt att stanna kvar tillsammans med alla de andra underbara killarna. Du får till och med såga deras insatser på planen ibland för vi "gnagare" vet att varje gång någon reagerar så för de världens vackraste klubbmärke ut i etern och ger oss publicitet......alla blir ju nyfikna på ett lag som väcker känslor eftersom det är sportens syfte. Att ha kul, att vinna, att vara någon som alla känner till, att prestera....listan kan göras lång.

Som du själv skriver - AIK väcker känslor och antingen älskar man klubbmärket eller så gör man det inte. Det är ett märke som är svårt att hålla sig neutral till.

Själv är jag som sagt totalgnagare och kan inte för mitt liv tänka mig att ändra på det även om jag inte tycker att alla dagars insatser är de optimala men det är ju mäniskor som presterar inte robotar. Mäniskor med känslor och kärlek till märket...det är därför man gärna sitter och nöter bänk för laget och för chansen att en dag få möjlighet att bevisa för coachen att man ska ha en ordinarie plats i någon av de 3 spel-linorna :)

Ta vara på dagen för det tänker jag göra :)

2011-03-14 @ 06:45:56
URL: http://floorballkeeper.blogspot.com
Postat av: Limmet

AIK Innebandy kommer alltid beröra. De är en färgklick i innebandyetablissemanget. En finne i röven eller som en sval sommarvind. Välj själv. De behövs på elitnivå och är en egenart som förgyller tillvaron. Jag älskar verkligen att hata AIK Innebandy. Och så kommer det troligtvis alltid att vara...



AIK som förening har jag absolut ingenting emot. Det är bara AIK Innebandy som känns så fel. Så oskönt på något sätt. Tycks va, som vi säger i Norrland.



Men som sagt; egenart kryddar tillvaron. Fast nu är AIK Innebandy inte så egen. Bara mekaniskt osköna.



"Se hur solen stiger över Råsunda..."

2011-03-14 @ 07:58:17
Postat av: Ingrid

Mie: Tack för trevlig feedback, bra nivå. Sågar AIK-hockey? Hm... nej men älskar inte. Det där med märket: Nu tror inte jag att många spelare valde att spela i AIK-innebandy för att de älskade klubbmärket. Utan för att de ville vinna. Möjligen är det också därför en del orkar nöta bänk... Att de sedan bär AIK-innebandys klubbmärke med stolthet tvekar jag inte på. "Vi är AIK-innebandy liksom" att ens få frågan från er är bra betyg. Inga medelmåttor...

Limmet: Ja, där ser man... alla har sin bild, relation och känsla. Inga konstigheter.

2011-03-14 @ 08:58:37
URL: http://innebandyenligtmig.blogg.se/
Postat av: Anonym

:)

2011-03-14 @ 18:03:33
Postat av: Poeten

SSK!!!!

2011-03-14 @ 22:00:03
Postat av: Ingrid

Till Poeten: Det blev väl oavgjort? :)

Grattis Södertälje. Det där var den svåraste matchen... borta mot SSK. Hoppas de reder upp detta. Dags att TRÄNA på att göra mål i PP.

2011-03-14 @ 22:10:14
URL: http://innebandyenligtmig.blogg.se/

feedback:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (frivilligt)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bults blogg

Nordströms blogg