->Om bloggen ->E-post till Ingrid ->Följ mig på Twitter

Kochoas tankar, Endres trash talking och playoff

2011-03-07 @ 14:40:23
INNEBANDY. Umeåderby i kvarten... Varför kan jag inte låta lika entusiastisk som Conny när han sa det? Jag trodde och hoppades att IKSU skulle välja Falun. Men nu är det ju inte jag som har det slutgiltiga ordet i valen av motstånd:).

I Dalarna blir det minsann inget derby, KAIS Mora väljer Endre, inga konstigheter. Har en känsla av att Mora trivs på Gotland. Endre däremot har under alla år kammat hem en enda vinst i Unihoc Arena, och den i sudden. Håller tummarna att inga ledare blir avstängda i år. Endre kommer säkert att vinna den här kvartsfinalserien med 8-0 när det gäller slutspelshets (trash talking) men poängen kommer de att få slå sig blodiga för. Sköna Göran N, Endre skriver: 
"STORfavoriterna till SM-Guldet valde oss, KAIS/Mora. Då är det ju kört. Vi har inte en chans. Jag är såå besviken, varför, varför valde dom oss." o.s.v. Jag log när jag läste och skulle faktiskt sätta en slant på att han svor LITE  i smyg när han fick höra... Mora har valt Endre:). (Det märks att det är slutspel)

Storfavoriterna borde väl vara IKSU, de har haft guldtrupp som de senaste åren, (den allra bästa truppen hade man enligt många ifjol). Ja, storfavoriter.. om det nu inte vore för att de vann serien... Skall IKSU skriva historia? ... bli den FÖRSTA som BÅDE vinner serien och tar hem guldet. Man skulle i så fall också ta sitt första guld utan Curt Söderström, Curt som tränade laget i fyra år och tog tre guld och ett silver. På innebandy.se kunde man läsa för ett tag sedan:
"För några år sedan leddes IKSU av Curt Söderström och Peter Grubbström, det talades om totalinnebandy och att IKSU var bättre tränade än konkurrenterna. Sedan dess har IKSU även tappat ett par tongivande spelare"

Jag skulle vilja säga att man de senaste åren har haft  bättre trupp men ingen Curt. 08/09 blev man utslagna av Falun i semin, då hade man en guldtrupp enligt mig. Förra året tog man silver, och Rönnby guld.  Johan Kökeritz som förberett sitt lag på ett imponerande sätt. "Det talades om totalinnebandy"... det guld man tog 05/06 var ett bragdguld, då hade man tagit ett sitt första guld (04/05) men tappat många spelare. Det var då man lanserade ordet "totalinnebandy". Det året gjorde klubben/spelarna/teamet en bragd. Totalinnebandy-bragden. (Årets tränare hade inte införst på damsidan då) Skulle nog säga att Balrog och Falun var favoriter året efter (06/07). Då tog Rönnby guld efter straffar och IKSU blev SM-tvåa. Sedan blev ju Curt årets tränare 07/08 (priset på damsidan infördes året innan) efter tredje guldet och sista säsongen i IKSU... för långt och trogen tjänst:). Missuppfatta mig inte, men då vid tredje guldet hade man en bra trupp, var favoriter efter att ha byggt något bra. Oj, det blev en avstickare...

Rönnby vs Djurgården
.
Rönnbys... tuffa helg i norr kan i värsta fall ha kostat dem semin. Att möta Djurgården är ingen lek, jag skulle säga att Djurgården tar denna serie. Pixbo borde vara favoriter, men jag skulle säga... Även om Falun själva och alla andra säger att de inte har en lika bra trupp som ifjol... så säger jag. Falun har tappat världens bästa, men i övrigt... Koppen har hela tiden sagt att hans lag skall spela SM-final (i Globen, oops förlåt Koppen) men jag tror... att den här serien går till fem matcher. 

KVAL. Örjan Lindberg, tack vare honom har Ö-vik fortfarande en chans att stanna i högsta serien. Han har en trupp som i början av säsongen hade hamnat sist i division 1 norra om de spelat där. Jag skulle bli glad om Ö-vik höll sig kvar, av egoistiska skäl och med en snart 30-årig historia. Klarar Ö-vik kvalet skall jag åka göra en premiär tur hem till Örjan med sambo. Ta med ett gäng Tjeckiska "tior" och "tolvor" och inte åka hem förrän de är slut. 

Men daminnebandy är ju en typ av idrott (feltolkades direkt, jag lägger till en *ler*) ... och därför är det sorgligt att det skall vara lättare att hålla sig kvar i högsta serien än att kvala. Och ganska lätt att hålla sig kvar genom kval bara för att man är van att spela med fart... ifjol möttes tre lag två gånger... Man kan gå till/tillbaka elitserien på målskillnad. Man borde få spela om platserna i en riktig kvalserie. Nu är det lite av ett lotteri om ni frågar mig. Skall erkänna att jag många gånger hoppats att "somliga" skall åka ur. Många lag i ettan skulle slå ut elitseriens bottenlag om de fick chansen. Av dessa 36 lag går  "Lag 1 till Elitseriekval. 1:an och 2:an i kvalserien till Elitserien 2011/2012. 3:an och 4:an till division 1". (länk till innebandy.se, seriesystem

På herrsidan strävar man faktiskt efter att de bästa lagen skall spela i högsta serien. Serieutredningen kom med förslag som kunde ha gynnat det sportsliga i damelit (ettan och elitserien) men det röstades ned av bland annat ekonomiska skäl. Det får inte kosta, men det skall gynna det sportsliga. Omöjligt om ni frågar mig. Skrev en mängd artiklar på LE för att släppa fram olika åsikter, och blev förvånad över att ordet "elit" hade så dålig klang inom klubbar som sysslar med elitinnebandy. Ja, ja.. 

Igår hände det saker... Faluns herrar blev klara för slutspel, så även Caperiotäby (kan inte göra detta inlägg längre än det redan är). 

ANALYSGRUPPEN. Peter Kokocha som vunnit en massa guld fick inte fortsätta som förbundskapten (04). Nu sitter han i analysgruppen, jag skulle GÄRNA vilja höra vad han har att säga. Ring mig gärna Peter:). Och Landgren sitter med... och Kalte som tagit fram modellen som herrarna jobbar med. Synd att man inte får vara med, typ en analysgrupp av analysgruppen. Få lyssna i alla fall:).  

Men bra att det finns människor med intresse i daminnebandyn. Återkommer... redan idag "du skall inga andra innebandygudar hava"...
©Ingrid i Umeå. Åsikterna i innebandybloggen är författarens egna och inte nödvändigtvis hela Innebandy-Sveriges. Kom ihåg att hänvisa till källa.

feedback
Postat av: Anonym

Ganska logiskt att KAIS/Mora valde Endre. För många en överraskning att man inte valde Falun, men man fick stryk av dom sist och Falun har pilen uppåt.

Det var länge sedan Endre slog KAIS/Mora i Mora och så vann dom mot Endre i lördags. Ganska lätt val när det kom till kritan.

2011-03-08 @ 10:25:33

feedback:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (frivilligt)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bults blogg

Nordströms blogg