->Om bloggen ->E-post till Ingrid ->Följ mig på Twitter

Falun i ledning, tv-matcher, handleder, domare, vuxna och lite AIK

2012-01-09 @ 14:02:12
INNEBANDY. En av årets roligaste matcher bjöds på i Gammliahallen mellan Umeå City och IBF Falun. 7-8  (1-2, 4-4, 2-2). Skotten... 49-61 (12-12, 9-13, 28-36!!)
Det borde blivit minst en pinne till City, till och med Falunspelarna såg förvånade ut då 0-1-målet godkändes. Men domarna kan inte sett fel... hans utsikt var det inget fel på. Vad hände där egentligen? (ja, jag är jävig)
Hade väntat mig underhållning av Falun men båda lagen bjöd stundvis på skön innebandy, Citys upphämtning från 1-4 till 4-4 var värt inträdet.

Det finns mycket att skriva om matchen... Snygga mål, en del billiga... som Andreas Lunken Lundmark säger i DT "en del skitmål" Emil Johansson och Rasmus Enström var kvällens bästa spelare. City behöver inte skämmas för sin insats, en tung förlust... I båset såg man väldigt nöjda ut i Falun vid ett par av domsluten (missnöja i Citys bås då)... och ja, Falun skall vinna den här matcherna och behöver ingen hjälp av domarna. OBS! Jag är jävig...
Grattis Falun, första segern mot City i Umeå och nu historisk serieledning (förutom de 48 timmarna i veckan med en match mindre spelad). Tycker för övrigt att Falun har fått ihop det jämfört med förra året... vilket jobb man gjort. Ett av Sveriges roligaste lag... All heder! Serieledare nu... vem trodde det för några år sedan? De själva, och det är ju det viktigaste.
          
ENTRÈ. På tal o inträde, hur kommer det sig att City inte är mer intresserade av intäkter från biljetter. Hur många gick in utan att betala? Och varför? Tänk på alla de som betalar för ALLA innebandymatcher de ser. Det är dit vi måste... publik=marknad. Ett sätt att bli tagen på allvar är att...

DAMELIT. Såg delar av Dalen vs Pixbo, damelit. Har aldrig sett så tunga ben i Pixbo och det förvånade mig. Har hört en del om hur vältränade de är, de såg inte ut att orka två tuffa matcher i rad. Mot IKSU dagen innan var det tydligen betydligt mer fart... Nåja, Dalen vann rättvist. Det var kul att se kreativitet och högre press än (jag) väntat. Såg bara en del av andra och hela sista perioden och betyg: Heder åt hemmalaget och domarna.
Pixbo var en besvikelse då jag tippat dem i minst semi. Och det kan man så klart klara även om man enligt mig är "ojämna" i serien.

UMEÅ. Grattis IKSU till sex poäng i helgen, grattis Dalens herrar till seger mot TT. Äntligen vinst.

KOMMUNIKATION. Varför görs ingen reklam för matcher som visas i TV? Är det en protest från förbundet? Vad händer?
Inte ens jag som är en nörd visste att det var innebandy på TV i fredags (5/1). Jag missade det trots minst tre besök i veckan på innebandy.se (i alla fall i vanliga fall) ... hur många andra missade det? Innebandy i rutan: 5/1, 8/1 och 12/1... tre matcher på en vecka skulle ha lyfts fram ordentligt överallt. Hur är det på klubbsidorna? Gör de reklam för TV-matcherna? Vi måste hjälpas åt.
Eftersom det inte är någon ordning på avtal eller samarbetet måste det vara ordning på själva in-folket.

Internt eller externt?
Den där "Panelen" på innebandy.se är en besynnerlig satsning. Har efter diskussion på en fest  under juluppehållet läst några "panelen" (de andra var rörande överens, jag hade inte ens reflekterat) och... ja klart udda. Vad är syftet tro? När man valde ut de som skulle uttala sig... hur tänkte man? En spelare som inte blivit uttagen till landslaget och två personer som har olika förhållanden till AIK som utgångsläge? För att ta ett exempel på frågetecken...
Antar att underhållning är ett av målen... udda.

Förbundets hemsida... borde väl finnas någon typ av mål... Vi är här, vi vill hit... Är man möjligen mitt inne i en process. Känns spretigt... Överhuvudtaget finns det anledning att rikta sig utåt, till till exempel media från SIBF, stannar man upp en stund... Internt eller externt. Skulle vilja se mer av det senare.

DIALOG. "jag vill inte ha ryggdunkar utan jag triggas mer av sådana som ifrågasätter det jag säger. Så vi får igång en dialog", vem har sagt så? Länk till innebandymagazinet.se

ROOKIE M.M. "Årets rookie går så klart till Lieback Asp som ett tröstpris till AIK för missat slutspel"... (så skriver Stefan Heda Hedlund i sin innebandyblogg) Kommentar: Öhhh men då måste han få speltid i klubblaget, Heda själv såg väl honom bänkas mot Linköping tänker jag. Inte lätt att vara upcoming i landslaget om man inte får speltid i klubblaget liksom. Men jag håller med Heda, killen har Årets Rookie kvalitéer   

PÅ TAL OM AIK. Tack för att ni gjort förändringar i truppen och börjar likna gamla AIK som man kan sitta och reta sig på om det blir tråkiga matcher. *ler*  Nu fattas Conny...

Jag kommer att hålla på AIK i de matcher jag kan, de behövs i SSL. De är och skall vara tongivande. Detsamma gäller Warberg. Viktigt att inget av lagen inte åker ur...
Tydligen kommer en djupanalys av serien (SSL) så småningom i något forum. Kanske på SSL-nyheter- Läste ni krönikan där i december? Inte? Gör det...   

TALSPÅK. Det är INTE korrekt att skriva "dem vann matchen" "dem har en spelare som är..." "du sa att jag skulle ta kängorna. Var är dem"?
Man skulle ju inte säga "mig tycker" eller "oss tycker", eller hur? Försökte förklara för en som ständigt skriver "dem" istället för "de":
När personerna är ett subjekt använder man de och när de är predikat använde man dem? De som utför något är subjektet i meningen...Ha-ha,... inte lätt att förstå när jag snurrade in mig. Frågade en gammal bloggkollega hur hon skulle ha förklarat att:
När folk frågar mig och de och dem så brukar jag ge detta enkla tips - skulle du sagt "jag" blir det de och "mig" blir dem
(snurrfinten)
Man skall inte krångla till det... 
DOMARE. Vill rikta ett stort tack till alla som ställer upp som domare. Respekt! Vilken otacksam uppgift... Visst finns det domare som är mindre bra men en hel del GALNINGAR i publiken och på banan man lätt glömmer. Heja domarna.

Såg en match för en dryg månad sedan då domarna inte satta en nivå som spelarna kände sig trygga med, tror man kan säga att det blev otydligt. Tråkigt då det är domarnas jobb... men hur sjutton tänker spelarna? När spelet blir farligt måste ledarna och spelarna ta ansvar också

OCHARMIGT. Har hållit på detta i månader nu, ursäkta att jag spyr galla (sedan släpper jag det:)) ... men det finns (enstaka) människor som inte borde jobba på matcharrangemang, personer som saknar... ska vi kalla det sociala kompetens... Det mest grundläggande måste väl vara att visa respekt både för motståndare och publik. Det finns anledning att ställa sig frågan "varför är jag här" "varför är du/ni här".
Charm är att få ANDRA människor att trivas.  

TWITTER. Anton Jonsson är en riktigt bra tippare, han har bara lite otur ibland... :)

BEGREPP. Bloggkollegan och vännen Nordström gillar att leka med begrepp och bilder. Har ni hört talas om "fina handleder" inom innebandyn... Här kommer en bild på Pers handleder. Vad säger du Per, nöjd med dina?

 
(bild lånad på FB, Nordströms handleder)
Extra stolt Nordström idag? ... han som var med och startade IBF Falun...  


Bettan i Dalen, du är... bra. Tack! Less på att höra det?

WEBBTV. Mullsjö AIS-Tv... gjorde ett "studiebesök" och köpte matchen mot Dalen. Bra satsning och målet är helt klart att nå de egna fansen. Bara att gratulera fansen i MAIS... En sak: De var väldigt mycket prat om godisnappar. Haribo! Davidsson hade en något virrig kollega... (kanske inte brukar vara så men det blev... virrigt då han upprepade gånger under matchen släppte/tappade tråden)

VUXNA. Om ni ser ett barn som far illa, kontakta socialen eller polisen. Sätt er in i barnets situation innan ni hänger ut familjen på nätet. När bollen sätts i rullning vet man aldrig vad blodhundarna gör. Stå på den lilla människans sida! Visa förbarmande nästa gång även då det kliar i fingrarna. Osäker? Kontakta vuxenlinjen hos Röda Korset och fråga... (finns fler linjer) 
Har för övrigt läst vuxna människors "uttalanden" i ämnet och det är skrämmande... en pappa skriver om skottpengar på sådana som lämnar sina barn utanför en innebandyhall. Hm... bra föredöme för dina och andras barn? Inte om du frågar mig.
Varför är folk så kåta på pappans namn? Vad tänker de göra? Spöa upp honom eller bara gotta sig andras missär.

Nästa TV-match på TORSDAG 12/1 19.15, eller? Sirius vs AIK.
Peace /Ingrid i Umeå

Uppdaterar: FCH vs Sirius på Sv spels hemsida ikväll...
©Ingrid i Umeå. Åsikterna i innebandybloggen är författarens egna och inte nödvändigtvis hela Innebandy-Sveriges. Kom ihåg att hänvisa till källa.

feedback
Postat av: Anonym

Pressmeddelande



Efter mycket arbete med samtliga lag, föräldrar ledare och spelare inom Åkersberga IBF samt kontakt med flera media enheter, ledningen runt Storvretacupen samt den ledare som fann pojken, kan vi konstatera att det inte är någon pojke från Åkersberga.

Källan är från bloggsida som heter zerpo.blogg.se. Bloggaren är mycket ångerfull över de effekter som åstadkommits.



Du som har info runt ovan hände...lse eller vill veta mera kan kontakta Magnus Malmgren, ordförande



//Styrelsen Åkersberga IBF



2012-01-09 @ 17:53:19
Postat av: :)

Bollen var inne gumman eller stutsar bollar bara ut i Umeå utan att ha varit inne.

2012-01-09 @ 18:06:37
Postat av: Nettan

Vi lyckades med att uppfatta och se matchen på tv i torsdags, det var underbart. Hela familjen samlad framför tv (inte ofta det händer med en tonåring) det var som förr tiden då vi bara väntade på att det skulle bli måndag kväll. Nu med en tonåring så lyckas aldrig hela familjen se matcherna när dom går på vardagskvällar, då tonåringen har träning.Tror man skulle lyckas få mer tittare till tv matcherna om dom gick typ kl 19 på söndagskvällar. Dom flesta som tittar har nån relation till IB och den enda tiden som dom flesta spelare inte har träning eller match är på söndagskvällar och många är ofta hemma då det ändå är skola och jobb dagen efter. Saknar verkligen myskvällarna med hela familjen och tråkigt att man inte kan ha "måndagsmys" längre.

2012-01-10 @ 00:21:57
Postat av: Pettersson

Hej och välkommen tillbaka i hetluften Ingrid. Din penna är vass.

2012-01-10 @ 08:17:56
Postat av: Ingrid i Umeå

till anonym: Bollen var kanske inne. Jag skulle vilja se reprisen. Kanske hade Falun med sitt lag vunnit oavsett... Bra lag har tur sägs det:)

Nettan: Det där med innebandy varje måndag var visst... ja vad?

Till Pettersson: Haha, ja igår var den kanske det. Kan inte lova att bloggen blir vad den varit.

2012-01-10 @ 09:52:23
URL: http://innebandyenligtmig.blogg.se/

feedback:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (frivilligt)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bults blogg

Nordströms blogg