->Om bloggen ->E-post till Ingrid ->Följ mig på Twitter

FloorBall pressreleaseschool © Del 1 - det mest basala

2009-04-08 @ 15:31:36

För den som inte följer min blogg kontinuerligt skall jag förklara... har bestämt mig för att skriva några inlägg om hur och varför man skriver pressmeddelanden/pressrelease:er. Håll till godo, inläggen kommer att vara.... alá basic. Jag gör inga anspråk på att vara proffs på just detta, skriver utifrån egen erfarenheter i jobbet och det jag snappat upp när jag skrev för Innebandynytt. Lovar att man kommer långt med dessa tips...  Sätt i gång och skriv!!!!!!

Mål:
I all kontakt med media handlar det om att underlätta för journalisterna  Man kan inte ta för givet att den redaktion som tar emot pressmeddelandet (PM) har fakta om klubben/laget. Ett slarvigt eller bristfälligt PM gör det svårt för den som skall skriva och risken är stor att det hamnar i papperskorgen. Återkommer till detta.
Innehåll:
Ett PM skall (enligt mig) innehålla: Ingress (var inte för ambitiös), brödtext med citat, fakta, kontaktpersoner, eventuellt bilagor som i vissa fall passar, exempelvis "Mer om IBK Elit".
Icebreaker:
Kom i håg: Väck intresse genom en bra rubrik, skriv sedan en ingress, En kort brödtext med ett par citat. Den som uttalar sig skall inte använda standard fraser, försök sticka ut lite.

Rubrik:
Skall ge några exempel på rubriker, hoppas att det ger inspiration.

Många har rubriker som:
"Sandra Billström till IBK Elit". Denna rubrik väcker inget intresse om det inte är en frågan om en superstjärna, ni kan själva räkna ut vilka namn som "drar".  Intressantare rubrik på samma nyhet (exempel ovan) kan till exempel vara:
Årets viktigaste värvning.
Från division två till elitserien
Billström blir truppens yngsta spelare.
Landslagsspelare förstärker IBK Elit
IBK Elit värvar spelare med landslagsmeriter (det gör inget om det är i U19 eller om dessa meriter ligger en bit bakåt i tiden)


Ingress:
Kort, ta med det viktigaste först. En ingress ger en hint om vad PM:et innehåller.

Text & de viktiga citaten:
Brödtext, återkom till ingressen. Bred inte ut texten. Ha med citat, skriv ut titel eller något annat som talar om vem personer än. "Säger 17-åringa XX" "Säger IBK Bollens vise ordförande". "Säger den tidigare XX" . Markera citat noga, pratminus eller citattecken. I oformaterad text kan pratminus försvinna, använd hellre vanligt bindestreck, men lägg inget mellanslag framför. Då kan en lista skapas, och det blir krångligt för både er och mottagaren.  Påminner, citat skall helst sticka ut.

-Skriv kort och koncist.

-Ett ämne i taget, försök inte väva in flera nyheter i en.
-Smygreklam går bort.


Nu tillbaka till fakta:
Fakta bifogas sist i ert PM. Fundera på vilken fakta som skall bifogas beror självklart på innehållet/ämnet.  Ett tips är att ha kort och aktuell standardfakta, basic om division, var ni ligger i serien nu, senaste resultat, var laget slutade förra säsongen och kanske något om klubben. Tänk till, ställ frågan, vad är relevant i sammanhanget

Ett annat tips, ha en mall där ni lägger in något i till exempel "sidfoten" som passar (Helst ska det ligga i själva dokumentet men se ut som att det ligger i sidfoten, all text i ett PM skall vara lätt att kopiera över till en artikel).
Exempel, jag tycker att SIBF har en bra text.
"Svenska Innebandyförbundet bildades 1981. Idag är innebandyn
Sveriges största inomhusidrott med över 120 000 licensierade spelare".
Exemplet är inte fakta men gännade ämne i PM, utan mer basic. Ibland kan man man skicka fakta som bilaga, oftast är det överkurs.


Kontaktperson uppges alltid. Var tydlig med vem de skall kontakta vid frågor. Den som uppges som kontakt skall vara medveten (missas ibland) om detta och också finnas tillgänglig. Har sett många PM där man glömt ta med "presskontakt".

Bild:
Om ni bifogar bild skall den vara i ett format som går att publicera och vara av bra kvalité, hellre ingen bild alls än en dålig bild. Ange vem som äger rättigheterna och se till att den personen har godkänt att bilden används i samband med aktuellt PM. Klubbens logo kan bifogas, har sett att vissa tidningar har använt logo jag skickat in (då i brist på annan bild).  
Exempel på text:
Bilaga; Bild på Tomas Persson, fotograf Maria Johansson, bilden får användas fritt i samband med detta pressmeddelande.


Detta var del 1 i FloorBall pressreleaseschool ©

Har lagt det jag skrivit om PM i en särskild kategori här på Innebandy Enligt Mig.

Är rädd att folk inte orkar läsa om jag lägger allt i samma inlägg... Det finns mycket mer att skriva, återkommer med mer. . ... bland annat tips på när man kan skicka PM, alltså ämnen/vid vilka händelser.
Inlägge i framtiden... (typ)
-Vad många gör fel...
-Till vilka skall man skicka.
-don't overdo it
-Exempel på hur ett enkelt PM kan se ut, kan inte ladda upp en mall tyvärr. Gör som Tomas gjorde förra veckan, maila så skickar jag något att utgå ifrån.
-Format och annat basic.
Viktiga saker som:
-Tid och tajming, journalister vardag. nyhetsvärde.

Uppdaterat 090409 21. Läste just inlägget, oj så många fel det blev. Så får det inte vara i ett PM men en blogg är tillåtande *ler*

©Ingrid i Umeå. Åsikterna i innebandybloggen är författarens egna och inte nödvändigtvis hela Innebandy-Sveriges. Kom ihåg att hänvisa till källa.

feedback
Postat av: Ingrid

@åsa. Tack för det.

2010-09-22 @ 15:05:51
URL: http://innebandyenligtmig.blogg.se/

feedback:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (frivilligt)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bults blogg

Nordströms blogg