->Om bloggen ->E-post till Ingrid ->Följ mig på Twitter

Lätt att förstå, svårt att fatta... Mora, 5-0 till Dalen

2012-03-24 @ 23:29:13

"Det fina med slutspel är att 5-0, 7-6 och 9-4 i slutändan är värt exakt lika mycket. Lätt att förstå och ändå det svåraste att fatta" (Anton Jonssons innebandypoesi). 

MORA-ENDRE. Pratade med Roger, tränaren i Mora tidigare i veckan, det hördes på hans röst att de skulle vinna på Gotland. Det kändes liksom... Hur kan man resa sig efter en sådan tung förlust, förlust  i TV och allt? Det måste ha varit tungt… men nu har man 2-2 i matcher och vann med besked. Inte för att siffrorna betyder något utan vinsten, men jag skulle gärna vara Therése Karlsson idag, vinna stort. Hon lät trygg när vi snabbt pratades vid inför matchen.  Det blev en artikel på magget... hon är skön Världens bästa Karlsson:) 

Se morgondagens match mellan Mora och Endre på webben... imorgon söndag kl 16.

Ja, så klart borde jag skriva artiklar om både det ena och de andra... men hur skall jag hinna det? Någon som kommer hit och städar då? Just nu är det CTFC-Dalen i första hand. Hoppas det är ok att jag gör NÅGOT hellre än INGET.

IKSU och Djurgården klara för semi. Otippat? Grattis till dessa två innebandyns drottningar. Hur kommer semifinalerna att se ut? I år skall ni inte hitta tändvätska här iaf;)

AIK tackar… de som ställde upp när det var kris, snyggt gjort. Många glömmer att tacka de som ställer upp, mer hyllningar tack. Hur ser planerna ut för AIK? Jocke blir han kvar? Knappast… nu när han är avtackad och allt. Och då kan jag avslöja att jag inte har den blekaste aning. På tal om AIK så saknas de av mig… i slutspelskänslan. De lyckas alltid får rubriker som når långt bortom innebandyvärlden. Se till att säkra upp inför nästa säsong nu. AIK saknas…

CAPERIOTÄBY-DALEN. 5-0 i en kvartsfinal, utklassning? Ett lag på banan? Det är klart att jag som såg matchen fått massor med frågor. Stora sågen på Team Hyvärinen nu?
//Uppdaterar måndag: igår fick jag änken till Ove Johanssons blogg på innebandysajten, Snabbläste och jag tror minsann vi har sett samma match. //

Jag vet att folk gärna vill att jag skall skriva att Caperio gjorde en katastrofmatch… men vad skulle jag säga om Dalen då? Hur tänker folk? Två mål i öppen kasse… 1-0 efter halva matchen…

Nej, men vi ser ju innebandy på olika sätt men innan den stora sågen går måste man fråga sig… Vem gör vad och varför? Vad avgör? I vilket skede avgörs matchen? Finns många frågor att ställa om man skall göra en bra analys. Blev påmind om olika saker som påverkar med dessa ord: ”allt ligger ju i betraktarens ögon och kanske framförallt vilka känslor densamma har för ett lag”

…och hur skall jag veta om jag är rättvis? Kan säga att jag satt väldigt enögt till… himmel så enögda folk kan vara.  Sågar varenda avblåsning… Är det verkligen det som är kärlek?

Jag trodde på mycket mål och det kunde det ha blivit om inte… Dalen SM-guld i att täcka skott. Man täcker bort Rasmus och Rickie, Dalen visste vilka skott de skulle täcka… Och vilka spelare de skulle ”hålla”.

Här kommer några punkter:
Det var en väldigt bra match för människorna på läktaren, en fröjd om man gillar innebandy… allt handlar inte om siffror. Jag hade väntat mig mer mål, framförallt fler från Täbys klubbor.

Siffrorna spelar inte matchen men det var rättvis med hemmaseger. Det sämsta Dalen kan göra nu är att hänvisa till siffrorna och slå sig för bröstet. Någon utklassning var det verkligen inte tal om. Tapetsera inte väggarna med 5-0, ny match på måndag.

Innan matchen när CT värmde upp… oj, oj vilka närkamper. Då höll jag andan och såg framför mig en massa utvisningar, samtidigt var det där tvåmåls-spelet på kortsidan så kul att se. Visst blev det en ganska tuff match men schysst. Uppvärmningen var också tuff, kanske tuffare… sånt gillar jag.

Konstaterar att:
-Dalen gör en bra match, men jag var sjukt imponerad av Täbys defensiv i första perioden. Dåg såg det ut som 2-0 i matcher…

-Man skall komma ihåg att det stod 1-0 efter halva matchen. Och det var där Rickie satte en i ribban… Det var en jämn match länge.
...får man 1-0, 2-0… lättare att spela då.

-2-0 står det till en dryg period återstår… Då vill Täby ha upp laget Hade de gjort ett mål där, hur hade matchen slutat då? Istället kom 3-0 efter 38 spelade minuter.
-Sedan kom två mål i öppen kasse.
-Det är hopplöst att möta Jonas Svahn och Johan Samuelsson, vidriga spelare att ligga under mot med sina spelvändningar.
-Det är jobbigt att jaga…

Fortsätter med att konstatera att:
-Vi bjöds på ett enormt tempo av båda lagen i sista perioden. Tack!
-Dalen hade fler klara målchanser...

-De som skall vara bra i Dalen lyckades lite bättre, de fick dessutom mer utdelning än motsvarande spelare i bortalaget.
-På något sätt var Johan Edlund och Patrik Hagberg osynliga, och Danne Bron… men han syns på något vis ändå.
-Osynliga var även Peder Bodén, Ermling (detta är egentligen hans typer av matcher?) och Carlbom.  
-Tre som syntes var Rickie Hyvärinen, Micke Karlsson och Daniel Ramsin den sist nämnde var världsklass.
-Stjärnorna i CT syns men blir bortäckta och det var läckert att se, bra där Dalen.
-Ketil Kronberg, Mathias Wallgren och Robin Nilsberth finns all anledning att hylla. Johan Samuelsson så klart

-Domarna såg sjukt fokuserade ut innan och under matchen, grattis Hammerin till match 375 i högsta serien. Bra jobb.

-CT spelar på bortaplan… vilken typ av skönspel kan man vänta sig?
-Caperiotäby filmade exakt hela matchen… jag såg till och med när deras sportchf Maimon Abdulla köpte stativet till filmkameran.

-Matchens rookie. #96 Norling som gör sin första match som back, imponerade jobb. Kan bli hur bra som helst...
-Det är härligt med känslor och sköna närkamper, det hade jag gärna sett mer av.

-Man dras med backproblem i Caperio. Norrman satt gipsad på bänken efter första mötet, nu linkande viktiga -Niklas Eriksson av banan. Spelade han ens halva matchen?
-Mikulski hade ingen bra dag, han fick gå in som forward… möjligen för att göra minst skada?

-Ketil var matchens gigant, hans frukostgröt skall jag be om receptet på.
-Ketil gjorde tre mål men slet för nio… vilken hjälte han är.

-Hörna höll nollan mycket tack vare SM-guld i skotttäckning av laget...
-Hallstensson visste vad han gjorde igår
-Dalen gjorde inget PP mål (4 min pp) men släppte inte in något (2min box)
-Johan Svahn... vilket kapital det finns där

-Micke karlsson ville spela nästa match redan ikväll... inte stå och gulla och prata med folk i hallen. Den känslan… Äntligen någon som säger sånt. Kanske Twittrar han och gullar med motståndarna som bäst i skrivandets stund, men inte igår… Micke Karlsson är en stor spelare på många sätt.

-Det finns mycket gott om säga om mycket och många i gårdagens match
-Dalen gör ett superbra jobb med sina matcher, hur får de allt att funka. Den matchen vinner de alltid:).

-Helena Marklund är en pärla

-Danne Bron Sundbom fick en ny vän i Umeå. Mötte en glad Dalensfan nämligen J i hallen, han skrattade när han berättade att någon i Täby ropat "håll till vänster, nu kommer en rullstol" när han var på väg till hallen med sin rullstol och mötte 08:orna på uppvärmingen.. Väl i hallen stötte de på varandra igen varpå Danne sa till killen "himla oschysst av dig att köra ifrån oss". Som sagt.. J strålade. "Trevliga killar". Tänk att bli sedd...
Det finns människor som gör skillnad... igår var Bron Sundbom en av dem.
/Ingrid i Umeå

Läs gärna Anton Jonssons matchreferat (här på bloggen) Warberg-Pixbo där Pixbo vann med uddamålet. Länk Rapport från Västkustderbyt

©Ingrid i Umeå. Åsikterna i innebandybloggen är författarens egna och inte nödvändigtvis hela Innebandy-Sveriges. Kom ihåg att hänvisa till källa.

feedback

feedback:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (frivilligt)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bults blogg

Nordströms blogg